Beste Meneer/mevrouw,
Een vriendin en ik doen samen ons profielwerkstuk over lichtgevende dinoflagellaten in de zee; over de biochemische werking ervan, en de invloed van klimaatverandering op deze chemische processen. Wij vroegen ons af of u hier iets van weet en of dat u anders nog meer algemene onderzoekstips heeft voor ons. Ons practicum hebben wij als volgt bedacht:
Practicum
Onderzoeksvraag: Hoe reageren bio luminescerende dinoflagellaten op verandering van de PH van hun leefomgeving?
Hypothese: Wij veronderstellen dat de bio luminescerende dinoflagellaten minder licht zullen geven en hun aantal zal dalen.
Materiaal:
zes grotere glazen (20 mL??) met zeewater
een donkere kamer
een flesje van 500 mL met zeewater
30 ml dinoflagellaten
lichtmeter (?) desnoods camera met open shutter
stopwatch
camera en papier om waarnemingen te noteren
6 roerstaafjes
PH buffers:
PH papier
Methode:
Als eerst worden de dinoflagellaten al gemengd met het zeewater voor een half uur al in de donkere kamer gezet, waar we later de metingen gaan doen. Hierdoor zal een plotselinge verandering in licht of een ander soort water geen invloed hebben op onze metingen, aangezien dit al een half uur eerder gebeurt en voor alle dinoflagellaten gelijk is. Ook worden dinoflagellaten pas actief als het donker is, dus zorgen we zo dat ze zeker actief zijn. Na een half uur worden de dinoflagellaten (30 mL + 30 mL zeewater??) over 6 kleine glazen schenk bekertjes verdeeld. Ook zal de pH waarde in elk bekertje gemeten worden. Alle 6 de bekertjes zullen een stukje van elkaar af staan (1m??), zodat de lichtmeter/camera zo min mogelijk beïnvloed wordt door extra licht van de andere glaasjes. Hierna worden de verschillende pH buffers tegelijk toegevoegd (stof 1, stof 2 en stof 3) en wordt de pH waarde van elk glaasje opnieuw gemeten.
Vervolgens zal er in een bekertje geroerd worden, zodat de dinoflagellaten licht gaan geven. Op dat moment zal het licht gemeten worden met een lichtmeter of zal er met een camera een foto gemaakt worden. Om zekerder te zijn van onze metingen, zal er op elke tijd twee of drie keer met het meetapparaat worden gemeten. De lichtintesiteit zal worden vastgesteld op 5 min, 10, min, 30 min, 2 uur, 4 uur, 1 dag en 2 dagen na het toevoegen van de pH buffers. Ook wordt de pH waarde in ieder geval om de meting (??) gemeten en wordt de kamer steeds zo donker mogelijk gehouden.
Alle meetresultaten zullen worden opschreven en vervolgens in een tabel worden gezet. Ook zullen we bij de tabel een overzichtelijke grafiek of diagram maken en deze verwerken in onze resultaten.
De onderzoeksvraag van ons gehele pws is:
Wat is de rol van het dinoflagellaat * in de veranderingen die optreden in het aquatisch milieu als gevolg van de verhoogde CO2 uitstoot?
Hierbij bespreken we zowel de biologische als chemische werking van de dinoflagellaat, de relatie tussen de opwarming van de aarde en de verzuring van de zee en hoe de verzuring van de zee effect heeft op de dinoflagellaten, en tenslotte de relatie tussen de dinoflagellaten en de koraalriffen.
Wij hebben de volgende vragen nog:
Wat heeft calcium precies voor invloed op de biochemische werking van de dinoflagellaten?
Heeft PH verandering in dinoflagellaten genoeg invloed op de verzuring om significant te zijn, of heeft dit niet genoeg invloed? En andersom? Heeft de verzuring van de zee genoeg invloed om de pH waarden van de dinoflagellaten significant aan te passen? (Dinoflagellaten hebben een biologische klok dus reactie alleen s nachts; wel significante invloed?)
Waar vinden we betrouwbare sites en genoeg informatie? hoe komen we aan de boeken?
Hoe kunnen we onze hypothese op onze onderzoeksvraag (Wat is de rol van het dinoflagellaat * in de veranderingen die optreden in het aquatisch milieu als gevolg van de verhoogde CO2 uitstoot?) opstellen zonder dat we al te veel informatie over de dinoflagellaten opgezocht hebben?
Wat is precies de chemische reactie (dus met molecuulformule) die plaatsvindt ook in de zee en bij het koraal? → erg moeilijk te vinden op internet
Als u verder nog op of aanmerking voor ons heeft stellen we dit zeer op prijs! Alvast heel erg bedankt!
Groetjes
Maxime van Waasdijk van het Gymnasium Haganum