Profielwerkstuk magneettrein
-
Hoi,
Ik en twee vrienden van me zitten in 5vwo en denken erover om als profielwerkstuk een magneettrein te bouwen. Ik weet dat er al veel onderwerpen op dit forum staan over magneettreinen en ik heb ze ook allemaal al gelezen.
We bekijken de mogelijkheden om met supergeleiders te gaan werken. Dan willen we de supergeleider laten zweven door het meissner effect op een baantje van vaste magneetjes. Alleen passen dure supergeleiders niet in ons budget. Maar toen ik op internet rond ging kijken kwam ik een site tegen die onder andere supergeleiders verkoopt. Er stond een reserveonderdeel van een meissner effect demonstratie kit op voor 25 euro. Ik vroeg me af of jullie wisten of dit een geschikte supergeleider is om mee te werken. Hier is de link: http://shop.can-superconductors.com/parts-accessories/25-cssp-ylme-ybco-disk-for-meissner-effect-demo-kit.html
Als dit niet werkt heb ik ook nog een plan B om een magneettrein te maken met vaste magneten en elektormagneten. Maar we wilden dus eerst kijken of het mogelijk was met supergeleiders.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.
mvg,
-
Hoi Piet,
Je zou best een YBa2Co3 supergeleider kunnen bestellen maar besef wel dat die (uit mijn hoofd rond 70 graden kelvin) pas supergeleidend zijn. Daar heb je dus stikstofkoeling voor nodig. Mocht je dit op je middelbare school hebben dan kun je daarmee wel het meissner effect aantonen (een supergeleider wordt magnetisch als deze supergeleidend wordt bij zijn kritische temperatuur). Zo niet dan heb je er eigenlijk vrij weinig aan. Wat wil je bereiken met je proefje en wat zijn je middelen?
Groetjes,
Ad -
Hoi Piet,
Je wilt eigenlijk gewoon een magneet maken door middel van een elektromagneet die over een baan zweeft? Waar blijft dan nu de supergeleider in dit verhaal?
Groetjes,
Ad -
Hoi Adnan,
We willen een soort van treintje maken die over een baantje van vaste magneten zweeft. Ik heb echter al wat meer informatie over de supergeleiders en de vaste magneten, dus dat gaat wel lukken.Nu had ik alleen een andere vraag. Als een supergeleider over een magneetbaantje zweeft heft deze de magneetvelden van de vaste magneten precies op en blijft daardoor zweven. Nu wilde ik het treintje ook een elektrische voortstuwing geven en ik dacht, doordat de supergeleider de magnetische velden opheft, wordt deze ook magnetisch. Als ik nu met een elektromagneet een ander magnetisch veld creeer, zal ik (met wat experimenteren natuurlijk) de supergeleider kunnen laten bewegen.
Kan dit denk je werken? -
Hoi Adnan,
Misschien begrijp je het niet helemaal, dus ik zal het iets beter proberen uit te leggen.We proberen een magneettreintje te laten zweven boven een magnetische rails. De beste manier om dit te bereiken is met een type II supergeleider die blijft zweven door het Meissner effect. Dit is de supergeleider die we willen kopen: http://shop.can-superconductors.com/levitation-disks/17-csyl-14-ybco-levitation-disk.html Die supergeleider stoppen we dan in het treintje zodat deze wordt opgetild. Het treintje zal er ongeveer hetzelfde uit gaan zien als in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=TeS_U9qFg7Y
Ik weet wat we hiervoor nodig hebben en onze school wilt dit misschien, mits we een goed plan hebben, wel sponsoren. En om de kosten iets te drukken wordt het totale treintje en de rails flink wat kleiner. Ook moet de trein super licht zijn omdat de kleine supergeleider dan niet meer stabiel over de rails kan zweven. Dit lossen we op door het treintje uit piepschuim te maken.Nu wilde we het treintje ook laten voortbewegen zonder het te moeten duwen. Nu dacht ik, doordat de supergeleider de magnetische velden van de vaste magneten in het baantje opheft, wordt de supergeleider ook magnetisch. Kunnen we dan door middel van elektromagneten die we op het juiste moment aan en uit zetten het treintje voort duwen???
Ik hoop dat je dit beter begrijpt en dat je ons verder kunt helpen.
-
Hoi Piet,
Dat zou kunnen. Je zou een elektromagneet aan het begin van je circuit kunnen zetten zodat je die even aandoet waardoor de supermagneet een duwtje krijgt en door zal gaan. Je kunt natuurlijk ook de baan een klein beetje schuin maken zodat je gebruik maakt van zwaartekracht. Je hebt alleen wel door dat je stikstof moet gebruiken om het YBaCo te koelen zodat het supergeleidend wordt? Hier op de TU hebben we ook een baan maar die maakt dus gebruik van zwaartekracht. Je zou eventueel ergens een 'ophaalbrug' kunnen maken zodat hij weer naar boven kan of je zou de baan zo kunnen maken dat als hij weer langs de elektromagneet komt weer een klein duwtje krijgt zodat hij weer verder kan gaan. Ben benieuwd hoe je erover denkt en hoe jij het wil oplossen!
Groetjes,
Ad