Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. bjornlosekoot
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 6
    • Onderwerpen 6
    • Berichten 239
    • Beste 1
    • Controversial 1
    • Groepen 2

bjornlosekoot

@bjornlosekoot

PWS TU Delft admin

0
    Reputatie
    107
    Bekeken
    239
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

bjornlosekoot Ontvolgen Volgen
    PWS TU Delft Team PWS TU Delft admin

Beste berichten geplaast door bjornlosekoot

• RE: Ethische aspecten en welzijn van proefdieren

@KesvdBrand
      Hoi Kes,

Wat een interessant onderwerp! Ook heel erg actueel, aangezien dierenwelzijn een steeds belangrijker punt wordt.

Ik zelf ben niet de expert die je zoekt, maar ik heb even op internet gekeken. Bij het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) hebben ze een Instantie voor dierenwelzijn die verantwoordelijk is voor het welzijn van de proefdieren. Ik kon niet vinden wie daar precies bij zitten, maar je kan ze bereiken op die mailadres: IvDLeiden@lumc.nl.
      Bij het Amsterdams Universitair Medisch Centrum maken ze ook gebruik van dierproeven. Hier zit dan dus ook eenzelfde instantie aan verbonden die je kan bereiken op openheiddierproeven@amsterdamumc.nl. Dit mailadres is specifiek voor vragen over het dierproefbeleid en heeft dus wel een grote kans om je verder te helpen!

Zelf kan je ook nog op zoek naar dit soort instanties, want deze mensen zijn echt expert op dit gebied. Jouw onderwerp sluit perfect aan bij wat zij doen.

Ik hoop je zo wat vooruit geholpen te hebben en hoor het anders graag van je!

Groetjes,

geplaatst in Scheikunde & Biologie overig
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Aspirine synthese molariteit

@Anouk-en-Sophie

Hoi Anouk en Sophie,

Dat kan gebeuren hoor! Ik hoop dat jullie tentamen goed is gegaan :).

Ik denk dat jullie methode in de buurt zit, maar nog niet helemaal zal werken. De stoffen die jullie gebruiken zijn namelijk wel goed, maar de stappen kloppen nog niet helemaal. Ik heb een methode gevonden van de universiteit utrect. Deze heb ik aan het bericht bijgevoegd, dus ik denk dat jullie daar wel wat aan hebben. Bij het experiment werk je wel met gevaarlijke stoffen, dus zorg ervoor dat je dit van te voren goed overlegd met je docent / toa!

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Medicijnen
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

Meest recente berichten door bjornlosekoot

• RE: Gezondheidsrisico's van microplastics op de mens

@bjornlosekoot

Hoi Floortje, Josephine en Mara,

Ik heb helaas nog geen reactie, maar ik hou jullie op de hoogte als ik deze heb.

Als ik jullie ondertussen nog ergens mee kan helpen hoor ik dat graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: PWS enzymwerking

@Demi-Schrauwen

Hoi Akram, Rayhan en Geert,

Helaas is deze vraag even blijven liggen door een miscommunicatie. Excuus hiervoor

Het is nu al na 31 januari, dus ik weet niet of jullie onze hulp nog nodig hebben voor jullie PWS. Mocht dit wel zo zijn stel ik voor dat we even een telefoon of videogesprek inplannen om te bespreken hoe wij jullie verder kunnen helpen. Dat gaat wat sneller dan zo over en weer communiceren.

Ik hoor graag van jullie! Nogmaals excuus voor de late reactie.

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Het menselijk lichaam
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@Josephine-JDW

Hoi Floortje, Josephine en Mara,

Goed dat jullie al aan een deksel hadden gedacht. Let er dan ook wel op dat de deksel dus ook geen plastic mag bevatten!

Ik heb al een keer eerder contact gehad met een onderzoeker die bezig is met microplastics. Ik zal jullie apparatuur en plan aan haar door communiceren, omdat ik zelf niet gelijk een idee heb welke methode het beste werkt.

Het water opsturen zou ook wel moeten kunnen denk ik. Het enige waar je dan wel rekening mee moet houden dat er veel ruis in de resultaten zal zitten. Dit komt omdat er veel andere stoffen in het water zitten die ook gemeten zullen worden. Ik zal ook aan de onderzoeker vragen wat zij hier van denkt.

Jullie horen nog van mij!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: CRISPR-Cas

@Julie-1

Hoi Julie,

Wat een interessant onderwerp voor jullie PWS! CRIPSR-Cas is een hele nieuwe techniek, die ook veel gebruikt wordt.

Helaas denk ik dat het lastig gaat worden om een lab te vinden waar jullie kunnen werken met CRISPR-Cas. Dit betreft namelijk genetische modificatie en daar heb je bepaalde bevoegdheden voor nodig. Het gaat daarom dus niet lukken om hierbij een praktisch deel te doen op de TU Delft. Als jullie graag een praktisch onderdeel willen doen bieden wij wel een workshop aan over antibiotica. Dit zou je op zich kunnen koppelen aan genetische veranderingen die zorgen voor de resistentie tegen een antibiotica.

Wel zou ik kunnen kijken of er een onderzoeker is die werkt met CRISPR-Cas en open staat voor een interview. Dan zouden jullie al je vragen over CRISPR-Cas kunnen stellen.

Ik hoor graag wat jullie hier van vinden!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: SPF-waardes van Zonnebrand

@Luna-Seidu

Hoi Luna,

Excuus voor mijn late reactie, hij was even blijven liggen.

