PWS onderzoekje naar doordringend vermogen van ioniserende straling
-
Heay!!
Wij zijn Jurrian en Pieter en zitten 6VWO.
Ons PWS gaat over ioniserende straling toegepast op kanker.
Wij vroegen ons af waarom vaak gamma-straling wordt gebruikt bij het bestralen van kanker, onze hypothese
daarop is dat gamma-straling vaker wordt gebruikt omdat het een groter doordringend vermogen heeft.Dit willen wij graag onderzoeken. Wij zouden graag een onderzoekje doen naar het doordringend vermogen van alfa-, beta, en gamma-straling. Zou dat eventueel bij jullie op de TU Delft mogelijk zijn?
grt, Jurrian en Pieter
-
Beste Ad,
Bedankt voor de informatie!
Wij zijn nu opzoek naar een nieuw proefje en hebben al wat ideeen.
Op onze school is naast een proefje ook een verslag van een rondleiding bij iets wat nauw verbonden ligt mogelijk. Is zo'n rondleiding, bij een onderzoek waar jullie eventueel mee bezig zijn en wat te maken heeft met de bestreiding van kanker dmv van ioniserende straling, eventueel mogelijk?Mvg, Jurrian en Pieter
-
Hoi Jurrian en Pieter,
Ik weet niet zeker of ik zo een twee drie een rondleiding kan regelen. Je zou eventueel een mail kunnen sturen naar de afdeling RRR (radiation, radionuclides & reactors) van natuurkunde ( http://rrr.tudelft.nl/?id=34199&L=1 ) kunnen sturen en vragen of je een rondleiding mag? Succes!
Groetjes,
Ad -
Hoi Jurrian en Pieter,
Gamma stralen zijn elektromagnetische golven, net zoals zichtbaar licht of radiogolven. Het verschil zit hem erin dat gamma straling veel meer energie heeft dan zichtbaar light of zelfs röntgenstraling. Ze worden geabsorbeerd of verstrooid door alles waar ze heen gaan, en het doordringend vermogen ervan hangt af van het materiaal. Dat het doordringend vermogen groot is klopt helemaal. Gamma stralen gaan dwars door organisch materiaal, en als ze er door heen gaan veranderen ze ook het weefsel.
Gamma stralen hebben de energie om chemische verbindingen tussen atomen te breken. Als het door het lichaam gaat kun je het zien als een schaar die knipt tussen grote organische moleculen. Deze schade die gamma straling aanricht kan in sommige gevallen goed zijn.
De cellen die namelijk het meest 'vatbaar' zijn voor deze gamma-straling zijn cellen met een hoog metabolisme. Kankercellen hebben een hoog metabolisme. Dus met gamma-straling zal weefsel in de buurt beschadigen maar het gros van de schade werkt op de kankercellen. Door de straal ook nog te bewegen kunnen we schade voor normaal weefsel beperken terwijl de kankercellen wel worden geraakt.
Dit is dus kort hoe gamma-straling werkt. Helaas kunnen jullie niet zomaar bij de TU Delft onderzoek doen naar alfa- beta en gammastraling. Er is een kleine kernreactor in Delft alleen kun je hier als scholier niet zomaar in komen. Ik hoop dat ik jullie wat verder heb geholpen!Groetjes,
Ad