PWS Antigeluid
-
Voor mijn profielwerkstuk over antigeluid wil ik zelf antigeluid produceren.
Ik gebruik hiervoor een computer, een laptop, 2 speakers en een microfoon.
De eerste speaker is aangesloten in de computer en produceert een constant geluid (van 200Hz).
De microfoon en speaker 2 zijn aangesloten in de laptop. De microfoon neemt geluid op en speelt hetzelfde geluid vervolgens af in speaker 2.Ik heb alleen een probleem. Kan ik de tijd dat het duurt voordat speaker 2 het geluid van de microfoon laat afspelen aanpassen? Is hier software voor?
-
Hoi Tycho,
Antigeluid vraagt erom dat je exact hetzelfde geluid in het faseverschil van exact een halve periode afspeelt, zodat het elkaar uitdempt. Als je geluid met een microfoon opneemt en direct weer afspeelt met je laptop gebeuren er ondertussen een hoop dingen die voor vertraging van het signaal zorgen (bijvoorbeeld signaal conditionering en analoog-digitaal en digitaal-analoog conversies). Je kan dit inderdaad proberen door te spelen met de vertraging, maar je hebt kans dat je signaal sowieso een beetje vervormd eruit komt.
Dus ik hoop dat het lukt met een beetje delay, je kan deze software ervoor gebruiken: http://www.daansystems.com/radiodelay/.
Nog een tip: hoe hoger je frequentie, hoe moeilijker het is om exact de juiste fase te vinden, dus probeer het anders ook een keer met 20-30 Hz.
Succes en ik hoor graag of het lukt!