Radioactiviteit rond kerncentrales
-
Beste TU Delft,
Wij gaan onderzoek doen naar radioactiviteit rond de kerncentrale in Dodewaard en Borssele. Hiervoor zullen wij een geigerteller nodig hebben en zouden wij jullie graag wat vragen stellen over radioactiviteit en hoe deze invloed heeft op het menselijk lichaam.
Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Tom Knols en Arno Paul - 5 Vwo leerlingen van het Lyceum Elst -
-
Beste Thom,
Onze vragen zijn al beantwoord door een andere instelling maar wij zitten natuurlijk nog met het probleem van de geigerteller. Zou u ons kunnen helpen met een geigerteller regelen via TU Delft of via een andere instelling? Deze geigerteller willen wij rond de kerncentrale gebruiken dus als het mogelijk is zouden wij er een lenen die zonder stroom te gebruiken is.
Als u ons hiermee zou kunnen helpen zou dat geweldig zijn.
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,Arno Paul en Tom Knols
-
Beste @Tom-en-Arno,
Fijn dat jullie vragen zijn beantwoord. Ik ga eens even kijken of jullie een GM-teller kunnen lenen. Ik kan niks beloven, maar ga voor jullie zoeken.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Dat zou super zijn! Wij hopen snel van u te horen.
Met vriendelijke groetenArno Paul en Tom Knols
-
Beste @Tom-en-Arno,
Mijn excuses voor het later bericht, de vakantie is er natuurlijk over heen gegaan.
Maar ik heb wel voor jullie nagevraagd, maar het wordt een beetje lastig.
Een GM-teller kan een aardig prijzig dingetje zijn en dat is eigenlijk de reden dat wij deze niet uitlenen. Ik weet dat op "het kantoor" van ons team we wel een GM-teller hebben, maar die zal je alleen te plekke kunnen gebruiken. Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen is een dergelijk setje kopen https://www.banggood.com/nl/Assembled-DIY-Geiger-Counter-Kit-Module-Miller-Tube-GM-Tube-Nuclear-Radiation-Detector-p-1136883.html?gmcCountry=NL¤cy=EUR&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=frank&utm_campaign=pla-nl-elc2-pc-nl&gclid=EAIaIQobChMIzqKcssjq3wIVWed3Ch1EAAmrEAkYBCABEgJjFPD_BwE&cur_warehouse=CN.
Je zou ook kunnen vragen of je school hierbij een budget heeft voor jullie! Ik weet ook niet hoe lastig dit Do-it-yourself pakket is, maar wellicht ook een leuke extra handeling voor bij het PWS!
Laat mij even weten of dit een optie is.Groetjes,
Thom