PWS bacteriofagen
-
Coco Polderman Hallo coco, ik weet dat dit een oude vraag is, maar ik zou toch het antwoord van hun vraag willen aangezien ik ook dit onderwerp heb voor mijn pws. Wat voor onderzoek zouden wij kunnen doen in een lab van een middelbare school?
-
Hoi @malak-zraïdi,
Coco is ondertussen niet meer actief op dit forum, maar gelukkig kan ik je nu helpen. Welke practica met micro-organismen je op het lab van je middelbare school ligt, ligt aan de faciliteiten op het lab zelf. Je zou aan je TOA kunnen vragen wat alle faciliteiten zijn en of daarmee proeven met micro-organismen gedaan kunnen worden. In principe moeten simpele proeven met bacteriën en antibiotica kunnen, maar daarvoor kan je ook hier langskomen. Ik zag dat je het interesseformulier ingevuld hebt, dus ik ga kijken of er een datum mogelijk is. Heb je al een hoofdvraag en deelvragen voor je pws? Dan kan ik je namelijk beter verder helpen.
Ik hoor graag van je.
Groetjes,
Barbara -
@barbaragrinn
Hallo!
Onze hoofdvraag is: Hoe kan antibioticaresistentie bestreden worden?
En onze deelvragen zijn:- Wat is antibioticaresistentie? (Hoe worden bacteriën resistent?)
- Waarom is dit een actueel probleem en wat zijn de gevolgen van antibioticaresistentie?
- Hoe kunnen we antibioticaresistentie voorkomen?
- Wat voor alternatieven zijn er voor antibiotica?
Tijdens ons onderzoek zagen wij dat het gebruik van bacteriofagen een veelbelovend alternatief is voor antibiotica. Is er een mogelijkheid om een onderzoek te doen waarbij we bijvoorbeeld steeds kleine hoeveelheden antibiotica op E. Coli bacteriën toevoegen waardoor het resistent wordt en er daarna bacteriofagen bij doen om te kijken of de antibioticaresistente bacteriën wel door bacteriofagen gedood kunnen? Wij zien uw antwoord graag tegemoet en hartelijk dank voor uw hulp.
groetjes,
Malak Zraidi -
Hallo @malak-zraïdi,
Dat ziet er in ieder geval al goed uit! Zouden jullie anders deze of volgende week een videogesprek in willen plannen om jullie PWS en aanpak daarvan te bespreken?
Groet,
Barbara -
Dit bericht is verwijderd! -
Hallo @barbaragrinn
Zou ik ook het antwoord op hun vraag mogen aangezien ik hetzelfde onderwerp heb en een onderzoek wil doen in een lab van een middelbare school.Mvg
-
Hoi @Gann ,
Welke vraag bedoel je precies? Ik heb verder geen contact meer met ze gehad namelijk. Als je het over de opzet van een practicum wilt hebben, heb ik eventueel een protocol voor je. Ook als je meer over de theorie wilt weten. Laat maar weten waar je precies naar op zoek bent dan kan ik je verder helpen.
Groetjes, Barbara
-
Hoi,
Mijn PWS gaat over bacteriofagen als alternatief voor antibiotica. Ik zou dus graag de opzet van het practicum willen (protocol), ik wil namelijk een practicum doen in de lab van een middelbare school. Ik ben op zoek naar hulp om mijn onderzoek te voltooien. Ik vraag me af of het mogelijk is om een meeloopdag te plannen of een interview af te nemen met iemand die ervaring heeft met (multiresistente) E. coli of bacteriofagen?
Alvast bedankt en we hopen snel van u te horen!
Met vriendelijke groeten,
Gen en teamgenoten -
Hoi @Gez,
Wat een interessant onderwerp en ook goed dat je op zoek bent naar een practicum. Bij het PWS team hier geven we een workshop over antibioticaresistentie, maar wel zonder bacteriofagen, omdat dat niet mogelijk is qua veiligheid op ons lab. Je zou je dus voor die aan kunnen melden, alleen weet ik niet of je begeleider dat dan ook voldoende aan vinden sluiten op je hoofdvraag. Dat zou je even met hen moeten overleggen.
Als je verder nog vragen hebt hoor ik dat graag.Groetjes,
Barbara Grinn -
bester @barbaragrinn,
Mijn klasgenoot en ik doen ons PWS onderzoek ook over antibioticaresistantie. Zouden we de opzet van het practicum (een protocol) van jou mogen ontvangen?
met vriendelijke groet,
Dalaa -
Hoi @Dalaa,
Als je mij in een privé-bericht je mailadres stuurt, kan ik het opsturen!
Groetjes,
Barbara -
@barbaragrinn ik heb een privé-bericht gestuurd. bedankt!
-
Hoi, ik zou ook graag de protocol willen. Ik heb u een chat bericht gestuurd!
-
Ik zpu dit protocol graag ook willen hebben. Ik heb je een privébericht gestuurd.
-
@barbaragrinn Hoi, zou ik een interview met u kunnen inplannen voor mijn pws over bacteriofagen?
-
@Ann-0 Hoi,
Dat zou kunnen, echter ben ik zelf geen bacteriofaag expert. Ik zou voor je kunnen zoeken of er iemand binnen de TU Delft is die dat voor jullie zou willen doen? En anders denk ik dat er bij de Universiteit Leiden meer onderzoekers met bacteriofagen bezig zijn dan hier in Delft.
Groetjes,
Barbara -
Dat klinkt als een goed plan! Gezien mijn naderende deadline op 6 februari, zou het top zijn als u kunt kijken of er iemand binnen de TU Delft beschikbaar is. Als dat niet lukt, zouden contactgegevens van onderzoekers aan de Universiteit Leiden ook zeer nuttig zijn.
Alvast bedankt! -
@barbaragrinn En is het nog gelukt met iemand vinden? Anders zou ik het graag met u willen doen namelijk
-
Dit bericht is verwijderd! -
Dit bericht is verwijderd!