Biobased plastics afbraak
-
Hoi! Een vriendin en ik zijn bezig met ons PWS over biobased plastics. We gaan plastics maken van melkzuur, chitosan en aardappelzetmeel. Nu willen we ook kijken hoe snel deze plastics kunnen afbreken in water, en hoe snel dat dan gaat. Ook willen we kijken hoe het afbreekt. Na wat onderzoek kwamen we uit op HPLC en gelpermeatiechromatografie. Met gelpermeatiechromatografie kun je kijken hoe lang de polymeerketens zijn. Door dit om de zoveel tijd te meten, kun je het verloop van de afbraak weergeven. Met HPLC zou je ook kunnen kijken welke stoffen er bij de afbraak vrijkomen, maar dit zou je geloof ik ook met gelpermeatiechromatografie kunnen doen.
Mijn vraag is of bovenstaande info klopt en of er misschien nog andere opties zijn om de snelheid van de afbraak te weergeven. Ook vraag ik me af of er een mogelijkheid is om in Delft wat proeven te doen die te maken hebben met de afbraak van de plastics.
Ik hoor het graag en alvast dankjewel!
Groetjes, Maaike -
@MaaikeTes
Hallo,Vorige week was ik met vakantie en ik had daarom nog niet naar je vraag gekeken. Ik heb hem nu gelezen en ik probeer er morgen op terug te komen.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
@MaaikeTes
Hallo Maaike,Als het gaat om biobased plastic is het belangrijk om goed vast te stellen en te formuleren waar je naar kijkt. Daarom wil ik ook als tip meegeven om eerst een beetje literatuuronderzoek te doen.
"Biobased" is een redelijk algemene term en dat kunnen mensen interpreteren als bioplastic en/of biologisch afbreekbaar plastic. Er zit erg veel verschil tussen de twee type:- Bioplastic wordt van een biogrondstoffen gemaakt, maar is uiteindelijk identiek aan normaal plastic en heel slecht afbreekbaar.
- Biologisch afbreekbaar plastic is wel beter afbreekbaar, maar niet zoals jullie omschrijven 'afbreekbaar in water'. Ondanks dat het natuurlijk af te breken is ligt het niet zo simpel. Op website van Plastic Soup Foundation laten ze weten dat het afbreekbaar is in een fabriek in onder speciale omstandigheden en het wordt afgebroken na 49 dagen. Ook geven ze aan dat als ze na 49 dagen in de maag van schildpadden kijken er slecht 3-9% is afgebroken.
Probeer even goed voor jullie zelf na te gaan waar jullie naar willen kijken en probeer het altijd zo te formuleren dat er niet veel ruimte is voor interpretatie, want wellicht interpreteer in jullie project nu helemaal verkeerd en kijken jullie niet naar biobased plastics in het algemeen, maar naar biologisch afbreekbaar plastic.
Groetjes,
Sanne