Hohmann transfer & fission engine
-
Hallo daar,
wij zijn met ons profielwerkstuk bezig met een raket te ontwerpen voor vervoer tussen mars en de aarde.
hiervoor hebben wij al uitgerekend hoeveel Delta V nodig is om naar mars te gaan dmv een Hohmann transfer orbit. echter zouden wij ook graag andere (snellere manieren willen berekenen, maar wij weten niet hoe dat moet. weet u misschien een manier om dit te berekenen?
ook zijn wij van plan een fission engine te gebruiken voor het ontwerp, maar wij vragen ons af of er bepaalde regels (waarschijnlijk wel) zijn waar ze zich aan moeten houden.
bij voorbaat dank voor uw help,Groetjes Bas
-
Hi Bas,
Leuk onderwerp voor je profielwerkstuk! Hoop dat Delta v berekeningen goed zijn gegaan met de Hohmann transfer goed zijn gegaan. Er is echter een rede waarom deze methode de beste is, simpelweg; je gebruikte de zwaartekrachtvelden van de lichamen waardoor je Delta v niet volledig uit je brandstof hoeft te komen. Natuurlijk zou je theoretisch gezien ook in een 'rechte lijn' kunnen gaan, maar dit gaat je veel meer brandstof kosten waardoor je ruimteschip zwaarder wordt, waardoor je meer brandstof nodigt hebt enz. Geen aanrader dus! Waar doel je precies op met de regeltjes van de fission engine?
Groetjes Storm -
bij regels bedoel ik internationale wetten waar ze zich aan moeten houden. bijvoorbeeld of het legaal is om uranium te lanceren vanaf de aarde aangezien er nogal wat problemen zouden kunnen plaatsvinden.
-
Aah zo. Daar zul je even een literatuuronderzoek over moeten doen. Zullen vast een hoop restricties aan vast zitten. Natuurlijk leuk als je daar wat info over kan vinden om in je pws te zetten, maar zou je vooral focussen op het technische verhaal.
Groetjes Storm -
hallo daar,
ik had nog een vraag.
ik had dus wat onderzoek gedaan naar een Gas core reactor engine.(nuclear lightbulb.) alleen kon ik geen informatie vinden over hoe de brandstof (uranium) wordt vervoerd. zo vroeg ik mij af of het in Gasfase wordt opgeslagen of dat het gewoon in vaste staat wordt opgeslagen en wordt verwarmd tot gas wanneer het nodig is? weet u hier misschien meer van? bij voorbaat dank, groetjes Bas.
-
Gaat om Nucleair verval, dus dit kan in vaste staat.
Groetjes -
bedankt voor het antwoord! ik had nog een vraag
in deze formule staat g0 de standard gravity die is normaal 9.8 m/s^2.
maar aangezien ik dit wou berekenen vanuit low earth orbit weet ik niet welke waarde die dan heeft. weet u dat meschien -
g0 is altijd 9.81, ook voor deze formule.
Groetjes -
bedankt voor de hulp :smiley: