Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. bjornlosekoot
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 6
    • Onderwerpen 6
    • Berichten 247
    • Beste 1
    • Controversial 1
    • Groepen 2

bjornlosekoot

@bjornlosekoot

PWS TU Delft admin

0
    Reputatie
    107
    Bekeken
    247
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

bjornlosekoot Ontvolgen Volgen
    PWS TU Delft Team PWS TU Delft admin

Beste berichten geplaast door bjornlosekoot

• RE: Ethische aspecten en welzijn van proefdieren

@KesvdBrand
      Hoi Kes,

Wat een interessant onderwerp! Ook heel erg actueel, aangezien dierenwelzijn een steeds belangrijker punt wordt.

Ik zelf ben niet de expert die je zoekt, maar ik heb even op internet gekeken. Bij het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) hebben ze een Instantie voor dierenwelzijn die verantwoordelijk is voor het welzijn van de proefdieren. Ik kon niet vinden wie daar precies bij zitten, maar je kan ze bereiken op die mailadres: IvDLeiden@lumc.nl.
      Bij het Amsterdams Universitair Medisch Centrum maken ze ook gebruik van dierproeven. Hier zit dan dus ook eenzelfde instantie aan verbonden die je kan bereiken op openheiddierproeven@amsterdamumc.nl. Dit mailadres is specifiek voor vragen over het dierproefbeleid en heeft dus wel een grote kans om je verder te helpen!

Zelf kan je ook nog op zoek naar dit soort instanties, want deze mensen zijn echt expert op dit gebied. Jouw onderwerp sluit perfect aan bij wat zij doen.

Ik hoop je zo wat vooruit geholpen te hebben en hoor het anders graag van je!

Groetjes,

geplaatst in Scheikunde & Biologie overig
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Aspirine synthese molariteit

@Anouk-en-Sophie

Hoi Anouk en Sophie,

Dat kan gebeuren hoor! Ik hoop dat jullie tentamen goed is gegaan :).

Ik denk dat jullie methode in de buurt zit, maar nog niet helemaal zal werken. De stoffen die jullie gebruiken zijn namelijk wel goed, maar de stappen kloppen nog niet helemaal. Ik heb een methode gevonden van de universiteit utrect. Deze heb ik aan het bericht bijgevoegd, dus ik denk dat jullie daar wel wat aan hebben. Bij het experiment werk je wel met gevaarlijke stoffen, dus zorg ervoor dat je dit van te voren goed overlegd met je docent / toa!

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Medicijnen
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

Meest recente berichten door bjornlosekoot

• RE: SPF-waardes van Zonnebrand

@Luna-Seidu

Hoi Luna,

Op dinsdag zou ik ook kunnen. Laten we dan om 8:30 afspreken, dan redden we het makkelijk!

Ik zal dan een link sturen voor een google meet.

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Gezondheidsrisico's van microplastics op de mens

Hoi Floortje, Mara en Josephine,

Dat is prima hoor! Kunnen jullie op 23 februari videobellen om 10:00?

Ik zal het Kim laten weten dat ik daarna pas meer informatie kan delen.

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@Luna-Seidu

Hoi Luna,

Ik zou in de week van 23 februari op maandag of dinsdagochtend kunnen. Komt dit voor jullie uit?

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

Hi,

Sorry, ik had even verkeerd in mijn agenda gekeken en op maandagochtend kan ik niet. Dinsdagochtend zou voor mij wel lukken!

Excuus!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Meten van troebelheid (turbidemeter)

@Lusch
      Hoi Lenard en Artan,

Excuus voor mijn late reactie. Deze vraag was even blijven liggen, maar ik hoop dat ik jullie nog wel verder kan helpen!

Bedankt voor jullie bericht. Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen voor jullie profielwerkstuk! De onderzoeksvraag is helder geformuleerd en jullie methode met natuurlijke polymeren sluit goed aan bij actuele thema's binnen waterbeheer en duurzaamheid.

