meten geluidsdemping
-
Beste medewerker TU Delft,
Ik doe mijn PWS over geluidsdemping met als doel om te onderzoeken wanneer passieve geluidsdemping beter werkt en wanneer actieve geluidsdemping beter werkt. Hierbij wilde ik als proef meten hoeveel geluid gedempt wordt bij passieve en actieve koptelefoons. Ik heb gelezen op lifewire.com dat je dit met audio spectrum analyzer software, een USB microphone interface en oor simulator kan meten. Zou iemand mij hier misschien verder kunnen helpen? Of is hier misschien een betere manier voor en is er apparatuur beschikbaar voor?
Met vriendelijke groeten,
Julie
-
Hey @juliediender
Voordat ik verder kan kijken of de TU Delft jullie kan helpen met de juiste meet apparatuur. Of dat jullie misschien thuis al aan de slag kunnen ben ik wel benieuwd naar het artikel op lifewire.com. Ik heb zelf niet echt iets kunnen vinden over het opmeten en voor ik op zoek kan gaan moet ik weten wat ik precies nodig heb.
Voor de rest ziet het er uit als een heel tof PWS onderwerp. Heb je al meer nagedacht over je hoofd en deelvragen?
Groeten,
Jip -
Beste Jip,
Mijn deel vragen zijn:
- Hoe werkt geluidsdemping?
a. actief?
b. passief? - Welke factoren spelen een rol bij het dempen van geluid
- Met welke materialen kan je het beste geluid dempen?
a. Wat wordt er in een bouwvakkers koptelefoon gebruikt?
b. Wat wordt er in een normale koptelefoon gebruikt?
c. In oortjes voor concerten?
d. Wat werkt beter? - Kan je beter actief of passief geluid dempen?
a. Bij welke frequenties kan je actief of passief beter gebruiken?
b. Bij welke omstandigheden kan je actief of passief beter gebruiken?
c. Wat is nog meer van invloed?
d. Welke kan je het beste gebruiken in het dagelijks leven? - Wat gebeurd er met de geluidsgolf als je het dempt?
Dit is een link naar het artikel van lifewire:https://www.lifewire.com/measure-noise-cancelling-in-headphones-3134548.
Vriendelijke groeten,
Julie
- Hoe werkt geluidsdemping?
-
Hey @juliediender
Het ziet eruit alsof je al goed onderweg bent. Je hoofd en deel vragen zien er goed uit.
Ik heb wat rond gevraagd en gekeken maar kon niet ergens op de TU Delft vinden waar wij dit soort technologieën ontwikkelen of zelf de meet apparatuur hebben die ze in het artikel gebruiken. Ik zal verder voor je zoeken maar ben bang dat de TU Delft je niet kan helpen met het uitvoeren van deze proef.
Wel ziet deze proef er zo naar uit dat je hem thuis kan uitvoeren, ik weet niet of je vanuit je school misschien budget krijgt om dit te doen maar anders is dat zeker een optie.
Ik ga nog verder voor je kijken maar ik ben bang dat de TU Delft je niet kan helpen met deze ontzettend gave proef.
Groeten,
Jip -
Hey @juliediender
Het spijt me maar de TU Delft heeft niet de apparatuur om je te helpen met je proefje, wel hebben we andere leuk proefjes omtrent geluid. Bijvoorbeeld de dode kamer waar al het geluid wordt opgeslokt.
Laat maar horen als je daar ergens interesse in hebt.
Groeten,
Jip -
Beste Jip,
Sorry voor de late reactie.
Ik heb een nieuwe proef opgesteld waarbij de demping van antigeluid gemeten wordt. Hier is het idee om twee speakers tegenover elkaar op te stellen en deze aan te sluiten op een toongenerator met een decibel meter in het midden. Er zouden dan verschillende frequenties gemeten worden waarbij speaker 1 een frequentie uitzend en speaker twee dezelfde frequentie uit zendt alleen dan een 1/2 fase later. Hierbij is het belangrijk dat er geen geluidsweerkaatsing van de muren voorkomt en zou het dus erg handig zijn als dit in de dode kamer zou kunnen worden uitgevoerd, zou dit mogelijk zijn?met vriendelijke groeten,
Julie Diender
-
Hey @juliediender
Ik heb vanmiddag een vergadering waarin ik mijn collega van Natuurkunde (de faculteit waar de kamer staat) hierover kan vragen. Ik hou je op de hoogte.
Groetjes,
Jip -
Beste Jip Rietveld ,
Ik vroeg me af of je nog wat gehoord had over het gebruik van de dode kamer.
Vriendelijke Groeten,
Julie Diender
-
Hey @juliediender
Jeetje mijn excuses voor het late antwoord. Ik heb het gevraagd aan mijn collega Thom maar die informeerde mij dat de dode kamer op dit moment stuk is! Wel zijn er op de faculteit ruimtes waar experimenten worden gedaan met geluid alleen zijn deze ruimtes niet beschikbaar voor scholieren ben ik bang.
Groetjes,
Jip