PWS natuurkunde en een object in een baan rond de aarde
-
Beste lezer,
Mijn naam is Ivan Bark en ik zit nu in het examenjaar van het VWO op het Emelwerda College in Emmeloord. Het is dit jaar dan ook de bedoeling dat ik mijn Profielwerkstuk maak en afrond.
Mijn groep en ik hebben besloten om ons te gaan verdiepen in de ruimtevaart en specifiek welke natuurkundige wetten een rol spelen bij de lancering van een object naar de ruimte en hoe deze worden toegepast.
Als deel van ons onderzoek willen wij onderzoeken hoe een object in een baan rond de aarde wordt gebracht en ook blijft en specifiek welke natuurkundig wetten hier een rol bij spelen. Zelf hebben wij al onderzocht hoe dit werkt bij een cirkelvormige baan, namelijk met de middelpuntzoekende kracht en de zwaartekracht. Bij een elliptische baan daarentegen weten wij nog niet helemaal wat hier gebeurt. Wij weten wel dat wij hiervoor de derde wet van Kepler moeten gebruiken. Wij weten dat we met T^2= (4p^2/G(M+m))·a^3 de omlooptijd kunnen berekenen. Zelf dacht ik dat je dan doodmiddel van de afstand/lengte van de baan dan weer de benodigde snelheid kan berekenen met v=s/t. Ik vraag mij alleen af of mijn gedachtegang hier wel helemaal klopt.
Dit is natuurlijk best een lastig onderwerp en daarom zouden wij de hulp goed kunnen gebruiken, vandaar deze forum post.
In ieder geval alvast bedankt voor uw moeite.
Wij kijken uit naar uw reactie!Met vriendelijke groet,
Ivan Bark -
Beste Ivan,
Ik vind je gedachtegang aardig kloppen. Zorg even dat je Pericenter en apocenter goed bepaald en snap de snelheid zal verschillen als je dicht bij peri- of apocenter bent. Laat nog even aan jou hoe je dat precies gaat bepalen, maar genoeg over te vinden op internet :) Ook leuk nog om een hyperbolisch en parabolische banen te behandelen, deze komen namelijk ook voor in de ruimtevaart! Als je verder nog vragen hebt kan je hieronder altijd reageren.
Succes!Mvg,