Subcategories

  • 176 Topics
    657 Posts
    A
    Brandstof speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven en de economie, omdat het wordt gebruikt voor transport, industrie en energieproductie. Verschillende soorten brandstoffen, zoals benzine, diesel en alternatieve energiebronnen, hebben elk hun eigen impact op het milieu en de efficiëntie. De overstap naar duurzamere brandstoffen wordt steeds belangrijker om de CO₂-uitstoot te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Meer informatie vind je hier: wildrobin casino
  • 109 Topics
    358 Posts
    J
    Hallo Dylan en Tim, Wat een interessant onderwerp voor jullie profielwerkstuk! TU Delft heeft zeker de apparatuur om methylkwik te meten – zij doen veel waterkwaliteitsonderzoek. Het beste is om direct contact op te nemen met hun afdeling Watermanagement of Milieutechnologie. Leg jullie vraag goed uit en vraag of samenwerking mogelijk is of dat ze jullie kunnen doorverwijzen. Mocht het niet lukken, probeer dan RIVM of Deltares. Succes! En als je even pauze nodig hebt, kijk op jaabet .
  • 122 Topics
    724 Posts
    Demi SchrauwenD
    Hey @tvr2009, Wat een interessant onderwerp! Ik ben geen expert op nano/ farmaceutsich niveau maar ik weet wel het een en ander van de biologie en scheikunde! Je deelvragen zien er al sterk en specifiek uit, ik denk dat je met literatuur onderzoek ver gaat komen! Aangezien je in je deelvragen veel ingaat op de micel versie van nanodeeltjes is dit misschien ook goed om te noemen in je hoofdvraag. Dit zorgt er namelijk voor dat je hoofdvraag specifieker wordt en daarnaast goed wordt ondersteunt door je deelvragen waardoor je een mooi rond onderzoek krijgt. Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk een praktisch deel moeten doen voor je pws, met nanodeeltjes en medicijnen is dit vaak lastig te onderzoeken. Op de TU Delft kunnen wij je niet helpen met dit soort labwerk. Je zou zelf kunnen checken of je op school meer kan kijken naar de scheikundige kant van micellen (bv de vorming ervan en misschien wel een proefje met het "kritische micelconcentratie (CMC)" concept). Wie weet stuit je wel op een methode tijdens je literatuuronderzoek! Je zou ook kunnen kijken of je een zorginstelling kan benaderen of kan interviewen die werken met dit soort therapien (check wel met je begeleider of dit telt als praktisch onderdeel). Ik hoop je zo een beetje inspiratie te hebben gegeven, mocht je nog meer vragen hebben kan je die hier altijd stellen :) Met vriendelijke groet, Demi
  • 99 Topics
    343 Posts
    Demi SchrauwenD
    Hey @IsaVerschuur, Allereerst excuses voor de late reactie, ik wilde hier graag even rustig de tijd voor nemen. Wat goed dat jullie al zo'n duidelijk plan hebben bedacht! Ik heb een aantal tips voor jullie practicum opzet, maar het ziet er al goed uit. Het grootste probleem is inderdaad het verkrijgen van een gepaste bacterie. Bij ons op de TU Delft hebben wij deze ook niet zomaar voor het pakken. Je zou naar voorouders kunnen kijken of aan jullie school kunnen vragen wat de mogelijkheden zijn. Je zou het namelijk naar de soort micro-organisme kunnen trekken. Dus niet per direct de GAS bacterie maar een andere bacterie die makkelijker te verkrijgen is. Het is dan minder representatief wat betreft de keelontsteking maar de meeste bacterieen zijn structureel en (soms ook biologisch) vrijwel hetzelfde waardoor je wel iets over het werkingsmechanisme van de antibacteriele werking kan vertellen. Overleg desnoods even met jullie begeleider hoe creatief je mag worden of hoe ver je van de GAS bacterie mag afwijiken! Hieronder wat tips: voor de voorbereiding van de mensen van natuurlijke ingredienten: 100 ml mengsel is vrij veel, ik denk dat het een duidelijker resultaat zal geven als jullie de concentratie van het ingredient hoger maken, dus minder volume waarin jullie koken. Daarnaast denk ik dat een spray niet het gewenste effect zal geven. Je kan ook simpelweg druppels op de agar platen laten vallen en even laten intrekken voordat het de stoof in gaat, dan krijg je denk ik "hardere" groei/ geen groei lijnen. Deze methode is iets hardnekkiger voor de bacterien waardoor je een duidelijker resultaat zult krijgen. Doe dan overal dezelfde hoeveelheid, bijvoorbeeld een druppel van 1 of 2 mL of iets dergelijks, je zou ook nog binnen dezelfde test als het ware kunnen spelen met deze hoeveelheden, om te kijken of dat veel invloed heeft. In jullie document staat dat je de deksel beschrijft met de informatie over die specifieke proef, wat in de microbiologie gebruikelijker is, is om het op de bodem te schrijven, de kant waar de agar in gegoten is. De reden hierachter is namelijk dat deksels nog wel eens verwisseld kunnen worden. Dit heeft uiteraard geen invloed op jullie proef, maar misschien wel iets om in het achterhoofd te houden. Het is verstandig om dat te doen voordat je alle