Exoskelet PWS
-
Hoe reageert het menselijk lichaam op de mindwalker exoskelet?
Hoe worden de hersengolven omgezet in elektroden waardoor het pak gaat bewegen?
Hoe worden de benen stabiel gehouden in het pak?
Hoe wordt het pak aangesloten op het lichaam, dus ook de hersenen?
Zijn de beenspieren van iemand met een dwarslaesie nog sterk genoeg voor het dragen van het exoskelet? En zo niet hoe wordt dit getraind?
Kunnen er andere fysieke klachten optreden bij het dragen van het pak? Als dit zo is welke klachten zijn dit dan en hoe ontstaan deze?
Houdt het exoskelet de drager in balans of houdt het lichaam zichzelf in balans? Ongeacht welke van de twee het is, hoe werkt dit dan precies?
Heeft de massa van het pak invloed op de snelheid van het voortbewegen/bewegen? En zo ja wat voor invloed?
Heeft de massa van de persoon die het pak draagt ook invloed? En zo ja wat voor invloed?
Wat is de arbeid die het pak moet leveren waardoor de persoon kan voortbewegen?
Hoe wordt het pak van energie voorzien?
Hoe zit het met de verandering van energie in het exoskelet waardoor het exoskelet beweegt?
Wat doen de veren in een exoskelet?
Wat zorgt ervoor dat de knieën in een exoskelet kunnen buigen?
Hoe snel loop je ongeveer gemiddeld met een exoskelet?
-
Hallo @jasperV ,
Zo te zien wil je een profielwerkstuk over een exoskelet doen. Wat voor onderzoek heb je al gedaan? Waar loop je vast? Hoe kan ik je helpen? Heb je hoofd- en deelvragen? Kijk anders ook eens een beetje rond op ons forum. Exoskeletten zijn een populair onderwerp. Laat maar weten waar ik mee kan helpen.
Groet,
Midas -
Hallo @Midas-Becker,
Wij doen ons PWS inderdaad over het exoskelet, maar we kijken dan ook een beetje naar hoe dat toegepast kan worden in de fysiotherapie. Wij hebben al een webinar gevolgd over dit onderwerp verder lopen we vooral vast op de specifiekere onderdelen. Dit is dan bijvoorbeeld hoe de mindwalker in contact staat met je hersenen. Ook nog wat over hoe het zit met de krachten die worden uitgeoefend en wat er voor zorg dat het gaat bewegen. Wij zouden dan ook graag een interview willen doen of in ieder geval antwoord op onze vragen krijgen die we op deze site hebben gezet. Ik hoop dat jij ons hier misschien mee zou willen helpen.
Groetjes,
Jasper -
Hoi @jasperV ,
Goed dat jullie een idee hebben wat jullie precies willen onderzoeken en het specifiek op fysiotherapie willen richten. Voor zo ver ik weet staat het mindwalker exoskelet niet in contact met je brein. Ik zag op het filmpje op YouTube dat ze een afstandsbediening gebruiken. Volgens mij doen ze dat bij de meeste exoskelet concepten. De krachten berekenen die op het exoskelet en op het lichaam komen te staan lijkt me inderdaad een mooie opdracht om in jullie profielwerkstuk te verwerken. Je kunt een free-body diagram tekenen. Misschien helpt jullie dat. Ik beantwoord graag specifieke vragen voor jullie als jullie ergens mee vast komen te zitten. Echter kun je bijna alle vragen die jullie op dit forum gesteld hebben makkelijk op internet terug vinden. Een deel van jullie profielwerkstuk is ook leren informatie zoeken. Probeer dus eerst nog even zelf wat beter onderzoek te doen. Als jullie er dan nog niet uitkomen kan ik jullie helpen.
Succes!
Groet,
Midas -
Beste Midas,
Ik heb op de site van TU Delft gekeken naar het Mindwalker exoskelet. Hier werd er doorverwezen naar verschillende sites en die heb ik ook bekeken. Ik citeer van een van de sites "Het heeft een functioneel prototype gemaakt van een exoskelet van de onderste ledematen dat kan worden geactiveerd door middel van hersengolven die worden gedetecteerd door droge elektroden die direct op het hoofd in een kleine dop worden geplaatst". Het lijkt mij dus onlogisch dat het exoskelet door een afstandsbediening wordt bestuurd. Ik zou dus graag nog wat extra toelichting willen.
-
Hoi @BramB ,
Ik denk inderdaad dat je dan gelijk hebt. Misschien heb ik het mindwalker project in de war gehaald met een ander exoskelet project van de TU Delft, project March. Goed om te horen dat het literatuuronderzoek loopt. Zo zie je maar weer dat het altijd belangrijk is om kritisch te zijn.
Groet,
Midas