Brandstof uit Plastic
-
Beste mensen van TU Delft,
Graag zouden wij voor ons profielwerkstuk een plastic pyrolyse proef doen.
Het idee is om verschillende soorten plastic onder een zuurstofarme omgeving te verhitten en de damp hiervan op te vangen en te condenseren. Van de verschillende soorten olie die hierdoor worden verkregen willen we de stookwaarden meten en zo dus kijken welke soort plastic de beste opbrengst geeft. Dit zouden we graag op een wat groter schaal doen dan een paar druppels. De vraag is dan ook of dit bij jullie kan aangezien wij hier niet de middelen voor hebben.Met vriendelijke groeten van Mykai Groot Wesseldijk en Rudy van Gessel
-
Hoi @rudyvg,
Om te kijken of het mogelijk is om de proef bij ons uit te voeren heb ik meer informatie nodig over wat jullie precies van plan zijn. Hebben jullie al een proefvoorschrift geschreven? Hebben jullie al uitgezocht wat jullie precies nodig hebben om de proef uit te voeren en onder welke omstandigheden (bijv. temp of druk) alle stappen uitgevoerd moeten worden? Verder ben ik ook benieuwd naar jullie hoofd-/ en deelvragen, zodat ik iets meer context heb bij jullie proef.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Lisa
-
Hoi @lisamelman
Sorry voor de late reactie, maar we waren eerst van plan om het experiment op een andere universiteit uit te voeren. Helaas kon dat op het laatste moment niet meer doorgaan.
Hopelijk is er nog iets te regelen.
Onze hoofdvraag is: Welk soort plastic levert bij pyrolyse olie op met de hoogste stookwaarde?
Dit zijn onze deelvragen: Hoe werkt pyrolyse bij plastic?
Wat zorgt ervoor dat pyrolyse beter werkt bij bepaalde soorten plastic dan bij anderen?
Wat zijn de voor en nadelen van plastic pyrolyse?
Hoe kan je stookwaardes bepalen van de verschillende oliën?
Wat bepaalt de stookwaarde van een oliesoort?Het zou fijn zijn als we bij jullie de stookwaarden van de oliën kunnen meten, maar dat is niet noodzakelijk, want daar hebben we zelf wel een methode voor.
We weten niet precies welk apparatuur jullie hebben, maar het idee is om onder zuurstofarme omstandigheden verschillende soorten plastic aan pyrolyse bloot te stellen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door de ruimte met stikstof te vullen. Vervolgens willen we de damp die hierbij vrijkomt opvangen en laten condenseren. In een kleinschalig experiment op school hebben we dit gedaan door de damp door een buis te leiden en aan het einde van de buis de vloeistof op te vangen. We willen graag per plasticsoort ongeveer 200 gram gebruiken. We weten niet precies wat voor een temperatuur er bij dit experiment nodig is. Bij het kleinschalig experiment op school kostte het wel wat moeite om dit experiment uit te voeren met een simpele brander. Wij denken niet dat de druk heel erg uitmaakt.Met vriendelijke groeten,
Rudy van Gessel en Mykai Groot Wesseldijk
-
Hoi @rudyvg,
Helaas hebben wij ook niet de capaciteit om jullie proef bij ons uit te voeren, maar het klinkt alsof jullie desondanks goed op weg zijn! Wat voor temperatuur je nodig hebt, ligt aan het soort plastic. Welke soorten plastic zijn jullie van plan te gebruiken?
Groetjes,
Lisa