9/11 PWS
-
Hallo,
Bedankt voor je reactie. We hebben de volgende hoofdvraag en deelvragen nu opgesteld:
Was het inslaan van de vliegtuigen de enige oorzaak van de instorting van de gebouwen op 9/11?
-
Wat is de invloed van brandende kerosine op het week maken van een stalen constructie in een gebouw?
-
Wat is de optimale snelheid van een vliegtuig om in een gebouw te vliegen en het te laten instorten?
-
Wat is de invloed van grote krachten op een betonnen constructie?
Is er verschil zichtbaar tussen een instorting door constructiefouten en instorting door een gecontroleerde explosie? -
Wat kunnen andere mogelijke oorzaken zijn voor de instorting van de gebouwen? (complottheorieën)
We hebben met school al afgesproken om een proefje met warmtegeleiding door staal te doen. Hebben jullie misschien nog een andere proef die handig kan zijn? En hebben jullie verder misschien nog tips voor ons onderzoek?
Wij horen het graag.
Groetjes,
Emma & Manon -
-
Beste @Emma1209,
Dit ziet er beter uit! Wat je misschien ook kan doen is onderzoek doen naar trillingen op constructies. Wij hebben hier een trilplaat om aardbevingen te simuleren, hiermee zou je nog wat onderzoek kunnen doen naar wat bepaalde constructies aankunnen.
Voor andere tips raad ik je aan om eens te kijken naar ons stappenplan:
http://pwstudelft.nl/stappenplan/Groetjes,
Thom
-
Best thom
Ik doe mijn pws ook over 9/11. Terwijl ik onderzoek deed op het wereld wijde web kwam ik een paar artikeltjes tegen die een onderzoek van de tu delft melden naar de oorzaak van het instorten van de torens. (dit waren wat oudere artikelen) Hierop heb ik gezocht naar een verslag bij dit onderzoek.( google scholar) maar ik kon niets vinden.
zou jij mij kunnen vertellen waar ik dit verslag/ deze verslagen kan vindenbvd.
M. de Boer
-
Beste @Matthias2000,
Ik zelf heb nog nooit van gehoord, zou jij mij die artikeltjes die hiernaar verwijzen naar mij kunnen sturen?
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra,
Het lijkt ons inderdaad wel een goed plan om iets met een trilplaat te doen. Weet jij dan misschien een concreet proefje om hiermee te doen? Wij dachten zelf bijvoorbeeld aan iets met de resonantie van het gebouw (wat in werkelijkheid veroorzaakt werd door het inslaande vliegtuig) of misschien iets met de optimale snelheid van een vliegtuig om schade aan te richten aan een gebouw (dit hoeft dan misschien niet met een trilplaat). Bijvoorbeeld als het vliegtuig sneller zou gaan dat het minder schade aan zou richten (net als wanneer je een tafelkleed heel snel onder een gedekte tafel wegtrekt zonder schade aan te richten) of als het minder snel zou gaan wat dan het effect zou zijn geweest. Nouja, we horen het wel.Groetjes,
Emma&Manon -
@Emma1209
Hoi Emma!Mijn naam is Stijn, ik studeer Civiele Techniek en ik help jullie verder! Dit omdat jullie misschien testen willen gaan doen op een trilplaat (=aardbevingssimulator), die wij ter beschikking hebben staan voor scholieren.
Wat ik je sowieso kan bieden is een uitleg over resonantie d.m.v. verschillende constructies op schaal te laten trillen.
Probeer daarnaast nog meer online onderzoek te doen over het resoneren van de Twin Towers.Groeten Stijn
-
Goed idee! Wanneer zouden we daarvoor langs kunnen komen? Dan doen we eerst nog even wat research naar resonantie bij de twin towers.
Groetjes,
Manon & Emma -
Het leek ons ook wel leuk om iets met een schaalmodel van de twin towers te bouwen en daar proefjes mee uit te voeren. Dat wordt dan misschien wel heel ingewikkeld. In hoeverre zou dat mogelijk zijn bij de TU Delft?
Groetjes,
Emma & Manon -
Hoi Emma en Manon!
Je kan langskomen door middel van je in te schrijven voor een PWS middag. Er worden binnen een paar weken nieuwe data gepland.
Ik raad je aan eind oktober een kijkje te nemen op de hierboven gelinkte pagina om je in te schrijven voor een dan zichtbare datum!Groeten Stijn
-
https://www.nu.nl/algemeen/791862/tu-delft-onderzoekt-911-video.html
ik zou graag de uitkomst van dit onderzoek zie.
bvd
-
Hoi @Matthias2000,
Je kan een mail sturen naar sg@tudelft.nl (Studium Generale) met de vraag of zij de onderzoeksresultaten hierover (nog) beschikbaar hebben.
Stijn
-
dag,
Ik ben de zogenaamde Pancaketheorie aan het uitwerken maar ik kom er niet uit. Ik probeer op dit moment theoretisch de valtijd te berekenen.
ik heb een vloer die 1166855,5 kg weegd. Deze klapt on de volgende vloer eronder met een snelheid van 8,6 meter per seconde.
De Impuls van de vloer er onder ( mv=mv) zorgt ervoor dat de nieuwe snelheid 4,3 meter per seconde is.Ik heb dit uitgewerkt in Exel. Ik kom nu op een val tijd van 9,6 seconden voor de hele toren.
Het probleem wat ik heb is dat ik de draagkracht van de toren niet heb mee gerekend. Een vloer kon 1996307 kg dragen. Hoe reken ik deze vertraging ook nog mee. Ik kan nergens een formule vinden met kracht en snelheid er in
alvast bedankt
-
@Matthias2000
Beste Matthias,Dat is een lastige opgave! Excuses voor de late reactie.
Ben je inmiddels wat verder gekomen? Dan kan ik daarmee verder.Groeten Stijn