Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. bjornlosekoot
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 6
    • Onderwerpen 6
    • Berichten 224
    • Beste 2
    • Controversial 1
    • Groepen 2

bjornlosekoot

@bjornlosekoot

PWS TU Delft admin

1
    Reputatie
    94
    Bekeken
    224
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

bjornlosekoot Ontvolgen Volgen
    PWS TU Delft Team PWS TU Delft admin

Beste berichten geplaast door bjornlosekoot

• RE: PWS Genetische modificatie erfelijke ziektes

Hoi Kick en Thijs,

Wat een interessant onderwerp voor jullie PWS. CRISPR-Cas is een super opkomende techniek die waarschijnlijk het hele veld van genetische modificatie omgooit. Goed dat jullie je onderzoeksvraag al toe hebben gespitst op een soort ziekte. Bij een onderzoekvraag is het namelijk belangrijk om specifiek te zijn, zodat je je onderwerp goed afbakent. Het eerste deel van jullie onderzoeksvraag zou nog wel iets meer aandacht kunnen gebruiken. 'In hoeverre' is namelijk een beetje een vage term en niet heel erg specifiek. Je zou hier bijvoorbeeld kunnen kiezen om op een specifiek deel van de behandeling. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het stadium van de behandeling of een specifieke soort behandeling (CRISPR zal voornamelijk werkzaam zijn in preventieve behandeling en minder in acute zorg). Hoe zouden jullie dit dan verwoorden?

Qua praktisch onderzoek gaat het wel lastig worden om echt iets met CRISPR te doen. Gen modificatie mag namelijk alleen gedaan worden in ML-1 laboratoria en die bevoegdheid hebben jullie helaas niet. Eigenlijk geldt dit voor alle practica die te maken hebben gen modificatie. Als jullie wel een praktisch onderdeel willen doen zou je kunnen kijken naar de Antibiotica workshop. Dat zou je nog wel kunnen linken aan mutaties in de bepaalde bacteriën.

Ik hoop jullie zo wat vooruit te helpen en hoor het graag als jullie nog vragen hebben!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Het menselijk lichaam
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Ethische aspecten en welzijn van proefdieren

@KesvdBrand
      Hoi Kes,

Wat een interessant onderwerp! Ook heel erg actueel, aangezien dierenwelzijn een steeds belangrijker punt wordt.

Ik zelf ben niet de expert die je zoekt, maar ik heb even op internet gekeken. Bij het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) hebben ze een Instantie voor dierenwelzijn die verantwoordelijk is voor het welzijn van de proefdieren. Ik kon niet vinden wie daar precies bij zitten, maar je kan ze bereiken op die mailadres: IvDLeiden@lumc.nl.
      Bij het Amsterdams Universitair Medisch Centrum maken ze ook gebruik van dierproeven. Hier zit dan dus ook eenzelfde instantie aan verbonden die je kan bereiken op openheiddierproeven@amsterdamumc.nl. Dit mailadres is specifiek voor vragen over het dierproefbeleid en heeft dus wel een grote kans om je verder te helpen!

Zelf kan je ook nog op zoek naar dit soort instanties, want deze mensen zijn echt expert op dit gebied. Jouw onderwerp sluit perfect aan bij wat zij doen.

Ik hoop je zo wat vooruit geholpen te hebben en hoor het anders graag van je!

Groetjes,

geplaatst in Scheikunde & Biologie overig
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Aspirine synthese molariteit

@Anouk-en-Sophie

Hoi Anouk en Sophie,

Dat kan gebeuren hoor! Ik hoop dat jullie tentamen goed is gegaan :).

Ik denk dat jullie methode in de buurt zit, maar nog niet helemaal zal werken. De stoffen die jullie gebruiken zijn namelijk wel goed, maar de stappen kloppen nog niet helemaal. Ik heb een methode gevonden van de universiteit utrect. Deze heb ik aan het bericht bijgevoegd, dus ik denk dat jullie daar wel wat aan hebben. Bij het experiment werk je wel met gevaarlijke stoffen, dus zorg ervoor dat je dit van te voren goed overlegd met je docent / toa!

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Medicijnen
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

Meest recente berichten door bjornlosekoot

• RE: Onderzoek naar het gebruik van Marszand voor plantengroei

@rayanelkhababi

Hoi Rayan,

Wat een interessant onderwerp voor je PWS!

Ik heb even rondgekeken op internet en dit waren de verschillen die ik heb gevonden:

• Marszand is erg droog, terwijl aarde veel water bevat. Hiervoor zou je dus moeten zorgen dat er water wordt toegevoegd aan marszand en dat dit op een of andere manier gerecycled kan worden.

• Marszand is rijk aan mineralen, maar niet aan organische stof en stikstofbindende bacteriën. Hiervoor zou je organisch materiaal toe moeten voegen aan het marszand. Dit kan er ook voor zorgen dat het een goede habitat wordt voor dit soort bacteriën.

