Entropie
-
Goedendag,
Ik zit momenteel op het vwo 6 en hou mijn profielwerkstuk over entropie binnen thermodymica. Ik zoek nog naar een uitvoerbaar experiment/practicum die wel diep op dit onderwerp ingaat. Ik had zelf al wat ideeen met striling engine en efficiente hieruit en verklaring van verlies van rendement en wat simplere proefjes, maar misshien bij toeval dat jullie hier wat onderzoek naar hebben gedaan of een practicum/experiment weten?
-
Goedendag,
Leuk dat je je profielwerkstuk over entropie en thermodynamica doet, een van de onderwerpen bij werktuigbouwkunde!
Je idee met een Stirlingmotor is zeker geschikt. Je zou bijvoorbeeld de efficiëntie kunnen meten bij verschillende temperatuurverschillen (verschillende warmtereservoirs) en dit vergelijken met de theoretische Carnot-efficiëntie. Het verschil kun je dan koppelen aan onomkeerbare processen en entropieproductie (wrijving, warmteverlies aan de omgeving, niet-ideale gassen).
Een tweede, wat eenvoudiger maar inhoudelijk sterke lijn is een reeks experimenten rond warmte-uitwisseling en mengprocessen:
meng warm en koud water, meet de begin- en eindtemperaturen en bereken de verandering in entropie;
onderzoek een oplosproces (bijv. zout of suiker in water) en bespreek waarom de entropie toeneemt, ook als de temperatuur nauwelijks verandert.
Je kunt je hoofdvraag dan richten op: “Hoe manifesteert entropieproductie zich in praktische systemen, en waarom blijft de efficiëntie altijd onder de theoretische limiet?”Als je wilt, kun je je voorlopige onderzoeksvraag en opzet nog sturen, dan kan ik gerichter meedenken over haalbaarheid en diepgang.
Met vriendelijke groet,
Splinther van Rappard