Wat goed dat jullie zoveel verschillende Zonnebrand hebben verzameld. Deze kan je op dezelfde manier vergelijken als dat we doen bij de workshop Zonnebrand. Ik zou hiervan het protocol kunnen delen met jullie. Ik denk alleen wel dat dit alleen zal werken voor zonnebranden met chemische UV-filters, omdat de minerale filters dus niet goed oplossen. Ik heb al vaker op internet rond gekeken, maar het is mij nog niet gelukt om een goede werkwijze te vinden voor het meten van minerale UV-filters.

Als jullie een keer willen videobellen over de stappen om de chemische UV-filters te vergelijken kan dat altijd!

Ik hoor het graag!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: PWS cafeïne extraheren proefje

Hoi Ilyas en Sam,

Ik heb op jullie vorige bericht gereageerd, dus ik zal dit onderwerp sluiten!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: Cafeïne gehalte in koffie

Hoi Sam en Ilyas,

Wat leuk dat jullie ons hebben gevonden, jullie zijn hier ook zeker aan het goede adres. Ik studeer zelf Life Science & Technology (de tegenhanger van MST), waar we ook veel bezig zijn met chemie.

Hebben jullie al een idee hoe je de caffëine uit deze drankjes wilt extraheren. Ik heb bijvoorbeeld deze experimentbeschrijving gevonden (http://chemieleerkracht.blackbox.website/index.php/extractie-van-cafeine-uit-koffie/), waarvan ik denk dat deze opzich op een middelbare school uitgevoerd zou kunnen worden. Mocht dit niet zo zijn of jullie hier andere ideeën bij hebben hoor ik dat graag. Dan zou ik namelijk even rond kunnen kijken of wij hier faciliteiten voor jullie hebben.

Ik zag dat jullie ook een mailtje hadden gestuurd naar de scholierenlab mail. Deze zal ik niet meer beantwoorden, zodat we hier gewoon verder kunnen met ons gesprek.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot

@Josephine-JDW

Hoi Mara, Floortje en Josephine,

Wat een interessant onderwerp voor jullie PWS! Heel erg actueel ook.

Ik zie wel een aantal eventuele problemen, waar jullie nog rekening mee kunnen houden

• Als je plastic in water legt, zonder daar iets mee te doen zal het langer dan 2 weken duren voordat het plastic is gedegradeerd. In de natuur gebeurd dit een stuk sneller door bijvoorbeeld slijtage en bepaalde soorten straling. Jullie zouden wel het proces kunnen versnellen door slijtage na te bootsen (denk aan het flesje inkreuken of schudden).
      • Microplastics zijn overal aanwezig, dus bijvoorbeeld ook in de lucht. Jullie zouden dus wel moeten werken in een afgesloten omgeving (glazen pot?), om ervoor te zorgen dat er geen contaminatie plaatsvindt.

Hebben jullie al een idee welke apparatuur jullie nodig hebben om microplastics te identificeren? Dan kan ik namelijk even kijken of die aanwezig zijn bij ons op de universiteit, en of het mogelijk is dat jullie deze kunnen gebruiken. Doorgaans zijn meet apparatuur erg duur en is het dus niet altijd mogelijk om deze te gebruiken, maar proberen kan nooit kwaad.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
      Bjorn

bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: XRF-analyse van Romeinse muntlegeringen (muntontwaarding)

Hoi Ila en Pachaap,

Excuus voor mijn late reactie, de vraag was met de kerstvakantie even blijven liggen. Wat een interessant onderwerp voor jullie PWS! Ik hoop dat ik jullie hier mee verder kan helpen.

Helaas denk ik dat het heel erg lastig gaat zijn om een XRF-meting te doen. Ik heb maar 1 onderzoeksgroep gevonden waar ze een XRF metingen uitvoeren. Ik zou hun een mailtje kunnen sturen om te vragen of het bijwonen van een meting mogelijk is, maar deze mensen zijn over het algemeen erg druk. Wel zou ik ook gelijk de vraag kunnen stellen of zij open staan voor een klein interview waarin jullie je vragen kunnen stellen over deze methode.

Ik zou jullie zelf ook feedback kunnen geven op de inhoud van jullie verslag. Mij lijkt een videogesprek daarvoor de handigste optie. Zou dit voor jullie ook uitkomen?

Ik hoor graag wat jullie hier van vinden!

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde overig
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot
    • RE: PFAS

@rdstyl3

Hoi Roda en Faaria,

Bedankt voor jullie protocol! Ik heb hem even doorgenomen en het ziet er naar uit alsof jullie hier al goed over na hebben gedacht.

Het wordt helaas wel lastig om een plek te vinden waar jullie de spectrofotometer en de GC zouden kunnen gebruiken. De grootste kans hebben jullie denk ik bij een onderzoeksgroep op een universiteit. Ik zou even rond kunnen vragen op mijn faculteit of dit mogelijk zou zijn. Helaas acht ik de kans niet heel erg groot. Deze apparaten zijn namelijk erg duur en daarom bij de onderzoeksgroepen ook vol geboekt.

Ik zal dus even rondvragen en nog nadenken over eventuele alternatieven.

Zouden jullie zelf al een alternatief weten voor als dit niet zou lukken?

Groetjes,
      Bjorn

geplaatst in Scheikunde & Biologie overig
      bjornlosekootB
      bjornlosekoot