PWS (Profielwerkstuk): De downforce op een Formule 1 wagen
-
Oke bedankt voor de tip. We hebben al een start gemaakt met de inhoud. Ik heb de krachten lift en downforce al uitgepluist. Bas heeft een start gemaakt met wat voor invloed materialen hebben.
Marc
-
Nog even een vraagje erbij. Je had het idee om gleuven aan de zijkanten van de windtunnel te maken en dan met staven de wagen erin te hangen. Maar door die gleuven krijg je dan toch een zuigeffect naar binnen door dynamische en statische druk? Of heeft dit geen cruciale invloed?
-
Hubert,
Eerst willen we even zeggen dat de windtunnel workshop heel erg geholpen heeft. Het was natuurlijk ook wel handig dat een eigenlijk een privéles hadden om 9 uur 's ochtends :p. We zijn nu heel wat wijzer geworden.
De informatie die je ons allemaal gegeven hebt hebben we al verwerkt op papier. Als je wil kunnen we de informatie van ons pws sturen die we tot nu toe hebben. We zijn nu van plan om te beginnen met het bouwen van een windtunnel en dan hier een experiment van te maken.
Het theorie gedeelte gaan we ook nog verder uitwerken natuurlijk. Heb jij misschien tips waar we naar kunnen kijken. We hebben nu wel een beetje de basis gelegd, maar wat is echt handig om in een aerodynamica pws te verwerken?Marc en Bas
-
Hallo Marc en Bas,
Ik vond het leuk jullie te helpen! Het lijkt me prima als jullie mij wat onderdelen van je PWS stuurt, dan kan misschien wat input geven. Hoe gaat het verder? Hebben jullie het aero gedeelte al af? Voor dat aero gedeelte zou ik gewoon een lijstje maken wat relevant is voor de F1 vleugel. Dus iets over de lift en de stromingen, etc.
Over je tweede vraag; dat klopt. Er zal inderdaad wel wat zuiging optreden. Als je er maar voor zorgt dat de auto niet in de verstoorde stroom zit, dus 'downwind' ten opzichte van de gleuf, gaat het goed lijkt mij.
Groeten,
Hubert
-
Hallo Hubert,
Ik zal gelijk na dit bericht het stuk sturen wat we al hebben. We hebben het deel van de workshop al helemaal uitgewerkt. Zo kan je misschien tips geven en verbeteringen.
En over de windtunnel. Ik heb niet helemaal een idee hoe we de auto moeten plaatsen in de windtunnel, kun je dat misschien een beetje meer toelichten?
Marc
-
Hey Hubert,
Heel erg bedankt voor al deze ondersteuning, hier hebben we echt heel veel aan! Wel even over die tekeningen. We vonden het juist best leuk om de originele tekeningen te gebruiken, want dat lijkt wat 'professioneler'. Maar we hebben ook de tekeningen (het origineel getekende) achter in het werkstuk waar ze dus beter zichtbaar zijn.
Ook even over het proces. Afgelopen tijd hebben we niet heel veel voortgang, want we hebben net een examenweek gehad en deze week zitten we in Geneve. We gaan bij het CERN kijken en andere musea. Dus dan zullen we er ook niet aan kunnen werken. Wel hebben we al een start gemaakt met onze eigen windtunnel. Even een vraagje daarover. Is het het slimst om een eigen model wagentje te maken? En hoe kan je dat het beste doen, zijn daar misschien handleidingen voor?
Tot slot ook nog een andere vraag die even niet met het PWS te maken heeft. In het laatste mailtje dat ik gestuurd heb, waarin het PWS stond, had ik nog gevraagd over een laptop in verband met TU Delt. Ik weet niet of je dit gelezen heb, maar daarin had ik gezegd dat ik dus graag de opleiding werktuigbouwkunde studeren en wil een nieuwe laptop aanschaffen. Ik heb gehoord dat je een laptop kan aanschaffen via de universiteit. Als je hem zo aanschaft heb je hem goedkoper en voldoet hij aan de eisen en heeft hij al standaard programma's. Ik weet niet of dit klopt, maar als dit klopt kan je me misschien hier een site voor geven. Of vertellen hoe ik zo'n laptop kan aanschaffen?