middelen en organismen toevoegt etc! Als jullie het leuk vinden zou je ook nog een bestaande thee uit de winkel mee kunnen nemen als test. Bouw ook altijd een controle in, dus een plaat met bacterien zonder enige voor van antibiotica of thee of iets dergelijks! Dan kan je bewijzen dat de incubatie omstandigheden wel goed genoeg waren voor de bacterie om te groeien en is je conclusie omtrent verminderde groei sterker. Als allerlaatste: check de verdubbelingstijd van je gebruikte micro-organisme. De ene groeit sneller dan de ander. Stel je hebt er een die heel langzaam groeit (bv lage specifieke groeisnelheid zoals dat heet), dan denk ik niet dat elke dag kijken en tellen heel veel zin heeft! Daarnaast is bloedagar niet voor elke bacterie nodig, voor de meesten is simpele agar met glucose al voldoende. Check dus even welke bacterie welke voedingsstoffen en temperatuur nodig heeft etc! Kortom, de grootste hindernis is het vinden van een gepaste bacterie. Mijn advies is om te kijken naar biologische voorouders en te overleggen met je begeleider over wat mogelijk is en hoe ver je mag afwijken van de GAS bacterie. WIj kunnen jullie op het Science Center van de TU Delft niet op het lab helpen met dit onderzoek ivm risico-analyses etc. Echter denk ik dat jullie dit op jullie eigen school makkelijk kunnen uitvoeren als jullie een passende bacterie kunnen vinden! De werkwijze ziet er namelijk realistisch uit, goed gedaan! Ik hoop jullie zo een beetje op weg te hebben geholpen, mochten jullie tegen problemen of vragen aan lopen: schroom niet om weer een bericht te sturen op het forum! Met vriendelijke groet, Demi
  • 201 Topics
    659 Posts
    M
    Hoi @Demi-Schrauwen , Dankjewel voor de reactie! We hebben inmiddels ook de UU en UVA een bericht gestuurd en wachten daar even op antwoord. Ondertussen gaan we ook verder kijken naar andere mogelijke onderwerpen, omdat DNA-onderzoek inderdaad erg lastig blijkt. Misschien dat we nog een keer terugkomen met een vraag over een ander onderwerp! Met vriendelijke groetjes, Meinke, Julie en Femma
  • 189 Topics
    672 Posts
    Demi SchrauwenD
    Hey @LiekeHeuvink en Isabel, Goed dat jullie wat specificaties hebben bedacht! Jullie gaven in de vorige post aan dat jullie ook wilden kijken naar de geur, werking en belevenis van mannen- en vrouwenparfum en hoe de chemische en biologische verschillen daar een rol in spelen, dat komt nu een beetje verspreid in jullie deelvragen terug. Je zou bijvoorbeeld de eerste en tweede deelvraag (de chemie en een stukje biologie) kunnen koppelen aan de belevenis. Hoe komen deze specifieke stofjes (die in parfum zitten) binnen in onze neus en hoe komen deze signalen dan terecht in onze hersenen die de beleving creëren etc. Hoe en waarom verschilt dat tussen mannen en vrouwen? Door de chemische aspecten te koppelen aan de biologische kant kan je wat diepgang krijgen in jullie onderzoek! Het is dus belangrijk dat je kijkt of iedere deelvraag je helpt met het beantwoorden van jullie hoofdvraag :) Wat betreft het verdere onderzoek is het ook belangrijk om na te denken wat voor praktisch onderzoek je op wilt stellen. Het is helaas bij de TU Delft voor leerlingen niet mogelijk om op dit gebied proefjes te doen. Je zou wel kunnen kijken naar de (overeenkomende of verschilllende) ingredienten in verschillende parfum soorten en deze door mensen laten ruiken. Je kan dan vragen bedenken (bijvoorbeeld naar hun 'belevenis') die zouden bijdragen aan het trekken van jullie uiteindelijke conclusie! In het kort dus: kijk of je koppelingen kan maken tussen de scheikunde van parfum en de biologie van de mens. Check daarna natuurlijk of je begeleider ook vind dat dit meer diepgang geeft! Ik hoop jullie zo te hebben geholpenn, voor verdere vragen of inspiratie kunnen jullie altijd weer op dit forum terecht! Met vriendelijke groet, Demi
  • 96 Topics
    349 Posts
    bjornlosekootB
    @rdstyl3 Hoi Roda en Faaria, Bedankt voor jullie protocol! Ik heb hem even doorgenomen en het ziet er naar uit alsof jullie hier al goed over na hebben gedacht. Het wordt helaas wel lastig om een plek te vinden waar jullie de spectrofotometer en de GC zouden kunnen gebruiken. De grootste kans hebben jullie denk ik bij een onderzoeksgroep op een universiteit. Ik zou even rond kunnen vragen op mijn faculteit of dit mogelijk zou zijn. Helaas acht ik de kans niet heel erg groot. Deze apparaten zijn namelijk erg duur en daarom bij de onderzoeksgroepen ook vol geboekt. Ik zal dus even rondvragen en nog nadenken over eventuele alternatieven. Zouden jullie zelf al een alternatief weten voor als dit niet zou lukken? Groetjes, Bjorn
  • 279 Topics
    1k Posts
    bjornlosekootB
    @Luna-Seidu Hoi Luna, Helaas was 23 april te kort dag, maar ik heb wel een andere datum. Ik zal deze in een persoonlijk berichtje op het forum naar jullie sturen! Groetjes, Bjorn
  • PWS zonnebrandcrème