• Marszand bevat veel perchloraten die toxisch zouden zijn voor planten die op aarde leven. Deze zou je kunnen verwijderen met water-uitspoeling of met bacteriën die deze stofjes afbreken.

Verder kan er nog een verschil zijn in pH-waarden en temperatuur van de omgeving.

Ik hoop dat dit je al op weg helpt en als je nog vragen hebt hoor ik dat graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Technasium
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@bjornlosekoot

Hoi Kick en Thijs,

Wat goed dat jullie vragen hebben voorbereidt! De vragen zijn duidelijk, maar ik zou ze misschien nog iets aanpassen en anders indelen. Ik zou jullie aanraden om ze in drie delen in te delen:

1. Ervaring en Expertise
        Hierbij zou het goed zijn om jezelf even voor te stellen en Maartje zich te laten voorstellen. Ook kan je dan vragen of zij wilt uitleggen wat CRISPR-Cas precies is.
        Verder zouden deze vragen er goed bij passen: 11, 2, 1, 5

2. Geneeskunde-gerichte vragen
        Deze vragen zouden hier goed bij passen: 9, 3, 4, 10

3. Ethiek
        Deze vragen zouden hier goed bij passen: 5, 6, 12, 8, 7

De vragen zijn inhoudelijk allemaal erg goed, maar ik zou ze eerder in deze volgorde afnemen. Zijn jullie het hier mee eens?

Vergeet niet in het mailtje naar Maartje aan te geven dat jullie ook een aantal geneeskunde-gerichte vragen zouden willen stellen. Dit is niet haar expertise, dus het is dan beter om dit van te voren even te vragen. Het kan namelijk ook zijn dat ze hier minder goed antwoord op kan geven.

Ik hoor graag of jullie nog vragen hebben!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@Anouk-en-Sophie

Hoi Anouk en Sophie,

Hierbij de link:
      link

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Medicijnen
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Energie uit Ethanol.

@roel-vd-sanden-1

Hoi Roel, Thomas en Tycho,

Dat kan gebeuren, dus dat is geen probleem. Ik had afgelopen week niet echt meer tijd voor een videogesprek. Deze week zou ik op donderdagochtend tussen 11 en 12:30 kunnen. Zou dit voor jullie uitkomen?

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Energie opwekking & zonnecellen
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@roel-vd-sanden-1

14:30 is prima! We kunnen bellen via deze link: meet.google.com/kku-vsvs-evx

Tot zo!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@bjornlosekoot

Hoi Kick en Thijs,

Ik hoorde dat jullie Maartje nog geen berichtje hebben gestuurd. Hebben jullie hulp nodig bij het opstellen van de vragen of zijn jullie daar nog mee bezig?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@roel-vd-sanden-1

Wat goed dat jullie nog zo druk met je PWS bezig zijn! Ik zal even bij mijn collega die de brandstofcel aanvragen binnen krijgt vragen of de workshop gegeven kan worden. Het is helaas niet mogelijk om onderdelen van de workshop te gebruiken voor jullie DEFC, dus ik weet niet hoe goed deze aansluit bij jullie PWS.

Ik zou volgende week op donderdagmiddag wel kunnen videobellen. Zouden jullie dan om 14:00 kunnen?

Ik hoor dan ook vraag waar jullie nog vragen over hebben. Dan kan ik me iets beter voorbereiden op het videogesprek.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Bioluminiscentie van Algen

@NoutSlijkhuis

Hoi Nout,

Dat lijkt mij prima.

Deze week ben ik helaas wel druk met tentamens, maar ik zou eventueel op vrijdag wel kunnen. Zou dit voor jou uitkomen?

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Technasium
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: UV-straling en SPF-waardes

@Isabel-Borsboom

Hoi Nina en Isabel,

Je kan je via de pwstudelft.nl website aanmelden voor de workshop onder het kopje workshops. Hier moet je dan een aantal gegevens invullen. Als er dan nieuwe workshops in worden gepland zul je vanzelf een mailtje krijgen met een uitnodiging!

Voor een UV-b lamp zou ik aanraden om bij een dierenwinkel te kijken. Ik heb online gelezen dat bepaalde reptielen UV-b straling nodig hebben en dat deze winkels daarom wel deze lampen verkopen.

Ik hoop dat dit jullie kan helpen en anders hoor ik het graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@Anouk-en-Sophie

Hoi Anouk en Sophie,

Dat kan gebeuren hoor! Ik hoop dat jullie tentamen goed is gegaan :).

Ik denk dat jullie methode in de buurt zit, maar nog niet helemaal zal werken. De stoffen die jullie gebruiken zijn namelijk wel goed, maar de stappen kloppen nog niet helemaal. Ik heb een methode gevonden van de universiteit utrect. Deze heb ik aan het bericht bijgevoegd, dus ik denk dat jullie daar wel wat aan hebben. Bij het experiment werk je wel met gevaarlijke stoffen, dus zorg ervoor dat je dit van te voren goed overlegd met je docent / toa!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Medicijnen
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot