Supergeleidingworkshop
-
Ha Scholieren,
Op donderdag 17 oktober zal er weer een Supergeleidingworkshop plaatsvinden.
Wanneer je interesse hebt en mee wilt doen, vul dan het inschrijfformulier in.
Bij vragen hoor ik het graag en anders tot 17 oktober!Groet,
Caspar
-
He Caspar,
we hebben vandaag de workshop van supergeleiding bij jouw gevolgd en vroegen ons af of er een mogelijkheid was om stikstof te lenen voor onze demo. Wij zouden namelijk tijdens onze presentatie graag supergeleiding willen laten zien.
vriendelijk groeten,
Tim en Marten
-
Ha Tim en Marten,
Goed dat jullie er waren vandaag en ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben. Aan de hand van wat ik over jullie PWS heb gehoord denk ik dat het allemaal wel goed zit. Maar nu die eindpresentatie nog natuurlijk.
Vanmiddag nog heb ik gevraagd of er mogelijkheden zijn om vloeibaar stikstof uit te lenen, maar in verband met veiligheid en verantwoordelijkheid doet men dit niet.
Wel is er de optie om jullie spullen mee te nemen naar het ScienceCentre, zodat jullie daar je demonstratie kunnen uitvoeren en filmen.
Ik kan me voorstellen dat jullie voorkeur uitgaat naar een live presentatie, dus zoek nog even verder en als het niet lukt kunnen we een afspraak maken voor jullie om te komen filmen.
Ik hoor graag van jullie hoe alles gegaan is!Groet,
Caspar
-
Hee Caspar,
Je zei dat als we vragen hadden, we die hier konden stellen.
Vraag: Cupraten worden gebruikt als supergeleider. Cupraten zijn zouten, zouten geleiden niet. Hoe kan het dan toch als geleider gebruikt worden?
Ik hoop dat je me verder kunt helpen.
Groet,
Leon
-
Hey Caspar,
Je had al eerder laten weten dat het mogelijk was om onze opstelling op de TU te mogen uittesten. Wij vroegen ons af wanneer we dit dan zouden kunnen doen. Eigenlijk is het enige wat we voor de proef nog nodig hebben de vloeibare stikstof. Wat de datum betreft kunnen wij in ieder geval niet op 20 november. Hoop snel van je te horen en alvast heel erg bedankt!
vriendelijke groeten,
Tim en Marten
-
Leon,
Volgens mij ben ik erachter waar het probleem zit!
De BCS (Bardeen Cooper Schrieffer) theorie en daarmee de theorie van Cooperparen verklaart supergeleiding voor metalen (lage temp supergeleiders), maar niet voor hoge temp supergeleiders (zoals cupraten). Sinds de ontdekking van hoge temp supergeleiders in de jaren 80 is één van de grote vraagstukken van vooral de theoretische vaste stof fysica om een theorie die hoge temp supergeleiding kan verklaren te ontwikkelen. Er zijn hier dan ook honderden vakgroepen mee bezig en het is belangrijk om het onderscheid te zien tussen hoge temperatuur en lage temperatuur supergeleiding. Er zijn deeltheorien bedacht die supergeleiding (deels) verklaren voor een aantal hoge temp supergeleiders, maar geen generieke thoerie die hoge temp supergeleiding volledig verklaart.
De verwarring is waarschijnlijk ontstaan omdat ik in de workshop de theorie heb uitgelegd van lage Tc supergeleiders, terwijl we daarna proefjes hebben gedaan met YBaCuO (wat juist een hoge Tc supergeleider is). Dit had ik er even bij moeten vertellen, maar dat ben ik vergeten.
Het komt er dus op neer dat er op dit moment nog niemand is die jouw vraag volledig kan beantwoorden!
Het is geen makkelijke theorie, dus als je het niet begrijpt moet je het maar zeggen!Groet,
Caspar
-
Hi Leon,
Goede vraag! Zelf moest ik er ook even over nadenken. Vooral omdat de definitie van een zout hier lastig is. In principe zijn vrije elektronen vereist voor supergeleiding (vorming Cooper-paren). Een zout heeft inderdaad geen vrije elektronen (wel vrije ionen in opgeloste vorm). Dus zou een zout inderdaad geen supergeleidende eigenschappen kunnen hebben.
