Wiskunde en Architectuur
-
[h]Vraag van Faye94[/h]
Ik zit nu in 5vwo en moet een onderwerp voor mijn profielwerkstuk verzinnen. Als ik mijn vwo diploma heb gehaald wil ik graag bouwkunde gaan studeren. Daarom wil ik daar ook mijn profielwerkstuk over doen.
Ik wil graag zelf een ontwerp en maquette maken, maar er moet natuurlijk ook iets van wiskunde en/of natuurkunde in zitten.
Ik heb iets gelezen over de Gulden Snede, de reeks van Fibonacci en het Plastische Getal. Dit leek mij wel interessant. Maar hoe pas ik dat precies toe in de bouwkunde?
Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft!
Alvast bedankt,Groetjes Faye
-
Hey Faye,
Allereerst excuses voor de late reactie. De gulden snede is toe te passen op een gebouw. Dit zal dan vooral voor de esthetische facetten zijn van het ontwerp. Er zijn in het verleden ook zeker architecten geweest die dit toegepast hebben.
Verder zijn er voor natuurkundige toepassingen veel dingen mogelijk. Denk bij voorbeeld aan de constructie, de fundering in de grond, de isolatie van een gebouw.
Al met al is er genoeg te bedenken. Kijk maar even wat je wilt, laat het weten, dan help ik je graag verder.
groetjes,
Joost