    2
    0 Votes
    2 Posts
    554 Views
    bjornlosekootB
    Hoi Olivia en Tuba, Wat een leuk en interessant onderwerp! Ik weet niet of het mogelijk is om diverse antioxidanten toe te voegen aan zonnebrand. Het is momenteel namelijk heel druk met aanvragen voor deze workshop, waardoor het lastig is om van de standaard workshop af te wijken. Ik ben nu ook bezig met het inplannen van nieuwe workshops, maar hiervoor ben ik afhankelijk van het BioLab. Door de vakantie was het niet mogelijk om workshops in te plannen. Ik hoop deze week de data binnen te krijgen wanneer we het lab in kunnen, maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen. Groetjes, Bjorn
  • This topic is deleted!

    1
    0 Votes
    1 Posts
    2 Views
    No one has replied
  • PWS experiment insuline maken

    2
    0 Votes
    2 Posts
    584 Views
    bjornlosekootB
    @Florance-0 Beste Florance, Leuk dat je hier mee bezig bent! Het synthetisch maken van insuline wordt denk ik wel ingewikkeld. Ik denk niet dat je dit bij een lab zou mogen doen. Ik kan zo snel ook niet een methode vinden waarmee je dit zou kunnen doen. Is er misschien iets anders in de praktijk wat je leuk lijkt om hier mee te doen? Ik hoor graag van je! Groetjes, Bjorn
  • PWS: Verschil tussen mannelijk en vrouwelijke brein

