Profielwerkstuk over de efficiëntie van vliegtuigvleugels
-
Hallo,
Als student van VWO 5 mag ik een profielwerkstuk maken. Jullie open dag en opleiding luchtvaart- en ruimtevaarttechniek vond ik erg interessant. Vandaar dat ik in deze richting mijn profielwerkstuk wil maken. Is het mogelijk dat iemand mij kan helpen met het vormgeven van het onderzoek? Is er iemand met wie ik contact kan leggen?
Mijn hoofdvraag is:
Wat is de hoogst mogelijke verhouding tussen de lift coëfficiënt en de weerstand coëfficiënt van een vliegtuigvleugels?De deelvragen zijn:
- Hoe werkt een vliegtuigvleugel en welke krachten spelen hier een rol?
- Welke factoren bepalen de liftkracht/coëfficiënt van een vleugel?
- Welke factoren bepalen weerstandkracht/coëfficiënt van een vleugel?
- Hoe variëren de lift coëfficiënt en de weerstand coëfficiënt bij verschillende vleugel ontwerpen?
Is het mogelijk een afspraak te plannen voor het uitvoeren van mijn onderzoek?
Ik hoor graag van jullie.Hartelijke groet,
Koen Döpp -
Hi Koen,
Leuk om te horen dat de TU delft je heeft geïnspireerd tot een interessant onderwerp met een goede opzet! Je hoofdvraag is in principe in vrij korte tijd uit te leggen dus misschien zou je kunnen kijken of je nog verder de diepte in wil duiken met je hoofdvraag, waardoor je eventueel een nog interessanter onderzoek kan krijgen! (Denk aan effecten van ailerons, wingtips, winglets etc.)
Wij bieden als praktisch deel van je onderzoek een vleugelprofielen workshop aan waar je je voor kan aanmelden. Hierin zal eerst een presentatie gegeven worden over de basics van een vleugelprofiel, waarna er metingen gedaan kunnen worden in een windtunnel. Stel je wilt zelf een model 3d printen zal ik het document van de afmetingen van de windtunnel sturen, dan kan je hem daar aan aanpassen!
Als je geïnteresseerd bent in de windtunnel kunnen we een datum prikken. Voor mij komt 14 of 16 mei in de middag vanaf 14u uit, lukt dit ook voor jou? Ik hoor het wel!Mvg,
Karel Jacobs (student Lucht- en Ruimtevaartechniek)
@Koen-Döpp -
Hallo Karel,
Bedankt voor je reactie. Dit helpt mij enorm! Dinsdag 14 mei kan ik komen. Wil je me laten weten waar ik moet zijn?
De suggesties die jij mij geeft m.b.t. tot de verdieping van mijn hoofdvraag, daar ga ik over nadenken.
Wil je me het document van het 3d model doorsturen?Ik hoor graag van je.
Mvg,
Koen -
Hallo Koen,
Mooi dat 14 mei lukt! De profielen die ik heb zijn de NACA0012 en de NACA4412. Als je er zelf een wil moet je die maken met de volgende afmetingen die te vinden zijn in de bouwhandleiding. Zelf een model maken is helemaal niet nodig trouwens maar als je nog wat extra's wil maken kan dat altijd naar de afmetingen en ben je zelf verantwoordelijk voor het maken/vinden van een 3d model en naar goede afmetingen maken. Wanneer je een 3D model daarvan hebt gemaakt kan je die naar mij sturen en kan ik hem 3D printen (dat is wat ik bedoelde).
Verder kan je om 13:30 op het science centre zijn (Van der Burghweg 1, Delft) en daar zal ik je tegemoetkomen. Ik zie je dan!Karel
-
@Koen-Döpp
Ik ben vergeten het bestand erbij de sturen dus hierbij!bouwhandleiding vleugelprofielen-1.png
-
-
Hallo Koen,
Is het voor jullie ook mogelijk om in de ochtend te beginnen? Dan kan je om 9 uur op het science centre zijn. Het komt voor mij namelijk beter uit, maar is niet erg als het niet kan!
Met vriendelijke groet,
Karel
-
@KarelJacobs
Hoi Karel
9 uur gaat mij helaas niet lukken.
ik moet me nog smorgens melden op school voordat ik ga. Voor mij komt 13Koen Döpp
-
@KarelJacobs
13:30 uit, als dat lukt.Mvg
Koen Döpp -
@Koen-Döpp Yes dat is ook helemaal prima hoor tot dan!
-
Dit bericht is verwijderd! -
Dit bericht is verwijderd!