Geschikt programma voor het maken van een model van een brug
-
Hallo,
ik wil dit jaar mijn PWS over resonantie van bruggen gaan doen. Het idee is dat we gaan onderzoeken welke materialen / aanpassing aan een bruggen de resonantie kunnen terugdringen. Of dat in ieder geval dat de brug zo snel mogelijk stop met resoneren. Wij willen dit graag gaan onderzoeken met een model van een brug dat we in een computerprogramma kunnen maken. En het is dan de bedoeling om in het model verschillende metingen te kunnen verrichten. Mijn vraag was of iemand een geschikt programma weet om dit in te doen?M.v.g. Lotte Post
-
@Lotte-Post
Ha Lotte,Kijk, dit vind ik nou een vet onderwerp voor je PWS!
Het ontwerpproces (van een brug) gebeurt over het algemeen in verschillende stappen:
Alleerst begint de weg naar eenmet een schetsontwerp. Hierbij maak je een ruwe schatting door te schetsen, om een beter beeld te krijgen van de situatie. Dit doe je in overleg met de opdrachtgever.
Na het kwantificeren van het Programma van Eisen dat i.s.m. de opdrachtgever is opgesteld, wordt er een voorlopig ontwerp gemaakt. Denk hierbij aan schetsen, referentiebeelden, aanzichten, plattegronden, maquettes en een BIM-tour.
Daarna worden tijdens het definitief ontwerp alle zaken binnen het ontwerp vastgesteld om het bouwproces te kunnen starten. Denk hierbij aan detailtekeningen, toe te passen materialen, globale begroting van de bouwkosten en wellicht al aanbesteding.Het ontwerpen van een brug kan je versimpeld houden, in de vorm van berekeningen m.b.v. de klassieke mechanica, of tot in detail uitwerken, denk hierbij aan programma's zoals Structural Bridge Design.
Mijn advies is om te beginnen met het begrijpen van de basis van de klassieke mechanica en dan de eigenschap stijfheid hierin mee te nemen.
De stijfheid van materialen heeft grote invloed op het gebied van resonantie. Wat nu als je de brugliggers 2x zo breed maakt, wordt de brugligger dan ook 2x zo stijf? Dit zijn vragen om over na te denken.Groeten Stijn
-
Stijn Smits Hartelijk bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker mee verder.
M.v.g. Lotte -
Ha Lotte,
Wat goed om te horen! Ik hoor het wel als je nog ergens tegenaan loopt.
Groeten Stijn