Isolatie van een school
-
Hey, ik ben David en ik wil graag mijn pws maken over het isoleren van een school met als uitgangspunt mijn eigen school (het Vossius Gymnasium in Amsterdam). Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in Bouwkunde en dit staat ook bovenaan mijn lijstje van de studies die ik zou willen doen over anderhalf jaar. Ik begon dus eigenlijk met het idee om een school te ontwerpen die vrijwel geen energie nodig heeft, maar na met mijn natuurkunde docent te hebben overlegd, kwamen we tot de conclusie dat dit een te groot onderwerp is voor een profielwerkstuk en dat ik het onderwerp wat moest verkleinen. Isolatie vind ik zelf wel interessant en daarom dacht ik om dit als onderzoeksvraag te nemen:
Wat is de beste manier om een school zoals het Vossius te isoleren?
Hierbij wil ik naast alle natuurkunde ook bijvoorbeeld de financiën van de materialen bij het onderzoek betrekken.
Als praktisch onderzoek hierbij wou ik zelf een aantal isolatiematerialen gaan testen met een warmte test door een kleine ruimte te maken van dit isolatiemateriaal en te kijken hoeveel energie er verloren gaat.
Ik wilde bij deze even vragen of jullie denken dat dit onderzoek een goed idee is of dat het onderzoek misschien toch te smal geworden is.
Alvast bedankt, David. -
Hee @david-schouten ,
Wat een gaaf onderwerp! Leuk dat je nu al zo met duurzaamheid bezig bent. Ik denk dat het een zeer goed practicum is! Probeer inderdaad verschillende lagen materiaal maar ook verschillende orientaties en bekijk de effecten daarvan. Ik zou inderdaad een warmtebron isoleren en dan aan de buitenkant de temperatuur meten op verschillende tijden. Zo kun je vergelijken welk materiaal het meest "warmte lekt" en dus het slechtst isoleert.
Groetjes,
Midas -
Hey @Midas-Becker ,
Top dat je zo snel kon reageren en fijn dat je het een goed onderwerp vindt. Ik zit nu wel met nog een vraag in mijn hoofd: welke deelvragen zou ik hierbij kunnen bedenken. De meest voor de hand liggende vragen zijn natuurlijk: welk materiaal lekt het meeste warmte? en Welk materiaal is het voordeeligst op financieel gebied? Maar ik heb een beetje het gevoel dat je uit deze twee vragen al een redelijk strakke conclusie kan trekken tot welk isolatiemateriaal het beste is, of ligt dat niet zo simpel? Wat denk jij?
In ieder geval nu al superbedankt voor je feedback, ik stel het heel erg op prijs!!!
Groetjes, David -
Hee @david-schouten ,
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Je kunt zelfs kijken naar welk materiaal het langst mee gaat, het minst slecht is voor het milieu of het makkelijkst aan te brengen is. Ik zou ook onderzoek doen naar hoe tegenwoordig huizen worden geisoleerd en of je dat proces kunt verbeteren. Of bijvoorbeeld of je een techniek kunt bedenken om oude huizen makkelijk van extra isolatie te voorzien.
Groetjes,
Midas -
Geweldig onderwerp @david-schouten !
Ik hoop dat je dan ook rekening houd met de brandveiligheid. Wanneer zo'n gebouw in de brand vliegt wil je dat dit niet versneld gebeurd door de isolatie maar dat dit juist brandvertragend werkt. Je kan met je onderzoek letterlijk levens redden!
Je kunt eens kijken wat er nu al bestaat op gebied van isolatiematerialen en of deze brandvertragend zijn. Je kan ook kijken welke materialen van nature al brandvertragend zijn en of je daar isolatiemateriaal van kan maken. Het zou inderdaad ook erg handig zijn als dit later nog in kleine ruimte toepasbaar is zonder sloopwerken, bijvoorbeeld in bestaande spouwmuren. Er bestaan al dergelijke oplossingen, maar durf niet te zeggen of deze brandvertragend werken. Wellicht kun je met jouw product daarmee boven de rest profileren.
Een heel interessant onderwerp in ieder geval.
Groetjes, Paul
Onze expertise helpt mensen met brandschade