Fischer=Tropsch proces
-
L.S. ,
Voor mijn profielwerkstuk wilde ik de werking van de FIscher-Tropsch reactie onderzoeken. Hiervoor wilde ik gaan kijken of het zou lukken om zelf deze reactie uit te voeren en kijken of het echt lukt om uit Synthesegas een alkaan te maken.
Echter vind mijn school een reactie met Waterstofgas (één van de twee hoofdbestandsdelen van synthesegas) te gevaarlijk en daarom kom ik nu bij de TU Delft "aankloppen'.
Op internet staat dat er voornamelijk ijzer- of Kobaltkatalysatoren worden gebruikt, maar voor dit experiment leek mij zelf het handigst om Ruthenium te gebruiken, aangezien dit het simpelst is om te krijgen en het erg moeilijk is om de samenstelling van de ijzer- en kobaltkatalysatoren te vinden. Daarnaast heeft Ruthenium ook geen promotors nodig om als katalysator op te treden.
Verder staan er op internet en in de boeken een aantal verschillende reactors waar de Fischer-Tropsch reactie in kan plaatsvinden. Zelf lijkt mij de "Multi tubular fixed-bed reactor" of een afgeleide reactor hiervan te gebruiken om de reactie in plaats te laten vinden.
De twee ideeën die ik hier geef (over welke katalysator en reactor) er gebruikt moet worden is maar een "voorzetje", ik ga ervan uit dat de studenten en docenten hier op de universiteit er meer van af zullen weten en mochten hun met een beter plan komen dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn profielwerkstuk en ik bedank jullie alvast bij deze,
Met vriendelijke groet,
Friso Meeusen -
Beste Friso,
Helaas is het niet mogelijk om eigen proeven uit te voeren op de TU Delft omdat het niet de capaciteit hier niet voor heeft.
Maar natuurlijk is het wel een heel interessant onderwerp en zou je de synthese wel helemaal kunnen beschrijven mbv literatuur. En dus alleen een literatuur onderzoek houden.Als je nog vragen hebt over het proces hoor ik het graag
Met vriendelijke groet
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Is het misschien wel mogelijk om een reactie uit te voeren, waarbij synthesegas (mengsel van koolstofmonoxide en waterstofgas) gemaakt wordt ?
Met vriendelijke groet,
Friso Meeusen -
Beste Friso,
Ik ga voor je opzoek of ik iets van een wetenschappelijk artikel kan vinden waar ze synthese gas maken via een andere manier.
Met vriendelijke groet
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Friso,
Ik heb helaas niks kunnen vinden waar ze geen gebruik maken van waterstof gas.
Met vriendelijke groet
Ismene
PWS TU Delft -
Beste Ismene,
Op school ga ik nu proberen om koolstofmonoxide te maken uit de thermische ontleding van natriumoxalaat. Ik wilde dit koolstofmonoxide dan proberen op te vangen in een klein glazen monsterpotje van een paar ml. Natuurlijk vang je dan geen 100% koolstofmonoxide en daarom wilde ik met behulp van een GC- analyse dan kijken wat de precieze samenstelling is van het gassenmengsel dat ik dan opvang. Hiebij worden dan gekeken naar de concentraties van de volgende gassen:
-CO
-CO2
-H2
-H20
-CH4Is het misschien wel mogelijk dat ik aan de TU Delft gebruik kan maken van een GC ?
Verder had ik nog de vraag of het mogelijk is om boeken uit de bibliotheek van de TU Delft te kunnen lenen. Dit kan bij de TU/e wel en ik vroeg me af of het misschien bij de TU Delft ook mogelijk zou zijn.
Ik hoor graag van je en bedank je alvast bij deze.
Mvg,
Friso Meeusen -
Beste Friso,
Helaas is het niet mogelijk om gebruikt te maken van apparatuur van de TU. Wel is het mogelijk om boeken te lenen bij de bibliotheek hiervoor moet je wel een lenerspas aanvragen dat kan hier.
Met vriendelijke groet,
Ismene
PWS TU Delft