Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

Radiogolven van computer naar computer PWS

Telecommunicatie
    1
    4
    5161
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • J
      Jan
      voor het laatst aangepast door

Vakken: Natuurkunde en informatica
      Onderwerp: Elektromagnetische golven/ radiogolven
      Het grove idee:
      A1
      Door middel van een zelfgeschreven programma, computer, usb poorten en een opstelling voor radiogolven een boodschap van de ene computer naar de andere sturen en de boodschap op het scherm van de andere computer te tonen.
      A2
      Het bericht moet gecodeerd zijn, er is nu een 3e computer aanwezig. Deze pikt ook het signaal op maar kan het niet vertalen omdat het gecodeerd is (door middel van publieke sleutel en privé sleutel).
      A3
      De sleutels worden automatisch gegenereerd, we moeten een eigen CSMA/CD protocol gaan schrijven

Het idee uitgelicht:
      A1:
      Eerst gaan we aan de slag met de opstelling, terwijl we ons tegelijkertijd verdiepen in de programmeertaal die hiervoor nodig is. Eerst onderzoeken we hoe we de opstelling kunnen optimaliseren, hieruit volgen optimumkrommen. Uit deze optimumkrommen bepalen we de definitieve opstelling, we houden daarbij rekening met hoe we deze opstelling aan gana sluiten op de computer.
      Als de opstelling klaar is, gaan we een programma schrijven die een signaal kan versturen. Om te zien of dit werkt zorgen we ervoor dat dit een zichtbaar resultaat geeft. Als dit werkt breiden we het programma uit en zorgen we ervoor dat het bericht kan worden opgevangen door een andere computer.
      Als we hiermee klaar zijn gaan we verder met de gebruikersinterface. Tijdens al deze stappen werken we aan een verslag, met onze tussentijdse vorderingen en resultaten. Daarnaast zal er in dit verslag het een en ander over de theorie achter de praktijk worden vermeld.

A2:
      We passen het programma zo aan, dat het bericht wordt gecodeerd. Dit gebeurt door middel van publieke en privé sleutels. Een derde computer die het bericht ontvangt probeert het ook te ontcijferen, maar dat lukt dan niet.

A3:
      De sleutels worden automatisch gegenereerd, en automatisch verspreid onder de computers door middel van CSMA/CD

Ik heb maar even de eerst opzet gekopieerd....

Wat ik wil weten, is of dit mogelijk is. Waar we rekening mee moeten houden , welke programmeertaal we moeten gebruiken ([url]http://www.ibm.com/developerworks/library/j-usb.html[/url]), en bij welke leraar we moeten zijn, natuurkunde of informatica...
      (we krijgen namelijk maar een begeleider)

we zijn trouwens met zijn tweeën.

We zijn via deze site op het idee gekomen:
      [url]http://www.frequentieland.nl/geschiedenis/historie.htm[/url]

Alvast bedankt voor het antwoord

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • J
        Jan

Hallo Berend,

Wij willen eigenlijk per se gebruik maken van de stelling van Heinrich Herz,
        waarmee hij het bestaan van elektromagnetische golven heeft aangetoond.
        [url]http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.wired.com/images_blogs/thisdayintech/2010/02/hertz_resonator_detector.jpg&imgrefurl=http://www.wired.com/thisdayintech/2010/02/0222heinrich-hertz-born/&usg=__bu7wWHDNPDd6dtxgV5z1SCqViac=&h=284&w=300&sz=29&hl=nl&start=0&sig2=GA9Cu5ZDP7-AtYaLOD-WrQ&zoom=1&tbnid=ogyR8FZosWXV8M:&tbnh=141&tbnw=167&ei=N9iQTNrAJtCRjAf2yOXgCw&prev=/images%3Fq%3Dhertz%2Breciever%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26biw%3D1166%26bih%3D611%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=349&vpy=106&dur=2149&hovh=313&hovw=332&tx=91&ty=106&oei=N9iQTNrAJtCRjAf2yOXgCw&esq=1&page=1&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0[/url] misschien herken je het plaatje.

Wij willen graag gedetailleerdere uitleg over hoe we die opstelling moeten nabouwen, en dan met name de ontvanger... op het internet staan namelijk alleen maar 2-3 vage bouwbeschrijvingen.

Ik heb vooral gezocht naar hertz experiment, hertz resonator en hertz receiver. Weet U of iemand anders misschien hoe we deze opstelling na kunnen bouwen.?

• B
          Berend

Hoi Xander,

Dat is nog eens een goed uitgedacht idee! Het is absoluut mogelijk, maar of het haalbaar is in de tijd die jullie voor je profielwerkstuk hebben, vraag ik mij af! Als je de uitvoering zo doet zoals je nu hebt beschreven, dan minimaliseer je dat risico; mocht je niet aan het coderen toe komen, dan heb je wel al de opstelling.

Vooralsnog zou ik me eerst maar bezig houden met 'A1'. Dat lijkt me al lastig genoeg, want ik neem aan dat je het allemaal zelf uit onderdelen wil bouwen! Je zou ook kunnen overwegen een infrarood-opstelling te maken (zie: www.huitsing.nl/irftdi/)).

Het lijkt mij het slimst om naar je docent natuurkunde te gaan, maar vragen aan de informatica docent of je voor praktische hulp naar hem toe mag komen!

Succes en als je vragen hebt, hoor ik het wel!

Groeten,
          Berend

Student Electrical Engineering

• B
            Berend

He Xander,

Wat denk je hiervan:
            www.chss.montclair.edu/~pererat/perwirls.htm

Dit lijkt me wel haalbaar, toch?

Groeten,