Elektromagneet
-
Hoi!
Samen met een vriend van me ben ik bezig met ons profielwerkstuk, en daarvoor willen we graag elektromagneten gebruiken. Hebben jullie misschien tips om deze te maken? We hebben al weekijzeren kernen en een hoop geïsoleerd dun koperdraad, maar weten niet goed hoe we het koperdraad om de kernen heen gaan wikkelen. De kernen zijn klein en het koperdraad heel lang, dus met de hand gaat moeilijk worden. Misschien iets in de trant van een haspel, of zelfs een boormachine? En is het belangrijk dat de draden netjes naast elkaar liggen?
Alvast bedankt!
Casper
-
Hey Casper,
Dit ventje op youtube legt goed uit hoe je een basis elektromagneet kunt maken. Als dit niet precies is wat jullie bedoelen hoor ik het graag. Dan zal ik jullie daarna verder helpen.
-
Hey Caspar,
Bedankt voor het filmpje, die hadden we nog niet gevonden, en er zaten wat goeie tips in! Waar we nu nog mee zitten is het vastmaken van het koper. We gebruiken vrij kleine kernen, dus hebben we niet echt de ruimte om iets te knopen oid. Zijn er manieren om het koperdraad vast te lijmen aan zichzelf en aan de kern, zonder dat we de coating beschadigen?
Met vriendelijke groeten,
Casper -
Hoi Caspar,
Het vastmaken is ondertussen gelukt! Het koper blijft aan de kernen zitten.
Ik zal nog even uitleggen wat ons PWS precies inhoudt. We willen met het idee van een soort magneettrein een papieren vliegtuigje lanceren. Het vliegtuigje zit in een houder die op rails staat, en de houder wordt aangetrokken door elektromagneten onder de rails. Het gaat al erg goed! Het vliegtuigje schiet uit de houder als we de houder over de rails duwen, en de eerste elektromagneten werken ook.We hebben niet echt meer vragen, maar misschien komen die nog. Toch nog bedankt voor de hulp!
Casper
-
Hey Jongens,
Goed dat jullie het probleem met de kleine kernen zelf hebben kunnen oplossen!
Klinkt heel cool allemaal. Mochten jullie in een later stadium een filmpje hebben van de lancering van het vliegtuigje lijkt me het erg leuk om dat eens te zien. Misschien kunnen jullie het dan hier op dit forum delen?Groet,
Caspar Boers