PWS Gitaar Tonewood
-
Hai,
Ik heb hulp nodig bij mijn profielwerkstuk om een fouriertransformatie los te laten op de elektrische output van een gitaar met behulp van een oscilloscoop.
Ik liep tegen het probleem van het verzamelen van de data aan. Eerder heb ik geprobeerd om dit met Coach te meten, maar al vrij snel bleek dat, hoewel ik voor de aparatuur erg mooie metingen kreeg, het niet erg precies was. Mijn school heeft dus ook vrij recent een nieuwe osciloscoop aangeschaft (een Tektronix tbs 1052B), en ik heb geprobeerd om de data hiermee te verzamelen. Alleen vond ik hier mijn volgende probleem. Ik heb geprobeerd om met de bijgeleverde firmware de data te verzamelen (de programeertaal van de firmware was erg verwarrend en frustrerend), en na enige tijd leerde ik dat de programmeer taal maar 2500 metingen kon maken (de handleiding was erg onduidelijk). Er was ook ergens een korte uitleg voor data verzamelen door het op een usb stick te zetten, maar dit leek niet heel handig te zijn want ook hier kon ik maar 2500 metingen doen, wat niet nauwkeurig genoeg is.Na onderzoek gedaan te hebben, vond ik "trend plotting", waarmee je schijnbaar data kon verzamelen over een langere tijd, maar ik kan niet uitvinden of dat kan en hoe dat zou moeten op de oscilloscoop die we op school hebben.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik het beste de data voor mijn onderzoek verzamelen?
Graag hoor ik van je/jullie
Hug0 :)
-
Beste @Hug0,
Ik snap niet precies wat het probleem is. Op dit moment heb jij een gitaar (elektrisch of akoestisch?) en ik neem aan dat jij met deze gitaar tonen aan slaat en vervolgens deze met een microfoon opneemt. Deze microfoon zit dan aangesloten aan de oscilloscoop, neem ik aan? Ik neem aan dat dit de data is die je wilt verzamelen?
Ik weet dat je oscilloscopen kan uitlezen met verschillende computer softwares, zoals matlab of labview. Laat mij even weten of dit je probleem oplost...Groetjes,
Thom