straling mobiele telefoon gevaarlijk ?
-
Beste TU Delft
Voor ons pws willen wij de gezondheidsrisico's van mobiele telefoons onderzoeken. Wij willen drie experimenten uitvoeren waarvoor apparatuur nodig is die op school niet voorhanden is. Onder andere willen wij de straling van mobiele telefoons meten en wij willen proberen om met straling een stuk DNA te denaturaliseren. Hier hebben wij een stralingsmeter en een stralingsbron voor nodig. Graag horen wij of jullie ons daarmee kunnen helpen!
Met Vriendelijke Groet
Gijs van Holthoon
Yvanka Noya
Gymnasium Haganum, Den Haag
p.s. bijgevoegd is ons werkplan -
Hoi Gijs en Yvanka,
ik zie jullie bijlage niet, kan dat kloppen? Wat voor een stralingsbron en meter willen jullie hebben? Welk vermogen en welke frequenties?
-
Beste Berend,
Bedankt voor je reactie ! Sorry dat ik zo laat reageer we hadden se week.
Wij zijn op zoek naar een stralingsmeter en bron die binnen het microgolven spectrum nauwkeurig kunnen meten. Een smartphone werkt met frequenties van 800/1800/2600 MHz dus die willen we kunnen meten.
En voor het vermogen van de stralingsbron, die moet groot genoeg zijn om een stuk DNA te denaturaliseren en bij welke temperatuur dat gebeurt hangt af van het DNA dat we gaan gebruiken en dat weten we nog niet. Maar de stralingsbron zal genoeg energie moeten kunnen afgeven om in ieder geval een petri schaaltje tot 80 graden te verwarmen. Volgende week hoop ik meer duidelijkheid te kunnen verschaffen over het benodigde vermogen.
Mvg
Gijs van Holthoon -
de gemiddelde mobiele telefoon antenne heeft een vermogen van 2 watt dus en een frequentie van 1800 Hz dus dat zou de stralingsbron evt moeten kunnnen nabootsen
-
Hoi Gijs,
Je wil een petri schaaltje tot 80 graden verwarmen? Dan heb je wel wat meer nodig dan 2 watt, lijkt mij. Denk maar eens aan een magnetron. En ik neem aan dat je DNA denatureren bedoelt, waarbij het molecuul van DNA uit elkaar valt? Heb je ook een idee hoe je kan controleren of het DNA is gedenatureerd? Als je met dit soort stralingen gaan werken, heb je het over stralingen die zeer zware schade kunnen leveren aan je lichaam. Een onderzoek met 2 watt zou je zelf kunnen doen, maar als je zo'n sterke straling wil dat DNA denatureert, moet je jezelf heel erg goed beschermen! Dan zou je naar een heel speciaal lab toe moeten. Ik kan informeren of dit soort onderzoeken op de TU gedaan worden, maar voor zover ik weet gaat het meestal om radioactieve straling.
Hoe zag je het precies voor je om dit experiment uit te voeren?