Hoi Mijs, Romina en Roza,
Wat vervelend dat we elkaar dan weer hebben gemist. Ik heb zelf ongeveer 10 minuten in de Google meet gezeten en toen ben ik er weer vandoor gegaan. Ik heb jullie berichtje denk ik net aan gemist. Het lijkt mij handig dat ik even wat feedback geef op jullie project, zodat jullie er op je eigen tijd even aan kunnen zitten. Als het dan nog nodig blijkt zullen we een nieuw videogesprek inplannen.
Het ziet er uit alsof jullie al goed hebben nagedacht over jullie onderwerp. Fijn ook dat jullie er zo enthousiast over zijn. Ik heb wel een aantal (praktische) dingetjes aan te merken op jullie plan.
Het wordt voor jullie namelijk denk ik best wel lastig om met zieke menselijke cellen te gaan werken. Voordat je hiermee mag werken moet je vaak al een bepaalde lab bevoegdheid hebben, waardoor het lastig wordt om echt een onderzoek hierop uit te voeren. Ik zou voorstellen dat jullie proberen om je onderzoek wat om te buigen naar de invloed van nanodeeltjes op bacteriën. Dit is namelijk wat makkelijker om mee te werken en daar hebben wij op ons Biolab ook de faciliteiten voor. Je zou dan bijvoorbeeld wel kunnen kijken naar de overeenkomsten tussen de bacteriën en menselijke cellen. Hierbij kan je dan een deelvraag maken die probeert te kijken of de resultaten van de bacteriën gebruikt kunnen worden voor inzichten over menselijke cellen.
Verder hebben jullie het nu nog over nanodeeltjes in het algemeen. Dit is alleen een hele brede vraagstelling, omdat er heel veel nanodeeltjes zijn en deze ook niet allemaal met elkaar te vergelijken zijn. Ik raad jullie aan om even te kijken naar welke effecten er al bekend zijn voor bepaalde Nanodeeltjes en daar je onderzoeksvraag op te richten. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de invloed van Zinkoxide deeltjes of naar zilver nanodeeltjes.
Voor het onderzoeken van deze effecten kan je zelf een experiment opzetten waarbij je bacteriën laat groeien met verschillende concentraties nanodeeltjes. Door daarna de bacteriegroei te analyseren kan je kijken vanaf welke concentratie het nanodeeltjes effect heeft op de bacteriegroei.
Ik hoop dat dit duidelijk is voor jullie en dat jullie hier wat mee kunnen. Ik hoor het graag als jullie nog vragen hebben!
Groetjes,
Bjorn