Helaas heb ik bij ons geen plek kunnen vinden waar een turbidimeter gebruikt wordt die jullie eventueel zouden kunnen gebruiken. Wel kan ik jullie wat advies geven over de methode, zodat jullie hier nog wel mee aan de slag zouden kunnen gaan:

• Als jullie op school met lichtabsorptie meten (spectrofotometer), kun je een ijklijn maken met een bekende troebelheidsstandaard (bijv. Formazine) om je eigen waarden te valideren.
      • Voor veldwerk bij de Noord Aa is een (mini) Secchi-schijf een eenvoudige, maar zeer betrouwbare methode om relatieve troebelheid te bepalen.
      • Let bij NTU-metingen op dat luchtbelletjes in het water de meting enorm kunnen verstoren. Zorg dat de monsters goed ontgast zijn.

Ik hoop dat dit jullie toch nog een beetje verder helpt. Mochten jullie op school metingen willen doen met een spectrofotometer kan ik hier nog wel uitleg over geven. Deze gebruiken wij namelijk ook op ons microbiologie lab!

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Drinkwater
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@bjornlosekoot

Hoi Floortje, Josephine en Mara,

Goed nieuws: ik heb een reactie van de onderzoeker (Kim) ontvangen! Ze vindt het een interessant onderwerp, maar ze gaf ook aan dat de apparatuur die jullie voorstelden (FTIR en Py-GC/MS) niet bij haar op het lab staan. Deze staan vaak bij externe instituten zoals het KWR, waardoor het lastig wordt om hier gebruik van te maken.

Echter, ze deed een heel goed tegenvoorstel dat iets haalbaarder voor jullie is. Ze stelt voor om vooral op de fragmentatie van het plastic te focussen door mechanische krachten, zoals schudden en slijtage. Op haar lab hebben ze een Anton Paar particle size distribution analyzer, waarmee jullie metingen zouden mogen doen. Hiermee kun je heel precies de grootte van deeltjes meten. Als jullie beginnen met "schoon" water en één soort plastic, kun je na twee weken meten hoeveel kleine deeltjes er zijn ontstaan en hoe groot die zijn.

Kim raadt aan om te kijken naar het werk van Yanghui Xu over photo-oxidatie (degradatie door licht) om te bepalen wat jullie precies willen onderzoeken (wat nog niet eerder onderzocht is).

Zijn jullie geïnteresseerd in deze richting? Ik denk dat het nog steeds erg goed aansluit bij jullie onderzoek, omdat de grootte van plastic deeltjes bepaald of ze opgenomen kunnen worden in de bloedbaan.

Het lijkt mij een goed idee om snel een videogesprek in te plannen, zodat we dit kunnen bespreken. Zouden jullie op maandag ochtend hiervoor kunnen?

Ik hoor graag wat jullie denken!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@bjornlosekoot

Hoi Luna,

Laten we het dan volgende week doen! Het is net wat kortdag om het nu nog te regelen. Laat maar weten wanneer jullie kunnen.

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@Luna-Seidu
      Hoi Luna,

Excuus voor mijn late reactie! Ik dacht dat ik eerder deze week al had gereageerd, maar deze heb ik blijkbaar niet verzonden.

Ik kan vanmiddag ook wel voor een videogesprek! Kunnen jullie om half 2? Later in de middag wordt lastig voor mij. Anders kan ik volgende week op maandag of dinsdagochtend ook!

Ik hoor het graag!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@bjornlosekoot

Hoi Floortje, Josephine en Mara,

Ik heb helaas nog geen reactie, maar ik hou jullie op de hoogte als ik deze heb.

Als ik jullie ondertussen nog ergens mee kan helpen hoor ik dat graag!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: PWS enzymwerking

@Demi-Schrauwen

Hoi Akram, Rayhan en Geert,

Helaas is deze vraag even blijven liggen door een miscommunicatie. Excuus hiervoor

Het is nu al na 31 januari, dus ik weet niet of jullie onze hulp nog nodig hebben voor jullie PWS. Mocht dit wel zo zijn stel ik voor dat we even een telefoon of videogesprek inplannen om te bespreken hoe wij jullie verder kunnen helpen. Dat gaat wat sneller dan zo over en weer communiceren.

Ik hoor graag van jullie! Nogmaals excuus voor de late reactie.

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Het menselijk lichaam
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot