PWS practicum elektrolyse
-
Goedendag,
Mijn naam is Tim, en ik zou graag een proef willen doen op de TU Delft. Mijn onderwerp is duurzame energie, en ik moet daarvoor practica doen over de elektrolyse van water bij verschillende stroomsterkten, verschillende spanningsterkten, met als doel uitzoeken welke opstelling de grootste waterstofhoeveelheid per tijdseenheid geeft. Een tweede punt is dat ik wil kijken of het met wind- of zonne-energie kan. Ik heb al twee zonnecellen, maar geen windmolen.
Mijn probleem is wel dat ik niet al te veel tijd heb voor uitstel van dit practicum. Ik heb behoorlijke vertraging opgelopen met het uitvoeren van het practicum, en zou nu graag deze proeven in december willen doen. Het liefst week 50 (volgende week) of week 52. Week 51 kan absoluut niet. En als het niet anders kan, dan in week 1 of 2.
Met vriendelijke groet en op een snel antwoord,
Tim. -
Beste Sara,
Het probleem met het op school uitvoeren van mijn practicum is dat de school weer terug gaat verhuizen naar eigen adres in de kerstvakantie. Daarom is onder andere het benodigde toestel van Hoffman al ingepakt, en daarom werd ik ook op advies van mijn inhoudelijk begeleider hiernaartoe verwezen.
Ik dacht eerst altijd dat ik een windmolen nodig had, maar ik kan, volgens mijn natuurkundeleraar waar ik naar toe ben gestapt voor hulp, ook heel simpel een windmolen simuleren met twee elektromotoren. Ik heb deze dan ook van de school te leen gekregen.
Ik heb voor mijzelf ook nu een lijst opgesteld van wat ik allemaal nodig heb:
-twee motoren (te leen gekregen van school)
-toestel van Hoffman
-snoeren
-zonnecellen (heb ik zelf)
-batterijen, voor de aandrijving van één van de elektromotoren (te leen gekregen)Aangezien ik ook een tweede proef nog wil doen naar de invloed van voltage en amperage bij elektrolyse (de eerste proef hiernaar gaf mij slechts een kwantitatief resultaat), heb ik ook nog het volgende nodig:
-meerdere spanningsbronnen/spanningskasten (voor serieschakeling en parallelschakeling)
-voltmeter
-amperemeterMet vriendelijke groeten, en met de hoop dat ik het nog op de TU Delft kan uitvoeren,
Tim -
Hoi Tim,
Het is me niet geheel duidelijk wat je precies nodig hebt. Als je zelf al zonnecellen hebt, dan denk ik dat jouw school ook wel de benodigdheden heeft om elektrolyse uit te voeren of niet? Als je wilt weten hoe je dit zelf zou kunnen doen, zou je wellicht op de volgende site eens kunnen kijken: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electrolyse/electrolyse.htm
Ik kan je niet aan een windmolen helpen, sorry. Verder zal ik voor je uitzoeken of wat je wilt meten bij ons kan, maar ik gok dat je met de informatie van de site die ik je net heb gegeven ook een heel eind moet komen.
Succes ermee,
Groet,
Sara -
Hallo Tim,
Je kan de proef dus zelf thuis uitvoeren. Het toestel van Hofman kan je zelf maken, zoals in de link staat. De rest heeft jouw natuurkunde leraar als het goed is (snoeren, voltmeter,amperemeter). Als je de laatste twee niet hebt, dan moet je even bij de Gamma o.i.d. kijken. Batterijen zou je ook zelf moeten kopen.
Ik zal moeten vragen aan een begeleider hier of hij tijd heeft, maar het is erg druk rond deze tijd van het jaar. Als je eerder was geweest hadden we je wellicht wel kunnen helpen.
Ik hou je op de hoogte,
Groet,
Sara -
Hallo Tim,
Ik heb het er met een begeleider over gehad en het is voorlopig te druk op de TU. Ik weet bijna zeker dat je de proeven thuis kunt uitvoeren, en ik hoop dat je er uit komt!
Als je nog vragen hebt over de uitvoering, laat je het me dan weten? Dan probeer ik je verder te helpen!
Succes ermee!
Groet,
Sara