Verzoek om apparatuur (Drone)
-
Geachte heer, mevrouw,
Wij zijn drie zesdeklassers van het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt. Als onderdeel van het eindexamen geldt het profielwerkstuk, waarvoor wij U benaderen. Voor het profielwerkstuk onderzoeken wij of het mogelijk is om een drone zelf te bouwen en tevens zelf zodanig te programmeren dat deze in staat is autonoom op te stijgen en te landen op de door ons aangegeven plaats. Bovendien willen wij de drone zover krijgen dat deze zelf in staat is een door ons aangegeven (bewegend) object in zicht te houden en te volgen.
Eén van de onderdelen uit de drone is een soort GPS systeem. Dat systeem moet echter zeer precies gekalibreerd worden. Daarbij moeten er ook bepaalde vertragingen in het systeem ingebouwd worden. Deze vertragingen moeten zeer precies getimed zijn. Voor het meten van de time of flight (de reistijd van een radiogolf, net als bij een GPS satelliet) bezitten wij al een Time to Digital Converter maar de vertragingen van de elektronica voor en na de start pulse voor de Time to Digital Converter is nog onbekend.
Het gaat dus om apparatuur die tijd kan meten op een resolutie van tientallen picoseconden, maar nog preciezer is zeker welkom. Klopt het dat er op de universiteit het geschikte materiaal voor de beschreven problemen beschikbaar is? Zo ja, is het mogelijk voor ons om deze apparatuur te gebruiken? Bovendien zou, als dat mogelijk is, een samenwerkingsverband met uw universiteit aangaande ons profielwerkstuk zeer welkom zijn. Wij zouden het zeer appreciëren als U hiermee ons van dienst zou kunnen zijn.
Mochten er aan uw kant vragen of opmerkingen zijn, dan horen wij dat graag.Vertrouwende U hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groeten,
Matthijs de Lange, Camiel van Eys en Floris Tas
-
Beste Matthijs, Camiel en Floris,
Jullie hebben een zeer specifieke vraag. In eerste instantie lijkt het me dat we die apparatuur wel hebben, maar dat die in gebruik is bij onderzoeken van professors en PhD'ers. Het wordt daarom erg lastig mogelijkheid te vinden om dit in te zetten voor jullie onderzoek.
Toch vraag ik mij af waarom dit voor jullie zo belangrijk is. Mocht het nou zo zijn dat er een vertraging van enkele pico seconden in het systeem zit. Is dit dan niet te verwaarlozen tov andere onzekerheden. Oftewel is het wel een significante fout?Ik kan jullie aan iemand linken die veel verstand van drones heeft en verschillende groepjes begeleidt in het bouwen van drones. (overigens wel vaak zonder GPS systemen). Als jullie hier interesse in hebben moeten jullie even een mailtje sturen naar info@scholierenlab.nl. Vermeld in het onderwerp duidelijk dat jullie contact met mij hebben. Als dit gebeurt is, zal ik jullie linken aan onze expert.
Groetjes,
Joris Kersten