Magische vierkanten en binaire puzzels
-
Wij zitten op Wolfert Lyceum. Ons PWS onderwerp is magische vierkanten. Ons onderzoek richt zich op:
Hoofdvraag:
Op welke verschillende manieren kun je een magisch vierkant maken?Soort hoofdvraag:
Het is een evaluerende hoofdvraag.Deelvragen:
Wanneer heeft een magisch vierkant een bepaalde orde?
Hoe maak je magische vierkanten met verschillende ordes?
Wanneer is een magisch vierkant van een bepaalde orde, moeilijker dan sudoku uit een lagere orde?
Wat is het wiskundige verschil tussen een binaire puzzel en een 9x9-sudoku? (waarom deze vergelijking)?
Zijn er tips waar de beste informatie is te vinden of ideeën voor een goede aanpak?
Rowan en Marc
-
Hey @Rowan
Lastig PWS onderwerp hebben jullie uitgezocht zeg. Er komt veel wiskunde kijken bij magische vierkanten en ook wel lastige bewijzen als jullie willen aantonen of een vierkant wel of niet oplosbaar is. Dat gezegd hebbende denk ik wel dat kan lukken binnen het tijdsbestek van een PWS.
Kwa tips zou ik vooral beginnen bij 2 dingen:
- Formele definities. Definieer heel duidelijk voor jullie zelf wat nou precies een hoge en lage orde puzzel is etc.
- Google je onderzoek in het Engels. Als je in het Engels op zoek gaat naar onderzoek is de kans veel hoger dat een Amerikaanse of andere buitenlandse universiteit er misschien onderzoek naar gedaan heeft. De kans dat een Nederlandse dat heeft gedaan is veel kleiner.
Ik hoop dat dit een goed begin is van jullie PWS. Laat vooral weten of jullie nog inhoudelijke vragen hebben.
Groeten,
Jip