Hoeveelheid bacteriegroei bij tandpasta's
-
Beste,
Voor mijn profielwerkstuk bij het vak biologie wil ik graag de invloed van verschillende soorten tandpasta's op de bacteriegroei in tandplak onderzoeken. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Ik kan dit volgens mij onderzoeken op twee manieren, maar ik weet niet welke uitvoering het beste resultaat oplevert. 1. Door mensen daadwerkelijk met de verschillende soorten tandpasta's hun tanden te laten poetsen en dan de tandplak wekelijks te onderzoeken op de aanwezige bacteriën of volgens onderzoek 2 door tandplak op verschillende petrischaaltjes te doen met de verschillende tandpasta's en dan onderzoeken of de bacteriekolonie is gegroeid of afgenomen.
Welke uitvoering zou u aanraden? Ik wil dit onderzoek doen met bijvoorbeeld fluoride tandpasta, fluoride vrije tandpasta, whitening tandpasta en natuurlijke tandpasta. Alvast heel erg bedankt voor uw reactie! -
Hoi @IB,
Ik denk dat het allebei goede manieren zijn om de tandplak te onderzoeken. Ik zou alleen niet weten of je heel makkelijk de tandplak kan laten groeien op een petrischaaltje, maar het is zeker het proberen waard. Je kunt vaak je biologie docent om hulp vragen bij het maken van petrischaaltjes.
Van de twee proeven schat ik dat de tweede proef misschien meer betrouwbaar is, omdat je daar bij de bacteriën van tandplak gaat onderzoeken wat het effect is op groei.
Bij de eerste proef schat ik namelijk in dat in beide gevallen de bacteriekolonie gaat groeien en het is allemaal afhankelijk van hoeveel tandplak je pakt van een persoon. Daarnaast neem je ook speeksel mee dus dat kan je onderzoek ook beïnvloeden. Je kunt natuurlijk wel wat eisen stellen zoals: verzamelen in de ochtend, voor het ontbijt, voor het tandenpoetsen, mond heel goed spoelen (tegen speeksel bacteriën).
Het onderzoek is denk ik het handigst als je op een petrischaal kunt kijken naar de groei.Groetjes,
Sanne -
Beste,
Heel erg bedankt voor uw antwoord. Ik wil de proef als volgt uitvoeren: 3 petrischaaltjes met 1 fluoride tandpasta, 1 fluoride-vrije tandpasta en 1 tandpasta tegen tandvleesontsteking én vervolgens aan het eind van de dag (wanneer er tandplak is gevormd) tandplak afnemen en laten groeien op een petrischaal. Heeft u misschien een idee hoe ik het beste de tandpasta kan mengen met de voedingsbodems? Of heeft de universiteit misschien hier een handleiding over?
Met vriendelijke groet,
Isa -
@IB
Beste Isa,Misschien kun je het best de tandpasta los aanbrengen op het petrischaaltje met een wattenstaafje. Dan kun je ook zien op de plekken waar geen tandpasta is of daar wel bacteriën groeien. Ik zou gewoon wat tandpasta in water oplossen en daarin je wattenstaafje dippen. Je moet het waarschijnlijk verdunnen omdat het anders te intensief is.
Je kunt ook verschillende concentraties testen om te kijken of dit verschil maakt en dat je tenminste de tandpastas een beetje kunt vergelijken.Groetjes,
Sanne