Experimenten op een LEF voertuig
-
Hallo,
Wij zijn Wouter, Reza en Olaf van het Davinci College Kagerstraat in Leiden.
Van school hebben wij een LEF voertuig gekregen waarop wij testen kunnen uitvoeren om de technische prestaties te onderzoeken.Onze opdrachtgever is: EV Mobility bv. (Staat nog niet vast dus kan nog veranderen)
Onze opdracht is: De Technische prestaties bekijken van het LEF voertuig.
Onze hoofdvraag is: Wat zijn de technische prestaties van het LEF voertuig?
Onze deelvragen zijn:
- Hoe lang kan je vol gas (en andere snelheden) rijden?
- Wanneer rijd je het efficiëntste?
- Hoe lang kan je op 1 accu rijden?
- Wat is de 0 naar 25 tijd?
- Wat is de remafstand?
- Hoeveel weerstand geeft rijden met de kap open?
(In het proces kunnen er nog extra deelvragen bij kunnen komen)
Ons plan is: We willen een simpele rollenbank maken om tests uit te voeren op het LEF voertuig die we al hebben en hiermee alle technische prestaties van het LEF voertuig bepalen.
Wie wij nodig hebben is: We hebben iemand nodig die het een en ander weet over elektrische voertuigen en de werking ervan.
Vriendelijke groeten van Wouter, Reza en Olaf
-
Hallo Wouter, Reza en Olaf,
Leuk onderwerp! Ik ben werktuigbouwkunde student en kan jullie wel helpen met jullie onderzoek. Laat maar weten wanneer jullie ergens niet uit komen dan kan ik jullie helpen.
Groet,
Midas -
Hallo Midas,
Fijn dat je onze expert kan zijn! We hebben even een korte update over ons onderzoek. We hebben nu als definitieve opdrachtgever het Technolab uit leiden. Verder zijn we momenteel bezig met het uitzoeken wat we allemaal voor onderdelen nodig hebben voor onze rollerbank. En zijn we van plan om deze week of volgende week te beginnen met de bouw van de rollerbank om dan z.s.m. te beginnen aan het testen.
Groet Reza, Wouter en Olaf
-
Klinkt goed allemaal. Ik ben alleen benieuwd waarom jullie een rollenbank willen maken? Wat voegt het toe? Alle deelvragen die jullie hebben opgesteld kun je ook beantwoorden zonder rollenbank. Sterker nog, op een rollenbank ervaart het voertuig geen luchtweerstand wat een groot gedeelte van de totale weerstand is. Het LEF-voertuig zal dus beter presteren dan in het echt op de weg. Verder maak je het onderzoek complexer en voeg je meer onzekerheid toe aan je metingen. Je weet namelijk niet precies hoe nauwkeurig je rollenbank meet. Wat willen jullie eigenlijk meten? Toerental of vermogen? Overigens denk ik dat je al deze deelvragen ook gewoon kunt opvragen bij EV-mobility. Die zullen vast al deze tests hebben uitgevoerd. Jullie zouden dan iets onderzoeken wat eigenlijk al bekend is. Als jullie graag een rollenbank willen bouwen dan zou ik jullie meesterproef daarover schrijven en hem testen met het LEF voertuig. Dan zou het onderzoek meer bij de rollenbank liggen dan bij het voertuig.
Groet,
Midas