    2
    0 Votes
    2 Posts
    613 Views
    TadjiroT
    Beste @norahsade, Wat leuk dat je bezig bent met zo'n ambitieus onderwerp! Ons team is gevuld met bachelor- en masterstudenten van verschillende studies, daarom hebben wij geen teamlid die jou met complexe vraagstukken zoals deze kan helpen. Wel zou ik je kunnen helpen om in contact te komen met een professor neurologie en/of gedragswetenschappen. Hiermee zou je een interview kunnen uitvoeren, waarin je gerichte vragen kunt stellen. Klinkt dit als iets voor jou? Dan kan ik beginnen met zoeken naar een geschikte persoon. Tadjiro Velzel
  • Onderzoekmethodes Diabetes type 1

    2
    0 Votes
    2 Posts
    511 Views
    bjornlosekootB
    @Florance-0 Hoi Florance, Wat een interessant onderwerp! Het is alleen wel heel erg lastig om hier iets in de praktijk mee te doen. Ik denk dat je veel na zal moeten denken over wat je kan merken aan mensen zelf. Dus hoe hun afweer reageert op een bepaalde prikkel! Is dat een beetje het idee dat je hebt of begrijp ik het verkeerd? Als je hier over wilt sparren met een videogesprek kan dit ook altijd! Ik hoor graag van je! Groetjes, Bjorn
  • PWS Zonnebrandcrème

    2
    0 Votes
    2 Posts
    629 Views
    B
    Hoi Liselot, Als het goed is hebben we ondertussen al contact gehad over de mail, ik zie je graag op de workshop binnenkort :) Groetjes, Barbara
  • This topic is deleted!

    1
    0 Votes
    1 Posts
    2 Views
    No one has replied
  • PWS: verschil vrouwelijke en mannelijke brein

    1
    0 Votes
    1 Posts
    418 Views
    No one has replied
  • Profiel werkstuk over designer baby's

    2
    0 Votes
    2 Posts
    572 Views
    B
    Hoi Anouk en Roxane, Excuus voor mijn late reactie, heb over jullie berichtje heen gelezen. Wat een tof onderwerp, maar ook wel erg ingewikkeld natuurlijk. Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat hier een praktijk onderdeel aan te hangen is. Wat wel kan is een enquete uitzetten en analyseren waarbij je onderzoek doet naar de meningen van mensen over dit onderwerp. Mochten jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag. Groetjes, Barbara
  • This topic is deleted!

    1
    0 Votes
    1 Posts
    2 Views
    No one has replied
  • Practicum elektrolyse en katalysatoren

    2
    0 Votes
    2 Posts
    545 Views
    bjornlosekootB
    Hoi Tim en Sil, Zoals ik in het andere gesprek aangaf hebben wij een practicum met waterstof wat hier erg op lijkt. We zullen dit dan even bespreken in ons videogesprek. Dan kunnen we het ook inplannen! Groetjes, Bjorn
  • PWS Zonnebrand

    2
    0 Votes
    2 Posts
    602 Views
    B
    @yara123 Hoi Hajar, Excuses voor mijn late reactie. We hebben hier inderdaad een spectrofotometer die de absorptie van zonnebrand kan meten! We hebben daar een workshop voor wat je je voor kan aanmelden. Het is wel alleen mogelijk om het met de zonnebranden te doen die wij hier hebben staan (dit wegens regels in het lab). Dus als jullie dat leukt lijkt, vul dan ajb het interesseformulier in en dan plan ik bij voldoende animo weer een workshop in. Jullie krijgen daar dan per mail een uitnodiging voor. Mochten jullie verder nog vragen hebben over jullie pws, hoor ik het graag! Groetjes, Barbara
  • Geur

