Natuurkundeproject drukverdeling gebouwen
-
Momenteel ben ik leerling van het Isala van het Almende College in Silvolde en zit in VWO5.
Elke leerling is nu bezig met een natuurkundeproject over een zelfgekozen onderwerp. Mijn project gaat over het gebruik van drukverdeling bij bijennesten en de mogelijkheid om dit in de menselijke architectuur toe te passen. De uitvoering is als volgt: het gebouw ontwerpen (alleen de schil van het gebouw) en dat in een simulatie na in te voegen om zo op natuurkundige wijze de drukverdeling uit te rekenen en te analyseren.
Hoe en waar moet ik beginnen is mijn vraag?
-
Beste @Beyza-Siner,
Wat een onwijs orgineel idee heb je bedacht! Wanneer we kijken naar de structuur van een bijennest komt er 1 vorm heel specifiek naar boven en dat is de hexagon vorm. Deze vorm is het meest optimaal als we kijken naar de materiaal verdeling.
Ik zou als volgt beginnen:- Onderzoek doen naar de hexagon vorm
- Waarom is deze zo materiaalbesparend?
- Wat is de draagkracht van een hexagon met x bij x afmetingen ( neem hiervoor klein schalige afmetingen)
- Onderzoek doen naar de draagkracht van meerdere hexagon ketens
- Het simuleren van een bol waarin de binnenkant is opgebouwd uit hexagon ketens en deze vervolgens ook testen op draagkracht.
Hier nog een video over bijen nesten en hun materiaalgebruik wat je wellicht verder kan helpen!
https://www.youtube.com/watch?v=kxDEcODUEP0Als je een keertje wil videobellen hierover laat het me weten!
Wanneer je iets zou willen 3D-printen zou dat hier zeker ook kunnen.
Groetjes,
Max
-