Meest efficiënte bootprofiel
-
Beste,
Voor ons profielwerkstuk moeten wij, Matthijs en Merten uit 6 VWO, een experiment doen. Voor dit experiment ontwerpen wij een bootje en deze wordt dan getest op vlak water. Er wordt hierbij gekeken naar een maximale snelheid met het vermogen en de massa als constante. Om dit mogelijk te maken hebben wij een simulatieprogramma nodig en een plek om het bootje te testen.
Voor het ontwerpen van ons bootje zouden wij graag een simulatie programma willen gebruiken met de naam Maxsurf. Wij vroegen ons af of wij gebruik mogen maken van dit programma, want dit programma is niet zomaar op het internet te downloaden.
Verder vroegen wij ons ook af of we gebruik mogen maken van de sleeptank. Wij hoeven het sleepsysteem niet te gebruiken aangezien ons ontwerp een eigen aandrijving krijgt. We hebben alleen een heel vlak oppervlakte nodig en een lang stuk vaarwater, de sleeptank is daar uiterst geschikt voor.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Westhoff & Merten Tijsma
-
Hallo @Merten ,
Leuk onderwerp! Hebben jullie de boot al gebouwd? Zo nee, onderschat dan niet de tijd om die te bouwen. Helaas is de sleeptank een erg belangrijke opstelling voor de TU Delft en laten ze niet zo maar iedereen daar in testen. Ik kan die ook niet afschrijven. Zeker als jullie het sleep gedeelte niet eens gaan gebruiken zou ik er voor kiezen om een stil meertje te zoeken om daar jullie boot te testen. Ik ben zelf niet bekend met het programma MaxSurf maar ik heb het aan een maritiem student gevraagd of de TU Delft MaxSurf gebruikt.
Groet,
Midas -
Hallo Midas,
Bedankt voor het vlotte antwoord!
Jammer dat we de sleeptank niet kunnen gebruiken, maar een meertje zal, zoals je al zij, waarschijnlijk ook al voldoende zijn.
Over het programma Maxsurf. Wij hebben laatst een paar vragen gesteld aan een student die werkt aan de Solar Boat Challenge. Hij liet ons een programma (Maxsurf) zien, die zij gebruiken voor het ontwerpen van hun boot. Hij vertelde dat elke student hier toegang tot heeft, maar niet wist of wij er gebruik van mogen maken. Vandaar de vraag.
Met vriendelijke groeten,
Matthijs Westhoff & Merten Tijsma
-