    2
    0 Votes
    2 Posts
    537 Views
    TadjiroT
    Beste @Jxxltje, Wat leuk dat je hier mee bezig bent! Er is best een kans dat ik mijn afstudeerproject in dit onderwerp ga uitvoeren. Over je deelvragen, ik zou ze hier en daar wat specifieker maken! In plaats van "wat is geur"zou ik misschien kiezen voor iets in de richting van "Hoe identificeert het lichaam verschillende geuren?". Verder denk ik dat de vraag over humeur en emoties teveel overlap heeft. Ook zou ik in plaats van "Kan geur" voor de laatste vraag "Hoe kan geur" stellen. Ik hoop dat je hiermee al een beetje verder komt. En laat me graag weten of je nog wat extra hulp nodig hebt. Misschien zou je als onderzoek een blinde proef kunnen opstellen om te testen hoe goed mensen verschillende geuren kunnen herkennen, wanneer hun andere zintuigen afgesloten zijn, zoals met een blinddoek om. Tadjiro Velzel
  • Protocol bacteriofaag onderzoek

    2
    0 Votes
    2 Posts
    571 Views
    B
    Hoi Lex, Ik het als het goed is zojuist verzonden :) Laat even weten als je het niet ontvangen hebt. Groetjes, Barbara
  • Invloed van cosmetica op gezondheid

    4
    0 Votes
    4 Posts
    807 Views
    TadjiroT
    Beste @Myrthe-Fuite, In het algemeen is het een goed idee om 4 of 5 deelvragen te hebben die logischerwijs een antwoord op de hoofdvraag formuleren. Hebben jullie de hoofdvragen en deelvragen al duidelijk opgesteld?
  • informanten pws zonnebrand

    2
    0 Votes
    2 Posts
    550 Views
    Y
    Hoi Jessy, Natuurlijk kan dat! We zouden een dezer dagen wel een interview af kunnen nemen. Lijkt dat je misschien een goed idee? En heb je misschien al een lijstje met vragen voor ons? Dan kunnen we ons optimaal voorbereiden. Tevens hebben we hier in Delft een workshop over zonnebrand, die binnenkort weer plaats zal vinden. Als je dat een interessante optie vindt, kun je je interesse kenbaar maken via de site of via dit forum. Groetjes, Yared Pijman
  • Pijnstillers

    2
    0 Votes
    2 Posts
    605 Views
    B
    Hoi, Interessant onderwerp! Ik snap inderdaad dat jullie vastlopen op een proef, het is natuurlijk lastig om dit bij mensen te testen. Wat je sowieso wel kan doen is theoretisch onderzoek naar de stoffen in de pijnstillers en de werkingsmechanismen in het menselijk lichaam. Als practicum daarbij zou je dan bijvoorbeeld aspirine kunnen maken, wat wel een mogelijkheid is voor een pws. Mochten jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag. Groetjes, Barbara
  • PWS hulp

    2
    0 Votes
    2 Posts
    524 Views
    B
    Hoi Hajar en Amana, Wat een tof onderwerp en leuk dat jullie al nagedacht hebben over een opzet van een proef. Ik weet zelf niet in hoeverre tandglazuur van haaien op dat van mensen lijkt, maar ik denk wel dat dat enigszins vergelijkbaar is. Wat dichter in de buurt komt is varkenstanden. Ik heb weleens gehoord dat het mogelijk is die bij een slager te bestellen, dus wie weet kan je een slager/slachthuis bellen om te vragen of dat een optie is. Als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag! Groetjes, Barbara
  • Pws Zonnebrand

    4
    0 Votes
    4 Posts
    1k Views
    B
    Hoi @farwasafa, Als je school die niet heeft, zou je binnenkort langs kunnen komen om hier zelf zonnebrand te testen. Ik weet nog niet precies wannneer dat mogelijk is, maar ik hoop binnen enkele weken. Het testen van UV-straling op zonnebrand zonder spectrofotometer is echter niet mogelijk, dus een alternatief proefje verzinnen wordt helaas lastig. Wel kan ik woensdag 11 oktober om 16.00 videobellen om de aanpak van je pws te bespreken, kan jij dan ook? Groetjes, Barbara Grinn
  • Pws ASMR

    2
    0 Votes
    2 Posts
    570 Views
    W
    Hoi @farwasafa Origineel onderwerp. Het is inderdaad wel lastig om een goede meetbare proef hierbij te vinden. Je kan nadenken over bijvoorbeeld proeven waar je hartslag meet en stress levels. Voor een echte goede hulp is het betr om bij een meer medisch instituut te kijken, en biologische faculteiten te bereiken. Groeten, Wick