Groeten,
Marc en Bas -
Hey Marc,
Hier een paar opmerkingen:
- Je noemt een aantal theorien op. Probeer duidelijk aan te geven of dit voor de lezer van belang is om te begrijpen of niet. Zo niet, geef aan dat dit buiten de omvang van je pws valt en ga er verder niet op in. Als je namelijk formules noemt die niet de lezer niet berijpt, is het snel onduidelijk. Voorbeeld: Vertel iets meer over Bernoulli, want dat is wel van belang. De werveltheorie is heel krachtig en prima als je hem noemt, maar het zou heel cool zijn als je daar ook nog iets dieper op in kunt gaan. Lukt dat niet, laat de formules dan weg. Hier een voorbeeld over een toepassing van de werveltheorie. Hier heb ik een interactieve site gevonden die je wat meer theoretische achtergrond zou kunnen geven. Let wel op: er wordt al veel over afgeleiden en integralen gesproken en in principe heb je daar wat meer diepgang in de wiskunde nodig. Als je het leuk vindt, vraag vooral je wiskunde leraar, maar je hoeft je er natuurlijk niet je vingers aan te verbranden.
Over je materiaal hoofdstuk: Gebruik niet materiaal, maar type oppervlakte. Materiaal heeft namelijk meer te maken met stijfheid en moeheid.
Over de workshop; gebruik je eigen tekeningen, die van mij zien er niet uit. :-) En by the way; ik had iets niet helemaal goed uitgelegd. Namelijk als een auto over een straat rijdt, dan is de kracht die de grond op de auto uitoefent altijd hetzelfde als alle krachten bij elkaar opgedrukt die de auto tegen de 'aarde' aan drukken. Daarom valt de auto niet door de oppervlakte van de aarde. Dit principe heb je dus ook als je over het plafond rijdt.
Ik zou het hele hoofdstuk van de workshop opsplitsen en plaatsen bij de eerder genoemde hoofdstukken. E.g. het golfbal verhaal bij materiaal (niet materiaal gebruiken), de winglets bij de vleugel, etc.
Voor de rest hebben jullie al een aardig stuk neer gezet waarbij te zien is dat jullie al een aantal belangrijke aspecten hebben geleerd over aero en auto's.
Ga zo door!
Groet,
Hubert
-
Ha Marc en Bas,
Jullie kunnen de tekeningen prima gebruiken als je dat wil. En wat cool dat jullie naar CERN gaan!
Wat de auto betreft; ik zou niet de moeite doen om zelf een auto te maken. Ik vind dat een windtunnel bouwen al best wat werk is. Aan de andere kant zou het best kunnen dat een modelauto met echte dimensies te kleine vleugels om er echt van te merken. Dus in dat geval zou je inderdaad zelf een autotje moeten bouwen met extreem grote vleugels. Reden hiervoor is dat je waarschijnlijk niet de gewenste snelheden zal bereiken en dus moet je de lift ergens anders vandaan halen (door dus het oppervlak S te vergroten).
Wat je laptop vraag betreft; dit had ik inderdaad niet gelezen. Er is inderdaad een winkeltje op de TU campus waar je voor een scherpe prijs HP laptops kunt kopen als je student bent. Ook kun je allerlei programma's gratis verkrijgen via het studentschap aan de TU. De laptops die ze verkopen zijn heel erg goed, een aantal medestudenten hebben de duurste van 800 euro gekocht en die schijnt heel goed te werken. Mocht je dus een nieuwe laptop willen aanschaffen, zou ik daar nog mee wachten tot dat je student bent.
Veel plezier in Geneve nog!
Groet, Hubert
-
Hallo Hubert,
Het is weer een tijd geleden maar hier zijn we weer! We hebben het heel leuk gehad in Geneve en we moesten daar ook nog een opdracht voor maken en dit was een hele klus. Nu is dat weer afgerond en kunnen we weer vol aan het profielwerkstuk werken.
Vandaag kunnen we weer werken aan de windtunnel. We hebben al een plan over hoe we de windtunnel moeten bouwen en hebben al een klein stukje. De auto die we er in gaan plaatsen zullen we dan met extra grote vleugels maken, dit vinden wij een goed plan. Het is natuurlijk heel moeilijk om hoge snelheden te bereiken, zoals je al zei, in zo'n kleine windtunnel. We willen proberen een grote ventilator erin te plaatsen of een met behulp van een stofzuiger. Als jij misschien andere betere ideeën hebt, horen we het graag!
En over de laptop. Bedankt voor de informatie en ik zal wachten met een laptop kopen, want dat via de TU Delft klinkt heel aantrekkelijk.
Groetjes,
Marc en Bas -
Hubert,
Wij denken dat we een goede oplossing hebben voor de wagen in de windtunnel. Wij willen in de windtunnel 4 staven plaatsen (in de lengte) en daar de wagen aan vastmaken. Hierdoor kan de wagen dus alleen maar omhoog en omlaag en niet naar voren of achteren. We hebben alleen nog een beetje moeite met het maken van de wagen zelf. We zaten te denken aan een bouwpakket te kopen zoals deze: http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/101751/ksfz/p/2 en dan de vleugels te vergroten. Is dit een goed idee of heb jij andere tips?
