Weerstand van een scheepsboeg
-
Beste,
Ik ben bezig met een PWS over de weerstand die een boot onder water ondervindt. Inmiddels heb ik al een tijd gezocht op internet en in de bibliotheek maar ik kan nauwelijks bruikbare informatie vinden. Zo zijn er een hoop boeken te vinden over "hydromechanics" en over de optimale vorm van een boot maar deze boeken zijn allemaal heel duur. Verder heb ik een artikel gevonden uit 1898 van J. H. Michell over "The wave resistance of a ship". Hier staan echter alleen een aantal formules in die ik zonder hulp niet kan begrijpen. Ik heb mij trouwens ook geprobeerd in te schrijven voor de workshop sleep tank maar daar is nog geen datum van bekend.
Hoe en waar kan ik informatie vinden over dit onderwerp? Is het mogelijk om een keer te kijken in de universiteitsbibliotheek? Of kan ik een keer met een hoogleraar praten, of een student die hier verstand van heeft?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Gaetano Guevara
-
Hee @Gaetano-Guevara ,
Wat een leuk onderwerp! Als het goed is gaan de inschrijvingen voor de workshop binnenkort open. Over welk onderwerp zou je meer willen weten?
Groet,
Midas -
Hallo,
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben opzoek naar formules en uitleg over het berekenen van de weerstand van een scheepsboeg in het water. Mijn doel is namelijk om met berekeningen, te kunnen laten zien welke vorm scheepsboeg de minste weerstand heeft in het water.
Het zou heel fijn zijn als je ons op weg kunt helpen.
Groeten,
Gaetano
-
Hee @Gaetano-Guevara ,
Ik zou je eerst goed inlezen in welke weerstanden er spelen op een romp. Als je deze allemaal snapt heb je een beter beeld over de totale weerstand. Hier kun je het één en ander al vinden. Ook staan hier formules bij en kun je al het één en ander berekenen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand
Groet,
Midas