Ronde vormen in de architectuur
-
Hallo,
Ik zit in 6 VWO en moet dit jaar mijn PWS gaan afronden. Mijn PWS gaat over verschillende vormen in de architectuur waarbij ik in ga op de krachten die werken op de constructies en de stevigheid van de constructies.
Ik ben nu aangekomen bij ronde vormen in de architectuur maar kan er niet veel van vinden op het internet. Daarom is mijn vraag of iemand mij kan uitleggen welke krachten er op de ronde vormen werken en wat de ronde vormen in stand houd. Er van uitgaande dat de boog aan de bovenkant van het gebouw zit (dus bijv. een rond dak)
Alvast bedankt!
-
beste Laura,
ik kan jou hier zeker mee helpen. Het belangrijke van een ronde vorm, denk aan een boog in een boogbrug of rondingen in een dak van een gebouw.
Heb jij al iets van literatuur gevonden voor constructies in het algemeen? Wat heb je allemaal al en heb je al gekeken naar boeken over statica en constructies? Een goede om te bekijken is:
Toegepaste mechanica deel 1, Evenwicht
auteur: C. HartsuijkerHoor wel hoe het ervoor staat met je informatievoorziening en ik wil je graag helpen.
met vriendelijke groet,
Joosthoor het graag.
-
Hallo Joost,
Ik heb tot nu toe de boeken van de technische mechanica doorgekeken maar zal dit boek ook nog even halen. Is dit boek in de TU Delft te vinden? In de bibliotheek is alleen het basisboek van toegepaste mechanica te vinden, kan ik het hiermee ook redden?
Ik heb de stevigheid van de verschillende constructies deels onderbouwd maar het lukt niet om me te verwoorden waarom de boogconstructie het stevigst is.
Mijn informatie heb ik tot nu toe gewonnen bij een natuurkunde leraar en een werknemer in de bruggenbouw die civiele techniek gestudeerd heeft.
Tot nu toe ben ik er achter dat de hoogte van de constructie voor een groot deel uitmaakt bij de stevigheid van de constructie.
Dit ga ik onderzoeken bij mijn proef waarbij ik de hoogte van het dak steeds groter maak. Door gewichten in het midden van de constructie te hangen ga ik kijken of de hogere constructies meer gewicht kunnen dragen dan de lagere constructies.
Ook ben ik er achter dat er minder spatkrachten gevormd worden bij ronde daken dan bij driehoekdaken en dit heb ik al deels onderbouwd.Ik hoop dat dit genoeg informatie is.
met vriendelijke groet,
Laura -
beste Laura,
het boek toegepaste mechanica deel I is precies wat je nodig hebt. Hier staat alles in uitgelegd. Waarom bogen sterk zijn kan ik je kort uitleggen. Hier heb je wel enige begripskennis voor nodig van de dwarskrachten en de momentenlijnen. Want in een boogconstructie is het moment lager dan in een rechte balk. Een balk bezwijkt bij een groot moment en daarom is een boog sterker. Dit is erg kort door de bocht, en ik kan het uitgebreider uitleggen, maar dan moet je wel begrijpen wat de normaal- en dwarskrachten en momenten zijn.
Ken je deze termen en weet je wat dat in houdt?
Laat maar even weten, dan ga ik er wat uitgebreider op in.
groetjes,
Joost -
Hallo Joost en Laura,
Ik had eigenlijk een soortgelijke vraag, over welke verschillende krachten er op een boog werken.
Ik probeer in mijn pws te onderbouwen waarom een boog volgens de kettinglijn de sterkste manier van een boog bouwen zou zijn. Dit wil ik vergelijken met een boog die een andere vorm dan de kettinglijn volgt en de krachten op deze twee bogen bekijken. Maar hier kan ik eigelijk heel weinig over vinden.
Ik hoop dat je me hiermee kan helpen,Groetjes, Anna
-
beste Anna,
om dit beter te begrijpen heb je kennis nodig van statica. Het idee is namelijk dat je probeert je moment in de brug zo klein mogelijk maakt. Als je moment heel klein is heb je alleen maar normaalkrachten in je constructie. Dit is wat je bereikt met een boog die de vorm aanneemt van de momentenlijn. Deze vorm is de kettingvorm.
Dit is een beetje een vaag verhaal, dat begrijp ik goed. Daarom wijs ik je er graag op dat meer informatie over de normaal-, dwars en moment-krachten te vinden is in: Toegepaste mechanica, deel 1. Geschreven door Coenraad Hardtsuijker. Dit is een flink boek, maar geeft wel een mooi overzicht van de basis mechanica.
Ook op de bruggenworkshop van het scholierenLAB komt dit langs. Deze zal eind januari of begin februari weer plaats vinden. De datum wordt binnenkort geprikt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je het boek niet te pakken krijgen, of nog andere vragen hebben, of dingen zijn niet duidelijk, stel gerust je vragen. Nu de vakantie over is krijg je op het forum weer binnen 3 dagen een reactie.
groetjes,
Joost