Pws buckyballs
-
Hoi ik ben in het beginstadium van mijn pws en het lijkt mij heel erg interessant om het over buckyballs te doen. Ik zou heel graag de toepassing in de geneeskunde willen onderzoeken. Mijn vraag is of dit een haalbaar experimenteel onderzoek heeft.
Vriendelijke groeten,
Ruby -
@ruby
Hallo Ruby,Buckyballs is een leuk onderwerp om je pws over te doen. Je zult er ook redelijk wat informatie over kunnen vinden. Zoals je zelf waarschijnlijk al zal hebben ontdekt is het redelijk lastig om hier een praktisch onderzoek bij te bedenken. Op het gebied van literatuur onderzoek zul je meer dan genoeg kunnen doen voor je pws. Soms is het gewoon moeilijk om bij sommige onderwerpen een praktisch onderzoek uit te voeren.
Heb je al aan je begeleider gevraagd of het een optie is om geen praktisch deel te doen bij dit onderwerp? Het is een leuk onderwerp en het zou zonde zijn om het niet te doen, omdat je anders geen proef hebt.
In het geval dat je begeleider zegt dat het echt niet zonder kan, dan kun je altijd nog een proef bedenken waar je het principe van een onderdeel laat zien. In dit geval zou je misschien een proef kunnen bedenken die naboots hoe een buckyball alleen onder de juiste omstandigheden "open gaat", zoals pH.Vraag even na of een praktisch deel verplicht is en van toegevoegde waarde. Zoja kunnen we kijken of we samen wat goeds uitvoerbaar kunnen bedenken.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen Hoi Sanne, ik en mijn pws-partner zouden ons pws ook graag over buckyballs willen doen. Ik weet niet of jullie Ruby (de persoon die hier een vraag over had gesteld) nog hebben geholpen, maar ik wilde weten of jullie nu wel een idee hebben voor een wetenschappelijk experiment, en of ik jullie nog op een andere manier zou kunnen contacteren om meer vragen te stellen. Is dit onderwerp namelijk nog steeds interessant?
Mvg Frederique -
Dag Sanne,
Onze tweelingdochters zitten in 5 Gymnasium en moeten deze week hyn PWS onderwerp inleveren. Het onderwerp Buckyballs spreekt hen erg aan, en het lijkt hen dan ook leuk om hier hun PWS over te doen. Is het mogelijk om even met jou te bellen hierover, vandaag of morgen?
m.vr.gr.,Wieteke de Boer
-
@Frederique
Hallo Frederique,Het contact doen wij altijd over het forum. Hier reageren wij het snelst en wij gebruiken geen andere kanalen voor.
Ik kan je wellicht wel helpen met het uitdenken van een experiment dat bij jullie project past. Om dat goed te laten aansluiten op jullie project zou ik jullie willen vragen over iets meer uitleg van jullie profielwerkstuk en welke onderzoeksvragen jullie hebben opgesteld. Dan krijg ik een beter beeld hiervan.Met vriendelijke groeten,
Sanne -
@Wieteke-de-Boer
Hallo Wieteke,Ik kan uw dochters wel helpen met het project, maar daarvoor zou ik ze willen vragen om hun vragen hier op het forum neer te zetten en dan probeer ik daar zo snel mogelijk op terug te komen.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen Hoi Sanne,
Onze onderzoeksvraag zal gericht zijn op één van de toepassingen van de buckyballs. Alleen zien wij dat er tal van toepassingen zijn wat betreft de buckyballs. WIj moeten een keuze gaan maken of wij ons PWS daadwerkelijk over de buckyballs willen doen, maar zijn in onzekerheid of er wel een experiment mogelijk is met dit C60 molecuul, dat zodanig uitgebreid is dat er een PWS over gemaakt kan worden. Zou jij ons hierover kunnen adviseren en informeren? Want overal is wel te vinden dat er veel mogelijkheden zijn met dit molecuul, en dat er veel onderzoek naar is gedaan, alleen wij weten niet wat de mogelijkheden zijn voor VWO 5 leerlingen qua experimenten. Met vriendelijke groeten, Frederique en Julia
-
@juliaspruijt
Hallo Julia en Frederique,Ik verwacht dat het lastig gaat zijn om een heel PWS te baseren op een experiment met buckyballs als middelbare scholieren. Is het daadwerkelijk de bedoeling bij jullie om je pws op een experiment te baseren? Wat wij meestal adviseren bij onderwerpen waar de mogelijkheden op de middelbare school moeilijk zijn, is om het voornamelijk literatuur onderzoek te doen. Hebben jullie toevallig al een idee hoe jullie het dan zouden aanpakken?
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Op internet hebben wij twee jongens gevonden die d.m.v. een experiment bij de RUG zelf zonnecellen hebben gemaakt met behulp van buckyballs. Dit zou dus geen mogelijkheid kunnen zijn voor ons?Mvg,
Frederique en Julia Spruijt -
@juliaspruijt
Hallo Frederique en Julia,Wij hebben op de universiteit niet genoeg capaciteiten om alle scholieren te helpen met een expriment op de universiteit, daarom helpen wij leerlingen graag met het uitdenken van een proef uitvoerbaar op hun eigen school, omdat het hier niet haalbaar is.
Als jullie wel een idee/de gegevens hebben over wat die leerlingen hebben gedaan/nodig hadden op de RUG, dan kunnen we dit uitdenken en dan zouden jullie op school moeten navragen in hoeverre het bij jullie op school mogelijk is. Analyse apparatuur zullen jullie niet op school hebben, maar als jullie alleen al productie op school kunnen doen is dat een hele stap. Misschien kunnen we kijken voor het toevoegen van een kleurstof zodat we het zichtbaar kunnen maken voor het oog of onder de microscoop.
Wat denken jullie hiervan?
Groetjes,
Sanne