pH afhankelijke stoffen verwarmen om te testen of er een kleurverandering plaatsvindt
-
Mijn partners en ik zitten momenteel in 6 VWO op het Segbroek College in Den Haag. Wij zijn bezig met ons profielwerkstuk, maar de proefjes die samenhangen met ons onderzoek zijn helaas niet mogelijk uit te voeren op onze school en dus stuiten wij op het probleem dat wij onze proefjes niet kunnen uitvoeren. Onze vraag is dus of wij onze proeven aan de Science Centre TU Delft zouden kunnen uitvoeren.
Ons onderzoek houdt in dat wij willen onderzoeken of stoffen die van kleur veranderen bij verschillende pH’s ook van kleur veranderen wanneer er een verandering in de temperatuur plaatsvindt. De verwarmde stof willen wij dan snel in een cuvet doen en in een spectrometer om de golflengte te meten van het licht. Dit willen wij doen voor elke stof waarbij we bij elke stof meerdere temperaturen opmeten om de kleurverandering op bepaalde temperaturen goed te kunnen meten.
De stoffen die wij nodig hebben voor ons onderzoek zijn:
- Anthocyaan
- Thymolblauw
- Broomthymolblauw
- Methylviolet
- Fenolftaleïne
- Cresolrood
De benodigde materialen zijn:
- 12 reageerbuizen
- Een spectrometer en cuvetten
- Een gasbrander en lucifers
- Een reageerbuishouder
- Een thermometer
Onze eventuele doel is om een coating te maken van een of meerdere van deze stoffen en een voorwerp daarmee te coaten zodat wij de kleurverandering op een leuke manier kunnen demonstreren tijdens onze presentatie.
Wat wij nodig hebben voor het maken van de coating is een stof die aangepast kan worden om een coating te vormen. Hier enkele voorbeelden van dit soort stoffen:
een combinatie van melamine formaldehyde harsen met olie gemodificeerde polyesterharsen
polyacrylaatharsen met crosslinkers of verzadigde polyesters
op zelf toegevoegd gecrosslinkte polyacrylaat
polyacrylaathars copolymeer met styreen
een alifatisch (bevat geen benzeenringen) of aromatisch di-isocyanaat en een hydroxylgroep bevattend polyacrylaat
polyester of polyether (polymeren waarin meerdere ether groepen voorkomen) hars
thermohardende polyacrylaatharsen
polyacrylaatharsen met toegevoegde crosslinkers in combinatie met melamine-formaldehyde harsen veretherd met butanol
hydroxylgroepen bevattende polyacrylaatharsen gehard met alifatische di-isocyanatenWij hopen op een spoedige reactie.
Met vriendelijke groeten,
Ulas
Natalia
Oskar
Het Segbroek College -
Beste Ulas, Natalia en Oskar,
Helaas hebben wij op het science center geen beschikking tot een laboratorium dus kunnen jullie geen proef bij ons uitvoeren.
Als ik jullie met iets anders zou kunnen helpen hoor ik dat graag!Met vriendelijke groet,
Ismene