supergeleiding profielwerkstuk
-
L.S.
Wij zijn 2 leerlingen uit 5 vwo met nt/ng profiel. Wij willen ons profielwerkstuk over het meissner-effect (misschien maglev treinen) houden. Wij vroegen ons af of jullie ons daarbij zouden willen helpen. Hierbij bedoelen we niet alleen het experiment maar ook het theoretische deel. Zou het dan ook eigenlijk mogelijk kunnen zijn om de experimenten op de TU delft uit te voeren?
Als idee voor het experiment keken we naar een recentelijk onderzoek. Daar zagen we dat met behulp van alcoholische dranken supergeleiding eerder kon optreden. we vragen ons ook af of dit een realistisch onderzoek is.We kijken uit naar jullie antwoord en alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groeten,
Pieter Breel en Otto Kruit -
hee @Pieter-Breel,
Dat is een interessant onderwerp! Ik kan jullie zeker helpen. Echter, kan ik pas beloven of we ook bij het prakticum kunnen helpen als jullie een duidelijker beeld hebben bij wat jullie willen.Groet,
Midas -
Beste Midas,
Als onderzoek zouden wij graag het effect van alcoholische dranken op supergeleiders testen. Hiervoor zouden we de volgende spullen voor nodig hebben:
supergeleiders (als het kan ijzer gebaseerd)
temperatuurmeter
voltmeter
vloeibaar stikstof
stroombron
alcoholische drank (waarschijnlijk wijn)Wat wij willen doen, als het kan het experiment kan, is een supergeleider in wijn laten weken voor 24 uur onder een temperatuur van 70 graden Celsius. daarna zouden we de andere supergeleider in water of pure alcohol laten weken onder dezelfde omstandigheden als een soort 0-meting. Vervolgens willen we aan de supergeleiders een stroombron zetten en kijken naar de voltmeter waaruit we dus de weerstand kunnen berekenen. Met de temperatuurmeter bekijken we steeds de temperatuur van de supergeleider terwijl we vloeibaar stikstof erover gieten. Ook kunnen we dan, met behulp van de voltmeter, zien dat de weerstand daalt met de temperatuur waardoor we een iconische supergeleider grafiek krijgen. Wij verwachten echter dat de magneet die geweekt heeft in wijn eerder zijn kritische temperatuur zal bereiken doordat de wijn een soort afscherming vormt om de supergeleider voor het magnetisch veld. Dit zouden wij graag willen uitzoeken.
Onze vraag is: is dit een reëel experiment. En kunnen wij gebruik maken van spullen op de TU delft?Sorry voor het late antwoord en alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groeten,
Pieter Breel en Otto Kruit
-
Hee @Pieter-Breel ,
Excuses voor mijn late reactie, ik moest het één en ander navragen bij mijn collega die normaal de vragen over supergeleiding doet. Wat betreft de kritische temperatuur meting, dit is bij ons op het Science center niet mogelijk omdat we geen thermokoppel hebben. Weet je al hoe je de supergeleider voor 24 uur op een temperatuur van 70 graden wilt laten weken? Dat is namelijk een lastige klus. Supergeleiders magneten en stikstof zijn wel altijd aanwezig.
Groet,
Midas