supergeleiding onderzoek met YBCO
-
Hallo,
Wij zijn Huib en Esmee en ons profielwerkstuk gaat over de eigenschappen van supergeleiders. We zitten beide in 6 vwo en zijn meegeweest met de PWS reis naar CERN. We hebben behoorlijk wat theoretische kennis opgedaan en wij willen graag een practicum doen met de supergeleider YBCO alleen dit is op onze school helaas niet mogelijk. De benodigdheden zijn:
-Een voeding die tot ~100 A kan leveren
-Een stuk YBCO met een dikte van 1 mm
-Kabels die 100 Ampère kunnen dragen
-Een dumpweerstand die de stroom op kan vangen als de YBCO niet meer supergeleidend is
-Thermometer die niet bevriest
-Spanningsmeter
-Ampèremeter
-Vloeibaar stikstof
-Een isolerende bak
-Sterke elektromagneet(eventueel)Kunnen jullie ons misschien verder helpen? We zouden het heel erg op prijs stellen!
Groetjes Huib en Esmee
email: esmee.vanderwel@gmail.com
school: gymnasium celeanum zwolle -
Beste @esvdw,
Erg cool dat jullie naar CERN zijn geweest zeg! Ik moet even nagaan wat wij hiervan hebben en wat vervolgens gebruikt kan worden door jullie.
Wat sowieso wel kan bij ons is spelen met het meissner effect/flux pinning met de magneetbaan en YBCO supergeleider (ongeveer dikte van 1 cm). De rest weet ik niet zeker en moet ik uitzoeken voor jullie.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra,
Erg bedankt voor het reageren en wij zijn ook al erg blij als we een practicum zouden kunnen uitvoeren dat gaat over het Meissner effect of flux pinning. Ook erg fijn dat u de rest wilt uitzoeken voor ons.
We hebben al een kleine werkwijze geschreven, heeft het nut deze naar u te mailen? Hierin staan 3 kleine onderzoeken kort uitgewerkt waarvan we het liefst 1 of meer zouden willen uitvoeren voor zover dit mogelijk is. Als dit niet mogelijk is zouden we toch graag een practicum met het meissner effect/ flux pinning uitvoeren. .wij hopen van u te horen als u meer weet.Groetjes,
Huib en Esmee
-
Beste @esvdw,
Ik stuur jullie in de chat mijn mail, hier kan je jullie werkwijze naartoe sturen.
Daarna moeten we nog een afspraak maken om langs te komen!
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom