Meissner-effect
-
Hallo,
Mijn naam is Dinant Gharbharan. Ik zit nu in vwo 5 en moet in vwo-6 mijn pws af hebben over supergeleiders.
Mijn vraag is of jullie mij konden helpen met mijn praktische gedeelte. Ik wil namelijk het Meissner-effect onderzoeken, maar hiervoor heb ik vloeibaar stikstof nodig, magneten en een supergeleider. Op mijn school hebben we dit niet.
Het heeft geen haast om het practische deel te doen omdat het pas volgend jaar af moet zijn maar ik moet wel zeker weten dat ik het kan doen.
Groetjes
Dinant Gharbharan
-
Hallo Caspar,
ik weet nog niet precies wat voor een proef ik wil doen en hoe ik dit wil gaan onderzoeken. Dit zal ik zo snel mogelijk bedenken. Ik wilde alleen zeker weten dat ik het kon doen. Heb je misschien al een datum in gedachte wanneer ik de proef kan doen. Voor die tijd zal ik meer informatie opzoeken, met mijn begeleider alles afstemmen, een proef bedenken en kijken wat ik met die proef kan onderzoeken en laat ik alles natuurlijk aan jou weten.
Gr. Dinant
-
Hallo Dinant,
Goed dat je hier nu al bezig bent! Stikstof, magneten en een supergeleider (YBaCuO) zijn beschikbaar bij het ScholierenLAB. En we hebben de mogelijkheid om jou hiermee te helpen.
Heb je al enig idee wat je precies wilt onderzoeken en hoe je proef eruit zal moeten zien?Groet,
Caspar Boers
-
Wil je het voor de zomervakantie of daarna doen?
-
OK Dinant, dit zou wel mogelijk moeten zijn (enigszins afhankelijk van de proef die je bedenkt).
Laat het me weten zodra je verder bent met het ontwikkelen van de opzet van het experiment.
Als je hiermee vastloopt kun je hier natuurlijk ook altijd je vragen stellen!Groet,
Caspar
-
Hallo,
sorry dat ik zo laat reageer maar ik was in het buitenland.
Ik heb met mijn docent kort gepraat en het liefst zou ik het voor de zomervakantie willen doen. Ik ben nu druk bezig om een proef te bedenken.
-
hallo caspa
sorry dat ik een lange tijd niks heb gezegd, ik had het in de laatste weken erg druk met school. Ik hoop dat ik de practicum nog op de tu delft kan doen.Ik wilde het meissner effect doen, ik kan hierbij metingen doen zoals bij welke tempetatuur het gaat zweven en de hoogte dat het zweeft meten. Maar ik vroeg me af of ik er ook meer kan doen heb jij hierover misschien wat meer info waar ik kan zoeken?
Dinant
-
Ha Dinant,
Geen probleem, ik snap best dat die laatste toetstweek best druk kan zijn!
In de herfstvakantie zal ik waarschijnlijk een workshop geven over supergeleiding. Hierbij gaan we met vloeibare stikstof, magneten en supergeleiders werken om het Meisner effect te laten zien. Daarnaast probeer ik een proef in te bouwen, waardoor alle leerlingen die meedoen met een resultaten hebben. Deze proef zal gaan over het afkoelen van een supergeleider tot zeer lage temperatuur om aan te tonen dat de weerstand naar nul gaat.
Dit alles lijkt me wel iets voor jou. Deze week nog komt het inschrijfformulier op de site. Ik zal je dan waarschuwen zodat je je kunt inschrijven. Goed idee? -
Hallo Caspar,
Dit lijkt me iets voor mij ja! Ik zal dit nog even kort bespreken met mijn begeleider maandag. Zou heel fijn als je me kon waarschuwen als ik me kon inschrijven! Nog bedankt.
gr.