kwantummechanica profielwerkstuk
-
Samen met een medescholier ben ik, 5 havo leerling Sancta Maria te Haarlem, bezig met een profielwerkstuk over kwantummechanica (Computers kunnen veel krachtiger worden als de effecten uit de kwantummechanica worden toegepast). Heeft Science Centre Delft informatie en/of proefjes/experimenten over de kwantummechanica? Dan zouden wij het centre graag op korte termijn bezoeken. Is het mogelijk daar iemand te ontmoeten die kennis van zaken heeft, waar we een aantal vragen aan kunnen stellen? Daar zouden we dan graag een afspraak mee maken. Het liefst willen we uiteindelijk het tweespletenexperiment uitvoeren.
-
Hoi,
Je hoort het niet vaak, een PWS over kwantum, maar een erg leuk onderwerp. Naar mijn mening het meest veelbelovende stukje natuurkunde. De TU Delft is heel actief met ontwikkelen van voorlopers van quantum computers, maar helaas heeft het science centre niet veel te bieden op dit gebied. Ook de experimenten bij ons op natuurkunde die verband hebben met kwantummechanica zijn waarschijnlijk niet voor jullie toegankelijk, omdat het zeer kostbare en kwetsbare opstellingen zijn. Bovendien zijn ze veelal continu in gebruik.
Kwantummechanica gaat van een theorie uit dat deeltjes, zoals fotonen (lichtquanta of lichtdeeltjes) en elektronen, af en toe eigenschappen van een deeltje en af en toe eigenschappen van een golf vertonen. Bij het doublesplit experiment bewijst men door interferentie (een verschijnsel dat alleen bij golfen plaatsvindt) te laten zien bij fotonen (door een laser te gebruiken) of elektronen (door een e-gun te gebruiken) dat het om golven gaat. Als je dan ook nog bewijs heb dat het deeltjes betreft heb je dus in feiten bewezen dat het om golf en deeltjes tegelijkertijd gaat. Zie de wikipedia over het tweespletenexperiment, een youtube filmpje van Dr Quantum, die heel veel goede quantum filmpjes op youtube hebt en een handleiding (en nog een om het experiment zelf uit te voeren.
Als jullie wat verder in het proces zijn en hoofd en deelvragen of een opzet voor een eigen experiment hebben, help ik jullie graag wat verder en zouden jullie eventueel op het forum of langs kunnen komen zodat jullie mij wat extra vragen kunnen stellen als jullie die hebben!
Succes!