Magneettreinen PWS
-
Hoi,
Ik moet binnenkort mijn onderwerp opgeven voor mijn PWS, en zat te denken aan magneettreinen. Ik was benieuwd of ik evt proefjes bij de TU Delft zou kunnen doen of er zelf een zou kunnen maken en/of hier hulp bij kan krijgen.
Gr. David
-
Hoi, Michiel
Zeer bedankt voor het snelle antwoord. Ik denk dat dit het onderwerp wel wordt.
Is het misschien ook misschien ook mogelijk om zelf een magneettrein te bouwen maar dan zonder de supergeleiders aangezien hier zeer sterke koeling voor nodig is(vloeibaar stikstof).
Ik zou het dan willen doen bijvoorbeeld met de EMS techniek dus niet met de supergeleiders maar met behulp van elektromagneten die van pool verwisselen.
Ik zit nu in 5V en was benieuwd of je de workshop ook al kon bijwonen als je in het 5e leerjaar zit?Met Vriendelijke Groet,
David Gribnau
Krimpenerwaardcollege -
Hoi David
Allereerst is het belangrijk om te kijken hoe een maglev trein (magneettrein) werkt. Kijk daarvoor goed op internet en bijvoorbeeld hier.
Er is een aantal verschillende proefjes denkbaar. Je zou eenvoudig met twee magneetjes kunnen kijken hoe deze zweven en een idee kunnen krijgen van deze kracht. Door twee magneten met de polen naar elkaar toe te richten kan de een boven de ander zweven. Je zou kunnen kijken hoe sterk deze kracht is door een sterke magneet vast boven een gevoelige weegschaal te hangen en een tweede magneet op de weegschaal te plakken. De kracht waarmee de magneet naar beneden drukt is nu vertaald in gewicht, maar met F=m*g kan je dit weer vertalen naar een kracht in Newtons. Je zal al gauw merken dat de kracht heel sterk afhangt van de afstand tussen de magneten, wat ook al goed te zien is met een eenvoudig ijskastmagneetje. Als je een aantal laagjes papier tussen de ijskast en de magneet hangt zie je al dat deze moelijk blijft plakken.
Een tweede, complexere proef, die je zou kunnen uitvoeren is om te kijken hoe een trein zich kan voortstuwen is om een zogenaamde Halbach Array te bouwen, een bepaalde volgorde van permanente magneetjes. Hoe je dat moet doen kan je hier of hier bekijken. Vervolgens zou je met een magneet op wieltjes kunnen bekijken hoe deze wordt voortbewogen. Kijk hier voor een voorbeeld.
Tot slot zou je nog kunnen kijken naar de werking van een magneettrein door middel van supergeleiding. Daarvoor zou ik je zeker aanraden om 10 oktober naar de workshop supergeleiding in Delft te komen, waar proefjes gedaan worden en er een werkend model zweeftrein wordt laten zien. Hier kan je alvast een voorproefje zien van de supergeleidende trein die je in Delft zal zien/
Succes en groetjes,
Michiel
-
Hoi David,
Dit moet zeker kunnen, maar vergt denk ik een hoop werk. Ik zou je zeker aanraden eerst te proberen met de Halbach array en dan nogmaals kijken naar elektromagneten. Ik ben momenteel voor onderzoek bij CERN in Geneve en pas maandag weer in Nederland dus zal er dan even naar kijken hoe je dit het best aan zou kunnen pakken.
Bovendien kan je zeker komen, ook als je in 5V zit. Je moet je alleen wel even inschrijven.
Groetjes,
Michiel -
Hoi, Michiel
Ik zat afgelopen tijd te twijfelen welk onderwerp ik moest nemen, maar door je snelle en goede antwoorden weet ik het nu bijna zeker. 1 oktober moet ik mijn onderwerp inleveren.
Ik wil er nog bij zeggen dat op mijn school wij er een heel jaar aan werken dus van begin 5e tot kerst 6e misschien is het dan toch mogelijk maar dat zien we nog welMvg
David Gribnau -
Hoi David,
Ik zag dat je had aangemeld voor de workshop, heel goed. Ik stel voor dat we het dan ook even hebben over een EMS track met wisselende polen, maar ik zou in de tussentijd ook veel op internet kijken of je iets kan vinden en hoe je de elektromagneetjes moet aansluiten op de computer of iets anders om goed en snel mee te schakelen.
Tot de 10de! Groetjes,
Michiel