Profielwerkstuk hulp | PWS Hologram
-
Goedenavond!
Ik heb "Holografie" gekozen als onderwerp voor mijn profielwerkstuk. Na mijn vrij uitgebreide theoretische verslag, dat ik heb gemaakt, wil ik nu overgaan tot het maken van een hologram (bij voorkeur een reflectiehologram).
Ik heb hier jullie hulp bij nodig. Ik vind het erg ingewikkeld om mee te beginnen. Bovendien denk ik dat ik snel fouten zal maken met de juiste opstelling.
Het zou erg fijn zijn als ik op de TU een kijkje kan nemen en mijn proef uit kan voeren. Ik heb vernomen dat er op de TU de juiste materialen zijn, en ik wil ook de sfeer proeven van de TU Delft zelf (hoe het is, wellicht dat ik er wil studeren).
Willen jullie mij persoonlijk benaderen en anders reageren in deze post?
Met vriendelijke groet,
Dennis -
Beste Dennis,
Wat goed dat je al zo ver bent! En leuk dat je zelf een hologram wil gaan maken! In de bijlage een handig documentje van de TU Eindhoven voor als je zelf een hologram wilt maken.
Qua apparatuur hebben wij hier waarschijnlijk wel een geschikte laser en lens. Ook een trilvrij oppervlak en een verduisterde ruimte moet te regelen zijn. Hoe heb je dit vernomen dat wij alle apparatuur hebben? Want wat wij waarschijnlijk niet hier op de TU hebben - en wat wel nodig is begrijp ik uit het document - is een holografische plaat en de bijbehorende chemicalien. Die zal jij dus zelf moeten regelen, maar ik zag in de pdf al een aantal tips staan hoe dit kan. Als dit lukt en je hebt een goed meetplan lijkt het mij heel leuk om je te begeleiden met de proef!
Succes en groet,
Michiel
-
PS: Beschikt de TU ook over een deelspiegel oftewel half-doorlatende spiegel?
Een alternatief kan zijn: stuk (plexi)glas met spiegelfolie. Ik hoor hopelijk snel van je ;-) -
Ha Dennis,
Dit klinkt allemaal erg goed! Ik ga morgen hier bespreken of alle benodigde instrumenten er op hier op de TU zijn dus ik laat het je dan meteen weten! Ik heb goede hoop dat het gaat lukken. Als we eenmaal een afspraak maken om echt te gaan experimenten zal ik je hiervoor per mail benaderen.
Groetjes,
Michiel -
Michiel,
Dit pdf-bestand ben ik al tegen gekomen bij het maken van mijn verslag. Hij was erg nuttig!
Van een leerling bij mij op school vernam ik dat de TU zeer waarschijnlijk over de goede materialen zou beschikken. Hij had namelijk al hulp gehad bij het maken van een zonnecel.Ik zou het echt super vinden als je me wil helpen, en ik denk een goed recept gevonden te hebben (oplossingen A, B en bleek zoals in het bestand van de TU Eindhoven stond), waarvan ik nog slechts één middel nodig heb maar dat heeft geen lange levertijd (4 dagen zei een assistent bij mij op school). Achter de holografische plaat zal ik snel aan moeten gaan maar ook dit moet te regelen zijn (wellicht wil mijn school wat bijspringen). Dat zit dus wel oké. Hulp vanuit de TU Delft zou echt fantastisch zijn.
Ik zie het in ieder geval erg zitten. Kunnen we misschien communiceren per e-mail, dat lijkt me iets sneller namelijk. Alvast bedankt.
Groeten,
Dennis -
Hoi Dennis,
Goed nieuws. Wij hebben hier op de TU een hele goede opstelling voor holografie waar ook al eerder middelbare scholieren mee hebben gewerkt. Bovendien heb ik iemand gevonden die er veel verstand van heeft en je zou kunnen begeleiden. Het gaat om een complete optische opstelling voor transmissie holografie met een rode laser van 633 nm. Zou jij komende tijd, tijd hebben om langs te komen? Voor kerst of tussen kerst en oud&nieuw? Dan kun je naar de opstelling kijken en een dag plannen met de begeleider wanneer je dan echt een hologram kan gaan maken.
Ik zal je ook wel even per email benaderen.
Groet,
Michiel