Boogbrug
-
[h]Vraag van ASDFJKL[/h]
Hallo, wij zijn Jasper en Sjors, wij zijn begonnen aan ons profielwerkstuk over de boogbrug. Wij zijn in een dilemma terecht gekomen tussen de vakwerkboogbrug en de verstijfde buigingsboog. Nu vragen ons af welke het meest geschikt zal zijn voor ons profielwerkstuk. We willen namelijk eerst uitrekenen welke krachten er allemaal werken in een boogbrug en vervolgens een model van spaghetti te maken.Groeten Jasper en Sjors
-
beste Jasper en Sjors,
allereerst excuses voor de late reactie. Vanaf nu zal je binnen drie dagen bericht krijgen.
Welke het meest geschikt is hangt helemaal af van de grootte van de brug, en hoe de afmetingen van de boog worden. Dit is dus niet zo een, twee, drie te zeggen. Wat je kan doen is van beide varianten uitrekenen wat de krachten worden. Vervolgens kan je er een kiezen die je van spaghetti gaat namaken.
mochten jullie vragen hebben over het doorrekenen, dan hoor ik het graag en help ik jullie verder.
groetjes,
Joost -
Beste Joost,
We hebben op dit forum gezien dat het boek toegepaste mechanica deel 1 erg handig is om te gebruiken bij het rekenen aan bruggen. We hebben dit boek kunnen lenen maar de pagina's over boogbruggen lijken ons erg ingewikkeld. De uitleg is in onze ogen te beknopt opgeschreven. Klopt het dat dit erg veel tijd kost om te begrijpen? We hebben nu met onze pwsbegeleider min of meer besloten om meer de kant op te gaan van testen. We willen proberen uit te vinden hoe factoren als aantal pilaren en vorm van de boog de sterkte van de brug beïnvloeden.
Kortom:
Klopt het dat de theorie rond boogbruggen in dat boek te ingewikkeld zijn voor ons?
En hoe kunnen we het beste proeven doen zonder ongelooflijk veel bruggen te hoeven bouwen? -
beste Jasper en Sjors,
allereerst excuses voor de late reactie. Voor mijn studie was ik een week in het buitenland en heb daar niet de gelegenheid gehad om even de tijd te nemen op het forum te kijken.
Bij deze zal ik jullie helpen. Het is inderdaad vrij lastig een boogbrug te maken. Dit, omdat het heel lastig is een boog vast te zetten aan de fundering of de ondergrond. Nu kan je wel een vakwerkbrug maken met een boog, waarbij de boog bestaat uit rechte staven die allemaal onder een hoek zijn, zodat het een boog lijkt. Alleen zal dit nooit het effect van een boog hebben, wel is het op zich een goede constructie.
Als tips kan ik jullie meegeven. Kies een materiaal uit waar je makkelijk mee kan werken. Balsahout is op zich goed, uit zich zelf niet sterk, maar met een goede constructie kan het toch behoorlijk wat gewicht dragen.
Als je niet te veel wilt bouwen, kan je wat bruggen modelleren in de computer en dan kijken waar de grootste belasting optreedt in een staaf als je ze allemaal op dezelfde manier belast. Hier zijn wel wat programma's voor. Kijk maar even op internet, anders heb ik ook nog wel wat.
succes ermee en ik hoop jullie zo weer even geholpen te hebben.
met vriendelijke groet,
Joost