Vigenèrecijfer kraken
-
Beste lezer,
Dit jaar doe ik samen met mijn groepje het PWS over cryptografie. Wij onderzoeken ook de klassieke cryptosystemen. Een van de klassieke systemen die we behandelen is het Vigenèrecijfer. Momenteel zijn we bezig met het kraken van het Vigenèrecijfer. Maar hier lopen we tegen een iets aan. Op jullie site (en andere sites), http://aw.twi.tudelft.nl/~ridderbos/proefstuderen/vigenere.html, staat dat de eerste letter van het sleutelwoord is af te lezen bij de letter A wanneer de frequentieanalyse is toegepast. Maar nu is onze vraag, waarom zijn de letters van het sleutelwoord af te lezen bij de letter A? Zou iemand ons met deze vraag kunnen helpen? Alvast bedankt.
Groeten,
Marinthe de Vries
-
Hey @Marinthe
Door de kerst vakantie heb ik niet super veel tijd om hier helemaal in te duiken en ik zal na de vakantie hier verder op terug komen om hopelijk een volledig antwoord te kunnen geven op je vraag.
Voor nu zou ik jullie graag een boek willen aanraden over cryptografie. Het boek heet The Code Book en is geschreven door Simon Singh, het boek bespreekt eigenlijk de volledige historie van encryptie en is ontzettend interessant.
Enfin, ik kom na de vakantie terug op jullie vraag maar hoop vooral dat dit boek jullie verder inspireert.
Groetjes,
Jip -
Hey @Marinthe
Het code woord wordt letter voor letter duidelijk na de frequentie analyse boven de letter
a
omdat elke opsplitsing een Caeser systeem heeft om te encoden.Met de frequentie analyse zetten we het daadwerkelijke alfabet naast het Caeser alfabet dat gebruikt is om de tekst te encoden. Als je dat correct doet zie je waar het Caeser alphabet begint. Dat begin zal boven de eerste letter van het gewone alfabet staan, namelijk boven de letter
a
.Is dat zo duidelijk? Laat maar horen of er meer vragen zijn.
Groetjes,
Jip -
Hoi Jip!
Bedankt voor het helpen. Het is duidelijk . We hebben het kunnen gebruiken.
Groeten
Marinthe