duurzaam huis
-
Hoi!
Ik ben bezig met het ontwerpen van een volledig duurzaam huis en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat dingen waar ik tegenaan loop. Het is een normaal huis, met slechts 1 verdieping, maar het is geen Tiny house. Het heeft met een groenblauw dak, en de basis is van hout. De muren wil ik graag van cross laminated timber. Maar ik wil het huis graag ook remontabel houden. Is het dan een idee om een houtskelet toe te voegen en dan tussen de balken de CLT platen te bevestigen, of is dit erg dubbelop?
Verder kom ik niet uit een goed alternatief voor een betonnen fundering. Ik heb nagedacht over schroeffunderingen, maar kan dat een huis dragen? Is er een manier om dat uit te rekenen, of is het sowieso niet sterk genoeg? En als de schroeffundering wel kan, wat plaats je dan daar direct op? Moet dat perse staal zijn of kan dat ook weer hout worden?
Ik heb ook nagedacht over een huis dat niet met de ondergrond in aanraking komt. Zoals een strandpaviljoen, of het Farnsworth House. Is dit realistisch, en kan dit op een duurzame manier?
Groetjes,
Rosanna
-
@rosanna
Hoi Rosanna,Na even meegezocht te hebben, lijkt het mij dubbelop om beide technieken te gebruiken, tenzij je een gebouw wil construeren die in orkaangebieden wordt neergezet.
Van funderingen weet ik wat meer af. De soort fundering hangt af van je bouwlocatie, ga je in een kleigrond bouwen of een zandgrond? Hoe kom je erop om schroeffunderingen te gebruiken, kun je daarvan misschien je bronnen delen?Met vriendelijke groet,
Stijn Smits -
Hoi Stijn,
bedankt voor je reactie, en sorry voor mijn late! Ik had je bericht niet gezien. Ik wil graag een huis bouwen op het duin, dus op zandgrond. ik had meerdere websites gevonden over schroeffunderingen na de zoekterm 'duurzame funderingen' te gebruiken. maar zoals ik al had aangegeven weet ik niet goed of dit wel stevig genoeg is voor een normaal woonhuis. ook is staal natuurlijk ook erg milieu belastend. weet jij misschien nog andere alternatieven?
groetjes
Rosanna -
@rosanna
Hoi Rosanna,Kan gebeuren!
Als je gaat bouwen op duinen, houd er dan rekening mee dat je na het bouwen netto hebt bijgedragen aan de bescherming tegen de zee.
Heb je al gegevens over de diepte van de zandlaag? Bij een kleine zandlaag is het gebruikelijk om een fundering op staal te gebruiken. Bij een diepere zandlaag ga je kijken naar paalfunderingen.
Een alternatief voor funderen op staal is funderen met hergebruikt beton optie. Helaas is momenteel naar mijn weten CO2-neutraal funderen nog niet mogelijk, omdat er CO2 vrijkomt bij staal- en cementproductie. Wel kan je het door het hergebruiken van beton minimaliseren.Groet,
Stijn -
Bedankt voor je reactie! Het gaat helemaal lukken zo!