Marc en Bas
-
Hallo Marc en Bas,
Wat de eigen windtunnel betreft; blijf vooral ook in het engels zoeken, er zijn genoeg do-it-yourselfers die hier en daar goede tips hebben. Ik weet trouwens dat zij bij bo-rent wel aardige 'blowers' hebben. Als je deze op een windtunnel aansluit en je dus de test sectie kleiner maakt dan waar de aanzuiging/afzuiging is, kun je denk ik een aardige snelheid bereiken.
Groet,
Hubert
-
Hallo Marc en Bas,
Ja mooi plan! Ik zou inderdaad de vleugels er vanaf zagen en je eigen vleugels erop zetten. Wat misschien nog beter zou zijn is als je de vleugels zo bevestigt, dat je ze kunt weghalen. Op die manier zou je bijvoorbeeld een test kunnen doen zonder vleugel, een met degene die er al op zit, en een met je eigen vleugel? Als je dat allemaal in een plot zet kun je het effect van de vleugel op de kale auto aantonen. Wat een goed project jongens, ben benieuwd!!!
Groet,
Hubert
-
Hubert,
Wij hebben besloten om die wagen een beetje na te bouwen met behulp van de handleiding. Dit doen we omdat we er tijdens het bestellen er achter kwamen dat je een minimum bedrag moest besteden om iets op die site te kunnen bestellen. Dit betekende dat we 4 van die auto's moesten bestellen en dat vonden we een beetje overdreven. We gaan nu met behulp van de handleiding en eigen materialen het zo goed mogelijk na te bouwen.
En over die workshop. Is dat dezelfde workshop of iets anders? Wij willen wel langskomen misschien, als we ook iets kunnen bespreken in het algemeen over het PWS. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar op zich lijkt het ons wel een goed idee!
Marc en Bas
-
Oh en trouwens; er komt eind januari februari nog een workshop aan; misschien een idee om dan nog een keer langs te komen? of is dat te laat?
-
Ha Marc en Bas,
Sorry voor de late reactie, ik ben op vakantie geweest. Per 1 januari ga ik helaas stoppen met het scholierenlab, maar een maatje van mij, Wouter, gaat het overnemen en kan jullie vanaf dan helpen.
Jullie hebben de workshop al een keer gevolgd en weten dus goed hoe de opstelling eruit ziet. Wat mij betreft kunnen jullie dus zelf een vorm bouwen die op de opstelling moet passen. Jullie hoeven de workshop ook niet opnieuw te volgen om testen te doen. Je zult wel op dezelfde dag moeten komen van de workshop, omdat we alleen op die dagen de tunnel mogen gebruiken.
Het PWS kunnen jullie zeker ook in het algemeen komen besproken. Hiervoor hebben we speciaal de spreekuren voor ingericht. Als je dit formulier invult (linkje) kunnen we in januari wat inplannen. Geef even aan dat je al een en ander met mij hebt besproken hier op het forum, dan kan Wouter zich beter voorbereiden!
Fijne jaarwisseling.
Groet,
Hubert
-
Dat maakt niet uit hoor, want wij hebben ook gewoon vakantie ;) Wel heel jammer om te horen dat je ermee gaat stopen, want wij voelen ons toch vertrouwd bij jou. Hopelijk is Wouter net zo behulpzaam als jij. Is er misschien wel een mogelijk om op een manier contact te houden met jou. Dan kunnen we soms misschien nog wat kleine updatejes doorgeven, want jij hebt ons bovendien toch erg veel geholpen.
Hier dan nog wel de laatste update. Gister hebben we toevallig nog aan de windtunnel gewerkt. We hebben ons schaalmodel af er zitten alleen nog geen spoilers op. We willen deze in verschillende maten maken, zoals jij had voorgesteld. We willen ze maken uit pvc buizen zodat je een mooie kromming hebt. We hebben ook nog in de schuur een ventilator van 55cm diameter gevonden die werkt op krachtstroom. Dus die doet het wel aardig! De windtunnel moeten we nog in elkaar zetten, maar dan is alles gereed om te testen met ons eigen ontwerp!
Waarschijnlijk zit er een fototje bij van ons auto model. Er hoort nog een bovenkantje op en de spoilers natuurlijk maar daar hebben we geen foto van gemaakt.
Alvast een fijne jaarwisseling!
Groetjes,
Marc en Bas