overstromingsrobuust bouwen
-
Hallo,
Wij zijn hard bezig voor ons profielwerkstuk en als onderwerp hebben wij genomen: overstromingsrobuust bouwen!
Dat wil zeggen, wij willen graag een onderzoek doen naar, of iets construeren met, gebouwen die bestendig zijn tegen overstromingen. Met de stijgende zeespiegel en het heftiger wordende klimaat is dit ook een redelijk actueel onderwerp, lijkt ons.
Nu zoeken we alleen nog een hoofdvraag :) Of in ieder geval een onderzoek of project daarnaar. Ook contact met personen die daar meer vanaf weten, zou zeer welkom zijn.
Mvg,
Ilona en Sanne. -
beste Ilona en Sanne,
overstromingsrobuust kan op verschillende manieren. Hebben jullie dit al bedacht? Je kan denken aan de omgeving aanpassen, of het huis aanpassen. Daarnaast staat het huis in een omgeving. Hier moet je ook opletten, want een huis aan zee dat aangevallen wordt door golven, zal waarschijnlijk geregeld een golf hebben die het huis raakt, maar als je een huis neerzet in een gebied dat geregeld overstroomt heb je weer een ander soort bescherming nodig.
Voor jullie onderzoek zou ik even nadenken wat voor omgeving jullie het huis willen neerzetten. Dan kan je een onderzoek doen naar wat voor materialen je kan gebruiken en wat voor opties heb je om je huis te verdedigen. Maar je kan er ook voor kiezen een ontwerp te maken en een schaalmodel. Vervolgens kan je in je ontwerp alle krachten nog doorrekenen, om te kijken of het huis blijft staan, de palen de eventuele stroming aan kunnen.
Kortom er is van alles mogelijk. Ik help jullie graag verder. Ik heb voor jullie nu wat opties gegeven, maar er is nog veel meer mogelijk. Laat maar weten welke kant jullie uit willen.
groet,
Joost