Prothese in ontwikkelingsland
-
Goedenmiddag,
Wij zijn bezig met een PWS met als hoofdvraag wat de beste prothese is voor kinderen in ontwikkelingslanden. Wij vroegen ons af of jullie daar kennis over hebben en zo ja, of wij langs zouden kunnen komen om vragen te stellen over dit onderwerp. Wij horen graag of dit laatste mogelijk is.
Mvg,
Nuria en Marije (Emmauscollege Rotterdam) -
Hallo @marijet10 ,
Wat een gaaf onderwerp. Jullie kunnen langskomen. Echter, wil ik de tijd die ik voor jullie vrij maak dan wel nuttig besteden. Jullie kunnen dus jullie vragen via het forum stellen zodat ik die kan beantwoorden. Als we er echt niet uitkomen kunnen jullie langskomen. Wat voor onderzoek hebben jullie al gedaan? Wat zijn jullie deelvragen? Gaan jullie de prothese ook echt zelf bouwen? Begin zo snel mogelijk met een plan van eisen voor een prothese!
Groet,
Midas -
Beste @Midas-Becker,
Excuses voor de late reactie. Ik heb helaas niet gezien dat je hebt gereageerd op ons bericht. Wij zijn later begonnen met ons PWS, aangezien wij langer de tijd hebben om ons PWS af te ronden. Daarom zijn wij net bezig met het beantwoorden van de deelvragen. Wij hebben dan ook nog geen onderzoek gedaan. Wij zijn van plan een prothesemaker en een prothesedrager te interviewen, aangezien wij ons het meeste willen focussen op de prothese zo goedkoop mogelijk maken en wij willen er natuurlijk voor zorgen dat de prothese bestand is tegen de omstandigheden in het ontwikkelingsland. Wij hebben als ontwikkelingsland voor Congo gekozen, omdat hier veel mijnongelukken plaatsvinden. Daarom zijn dit onze deelvragen: Hoe ziet het leven in Congo eruit?
Hoe bouw je een prothese?
Wat zijn de belangen van een kind in Congo voor een prothese?
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de mensen zelf hun prothese kunnen onderhouden?
Wij hebben bij deze hoofddeelvragen weer meerdere kleinere deelvragen bedacht. Wij hopen dat je ons kunt helpen met de vraag hoe je een prothese bouwt. Wij zullen zo snel mogelijk meerdere vragen over dit onderwerp bedenken die ons kunnen helpen met ons onderzoek en zullen die dus zo snel mogelijk sturen. Wij willen de prothese niet in het echt maken, maar wij willen een ontwerp ervan maken. Het zou natuurlijk wel heel gaaf zijn als wij het eventueel in het klein zouden kunnen 3D-printen. Wij zullen dus binnenkort de vragen sturen over de bouw van de prothese. Het zou geweldig zijn als je deze voor ons zou kunnen beantwoorden!Met vriendelijke groet,
Marije Timmermans -
Hee @marijet10 ,
Laat maar horen wanneer jullie vragen hebben. Ik ben benieuwd.
Groet,
Midas -
Beste @Midas-Becker ,
Wij hebben gekeken naar de verschillende eisen van de prothese en zijn zo op de volgende vragen gekomen:
- Van wat voor materiaal wordt een prothese gewoonlijk gemaakt? Één van de belangrijkste eisen van ons protheseontwerp is dat de prothese zo goedkoop mogelijk wordt. Daarom vroegen wij ons ook af welk goedkoop materiaal het meest geschikt zou zijn voor de prothese.
- Met welke krachten op de prothese moeten wij rekening houden?
- Hoe bevestig je een prothese? Wij moeten er natuurlijk rekening mee houden dat de hygiene in een ontwikkelingsland erg slecht is, dus welke bevestigingsmethode zou hiervoor het meest geschikt zijn?
- Wij willen er ook naar kijken of we de prothese meegroeiend kunnen maken, omdat wij ons specifiek op een kind focussen. Hoe zou het mogelijk zijn om de prothese op een simpele manier meegroeiend of verstelbaar te maken?
Wij hopen dat je ons wil helpen door deze vragen te beantwoorden. Alvast bedankt!
Mvg,
Nuria en Marije -
Hee @marijet10 ,
Ik kan deze vragen wel beantwoorden. Hebben jullie zelf al onderzoek gedaan? Dit ziet er uit als jullie deelvragen. Als jullie ergens niet uitkomen kan ik jullie verder helpen maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik jullie onderzoek uitvoer. Overigens zijn er op al deze vragen niet echt één antwoord. Er zijn meerdere materialen die geschikt en goedkoop zijn en er zijn meerdere manieren om een prothese te bevestigen op de groei. Probeer maar iets innovatiefs te bedenken! Als jullie niet verder komen help ik jullie verder.
Groet,
Midas