Radioactief afval in de zee
-
Hoi Koos, Jarno, Gijs en Nielsa,
Leuk, ik ben graag jullie expert op dit onderwerp. Ik hoor graag waarmee ik jullie kan helpen. Veel succes bij het begin van jullie project.
Groeten Coco
-
Hoi Coco,
Sorry voor de late reactie. Heel erg bedankt dat je ons wilt helpen met ons onderzoek naar het oude radioactieve afval. Wij hebben als opdrachtgever de vrijwilligersorganisatie LAKA. Dit is het nationale archief van eigenlijk alles wat te maken heeft met radioactiviteit. Wij zijn dinsdag 28 oktober naar LAKA geweest en hebben behoorlijk wat afspraken gemaakt met ze. LAKA heeft ons ook in het archief laten kijken en we hebben heel veel nieuwe informatie gekregen. Wij hebben echter wel een vraag. Is er een formule waarmee wij het stralingsniveau door materialen zoals beton heen kunnen berekenen? (Zodat we de waarde van de straling kunnen bepalen voor en na het materiaal) Dit kan ons van pas komen voor de concepten die we moeten verzinnen om het afval uit de zee te verwijderen.
Groeten Jarno, Koos, Niels en Gijs
-
Hoi Jarno, Koos, Niels en Gijs
een radioactief materiaal kan verschillende soorten straling uitzenden, en in verschillende hoeveelheden.
Als een radioactieve kern vervalt, komt daar straling bij vrij. Elke soort atoom vervalt op een andere manier, op een ander tempo. Het aantal stralingsdeeltjes die een radioactieve bron per seconde uitzendt hangt af van de snelheid waarin de kernen vervallen. Dit heet de activiteit (A) van de bron.
Elk atoom zendt dan stralingsdeeltjes uit. Deze deeltjes hebben een bepaalde energie, welke in je BINAS moet staan in tabel 25.
Om absorptie van beton te bekijken is er een halveringsdikte. Dat is de afstand waarover het aantal fotonen is gehalveerd. Na 1 halveringsdikte [D½] is nog maar de helft van de stralingsdeeltjes over. Deze halveringsdikte kan je ook in je BINAS vinden.
Ik heb nog een samenvatting gevonden op internet over radioactiviteit, welke jullie misschien ook verder helpt!
Ik hoor het graag als jullie met deze informatie nog niet verder komen.
-
Hoi Coco,
Bedankt voor de informatie, we gaan even proberen of het lukt.
-
Hoi Coco,
Hier zijn we weer. De berekeningen zijn niet helemaal gelukt maar we willen ons eerst even concentreren op andere onderdelen van ons onderzoek. We zijn heel erg aan het zoeken naar de wet en regelgeving omtrent het dumpen en opslag van radioactief afval, maar het is heel erg lastig om concrete regels te vinden waar bedrijven zich aan moeten houden. Weet jij toevallig waar we dan zouden moeten zoeken, of nog mooier, heb jij ergens de regels omtrent het dumpen?
Ps, gelukkig nieuwjaar
-
Hoi! Lastig te vinden inderdaad, ik heb een mail gestuurd naar een professor van de TU in de hoop hier een duidelijker antwoord op te krijgen. Hieronder heb ik drie links die beschrijven wat er mee gedaan kan worden, en wat meningen uit de maatschappij en politiek hierover zijn. Dit zou ik zeker meenemen in jullie PWS want is erg relevant voor dit onderwerp!
Veel succes, ik help jullie graag verder als jullie meer vragen hebben, of niet verder komen. Ik houd jullie op de hoogte als ik antwoord heb.
Groeten Coco -
Hoi Coco,
Heb jij toevallig nog een reactie gehad van de professor van de TU? We moeten namelijk het stukje over wet en regelgeving gaan schrijven, maar we hebben niet heel veel info. -
Helaas nog niet! Jullie zouden wel mij wat vragen kunnen stellen als jullie langs willen komen op de TU Delft. Dan kunnen we in het echt wat vragen doorspreken.
Groeten Coco -
Bedankt voor het aanbod maar ons verslag moet vandaag worden ingeleverd, we hebben dan ook geen tijd meer om langs te komen
-
Hoi Coco,
Aanstaande vrijdag (06-03-2020) hebben wij onze eindpresentatie. Zou u het leuk vinden om ook te komen kijken? De presentie is op het Da Vinci college op Kagerstraat 7 Leiden, 2334CP. U kunt vanaf 12 uur binen komen lopen (dan is er een pauze tussen blok 1 en blok 2) Wij zijn in blok 2. Mocht u blok 1 ook willen zien, deze begint om 10 uur met inloop vanaf 9:20. -
Hoi Koos, Jarno, Gijs en Niels,
Helaas kan ik er niet bij zijn, maar ik wens jullie heel veel succes morgen!!
Groeten Coco
-
Dankje Coco! Moet kunnen lukken
-
Hoi Coco,
Hierbij het onderzoeksverslag en het adviesrapport voor ons project. Wij willen je heel erg bedanken dat je ons wilde helpen bij ons project. Voor de hulp bij alle vragen en voor het aanbod om langs te komen bij de TU. Hierbij nog ons verslag en ons adviesrapport mocht je het willen lezen.
Adviesrapport: https://docs.google.com/document/d/1DHbPQFUS8K-3OBOus0ysD5rDGC0LdFEZbvEomJiPBJM/edit?usp=sharing
Onderzoeksverslag: https://docs.google.com/document/d/1ogWWz3MNrLcVg-K0evmrUH7b7NTTNPVMnAU0XbacKR8/edit?usp=sharing
(Ik kan ze helaas niet uploaden als een PDF want ik heb om de een of andere reden niet genoeg rechten daarvoor)
Groetjes Gijs -
dankjewel Gijs, ik ben benieuwd! is alles goed gegaan? Groeten Coco
-
Hoi Coco, Alles is goed gegaan hoor