Waarschijnlijk gaat het mis bij de definitie van een zout en vallen cupraten niet onder de noemer zouten. YBaCuO (de supergeleider die we tijdens de workshop gebruikten) is ook een cupraat, maar volgens mij geen zout. Twee quantumonderzoekers aan wie ik het vroeg liepen allebei vast bij de definitie van een zout. Misschien zou je eens aan je leraar scheikunde kunnen vragen of cupraten wel zouten zijn.
Ik ga hier nog even verder naar kijken, maar ik hoop dat ik je alvast een beetje op weg heb kunnen helpen.
Als jij erachter komt moet je het ook maar laten weten!Groet,
Caspar
-
Ha Tim en Marten,
Ja dit is zeker mogelijk. Donderdag 21 november vanaf 13.30 - 14.30?
Groet,
Caspar
-
hey Caspar,
Wij vinden het prima dus zien je dan die donderdag!
vriendelijke groeten,
Tim en Marten
-
Hallo Caspar
Ik had mij ook ingeschreven voor de workshop samen met max, waarmee ik mijn profielwerkstuk doe over supergeleiding. Wij waren ook op de Scholierenlab dag. We konden helaas niet komen naar de workshop op 17 oktober omdat we toen examens hadden. Ik heb je toen gemaild want je had het nog gehad over een eventuele tweede workshop die je zou doen met scholieren die hun pws over supergeleiding deden. Dat was een maand geleden en ik heb nog geen reactie ontvangen, dus ik dacht ik probeer het maar zo. Hoe zit het met die workshop(s), kunnen wij er nog eentje bijwonen? en wat zou anders een alternatieve mogelijkheid zijn want het is vrij cruciaal voor ons pws zoals we die nu in gedachte hebben.vriendelijke groeten van Max en Iris
-
Top, zie jullie dan!
-
Hi Max en Iris,
Goed dat jullie zelf aan de slag zijn gegaan!
Wat voor proef willen jullie precies doen en welke apparatuur denken jullie daarvoor nodig te hebben.
Ik waarschuw jullie wel alvast dat we op de TU Delft geen kant-en-klare meetopstelling hebben voor metingen aan supergeleidende materialen.Groet,
Caspar
-
Hallo Caspar.
Wij zijn zelf aan de slag gegaan. Ons idee was om zelf proefjes te gaan doen met onze eigen supergeleider. Nu zou het handig en leuk zijn als we dit toch met behulp van Delft zouden kunnen doen. We hebben ook al iemand die ons zou willen begeleiden. Weet jij hoe we in contact kunnen komen met iemand waarbij wij een moment kunnen regelen waarop wij gebruik kunnen maken van een ruimte en apparatuur om dit te doen?groet
Max en Iris -
Hi Max en Iris,
Sorry dat ik niet heb gereageerd op jullie mailtje. Ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren, misschien ging er iets mis op de site of het is gewoon aan me voorbij gegaan.
Op dit moment lijkt het erop dat er te weinig animo is om de workshop nog eens te houden. Maar ik zal morgen tijdens de vergadering eens overleggen hierover. Dan laat ik jullie na morgen meer weten!Grt. Caspar
-
Hallo Caspar.
Wij willen de kritische temperatuur meten. Wij hebben dus onze eigen supergeleider. Wij hebben nodig een RTD thermometer en vloeibare stikstof. Verder hebben wij een ruimte nodig. Is het mogelijk van deze dingen gebruiken te maken?
Groet.
-
Hoi Max en Iris,
Vloeibare stikstof is beschikbaar. Een RTD waarschijnlijk ook. Hoe gaat jullie proef verder verlopen. Wil je de supergeleider afkoelen met stikstof en dan de temperatuur meten op het punt dat hij nog nèt supergeleidend is. Of had je iets anders in gedachten? Voordat we jullie verder kunnen helpen moeten jullie een duidelijk meetopstelling en werkwijze hebben uitgewerkt.
Groet,
Caspar